شناسنامه مجلس یازدهم و کارنامه ۱۰۰ روزه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  البته مجلس انقلابی یازدهم در ۱۰۰ روزی که از آن گذشته است به جای پرداختن به موضوعات اصلی وعده داده شده، خود را درگیر حواشی و کشمکش‌های سیاسی، چالش با دولت، سهم‌خواهی‌هایی در تقسیم کمیسیون‌ها و مراکز وابسته به مجلس از جمله ریاست دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها و … کرد و تنها دو مصوبه اقتصادی داشت که آن هم در شورای نگهبان رد شد. بهارستان‌نشینان جدا از مباحث چالش‌برانگیزی مثل تعیین بذرپاش به عنوان رییس دیوان محاسبات و جنجال ادعای رشوه ۶۵ میلیارد تومانی قالیباف در شهرداری تهران، توسط مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و تشویق برای فرزندآوری و همچنین تلاش برای تغییر نام فرودگاه مهرآباد، سعی کردند طرح محدودسازی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را دنبال کنند؛ موضوعی که واکنش‌های منفی فراوانی از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. گویی کشور هیچ مشکل جدی در زمینه‌های اقتصادی در این شرایط کرونازده و تحریم‌های جدی بین‌المللی ندارد. آنها فراموش کرده‌اند که قبل از ورودشان به مجلس به عنوان نماینده، نسبت به عملکرد مجلس دهمی‌ها و دولت انتقاد داشتند و بر طبل و شعار توجه به معیشت مردم می‌کوبیدند. ولی حالا که به عنوان نماینده وارد خانه ملت و نهاد قانونگذاری شده‌اند، همه آن وعده‌ها را از یاد برده‌اند.

** کارنامه ۱۰۰ روز اول مجلس

۱۰۰ روز از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و طبق روالی که در دنیا وجود دارد، ۱۰۰ روز اول دولت و مجلس شناسنامه کاری مجلس یا دولت جدید است و بر اساس این عملکرد است که می‌توان برنامه‌ها و راهبرد چهارساله آنها را پیش‌بینی کرد. ولی کارنامه‌ای که مجلس مدعی انقلابی‌گری از خود طی این مدت ۱۰۰ روز برجا گذاشته است، خروجی قابل قبولی ندارد چرا که توجه به موضوعات سیاسی، به جای برنامه‌های اقتصادی در اولویت قرار گرفته است.

** مجلسی پر از شعارزدگی، تنش و تقابل با دولت

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس دهم البته معتقد است: «این مجلس که با شعار معیشت اقتصادی روی کار آمد، دست به اقدامات پرحاشیه و تقابل با دولت زده و حواشی بسیار زیادی در انتخاب‌ها و انتصاباتش دارد که به مجلس آسیب جدی خواهد زد.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم با تاکید بر اینکه الان زود است عملکرد مجلس یازدهم را مورد ارزیابی قرار دهیم، به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: «اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم نیاز به زمان بیشتری دارد و همان‌طور که خودمان هم دوست نداشتیم درباره عملکرد مجلس دهم کسی قضاوت زودهنگام و غیرمنصفانه داشته باشد، درست نیست در ارزیابی عملکرد چند ماهه مجلس یازدهم هم عجله کنیم.»

صادقی در ادامه بیان کرد: «نباید از انصاف دور شد و مجلس یازدهم که شعار اقتصادی داده بود در همین مدت هم برخی طرح‌های اقتصادی از جمله طرح مالیات بر خانه‌های خالی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه داشته است. برخی نمایندگان هم مثل آقای خاندوزی که از پژوهشگران مرکز پژوهش‌ها بوده‌اند نیز در این باره دغدغه‌های اقتصادی مردم را دارند. ولی گذشته از این موارد، از نظر فضای عمومی، مجلس یازدهم، مجلسی پرتنش و تقابلی با دولت و پر از شعارزدگی است.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در تاکید بر فضای متشنج مجلس یازدهم به مواردی از جمله طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد بعد از چند حرکت جنجالی اولیه نمایندگان تازه‌وارد مجلس مثل طرح عدم کفایت سیاسی رییس‌جمهوری و عزل و استیضاح او و برخوردهای تند و توهین‌آمیز با آقای ظریف، وزیر امور خارجه، هشداری که از طرف رهبری به نمایندگان داده شد تا حد زیادی توانست فضای مجلس را کنترل کند و التهابات مجلس را در تقابل با دولت کاهش دهد.»

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس دهم تصریح کرد: «البته حواشی مجلس یازدهم کم نیست و اقداماتی که در مدیریت مجلس ایجاد شد، جای انتقاد دارد. مثلا نحوه شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی و نوع چینش نیروها صدای نمایندگان را درآورد به نحوی که طرح استیضاح هیات رییسه مجلس را سر زبان‌ها انداخت.»

صادقی در ادامه به برخی مشکلات دیگر مجلس یازدهم اشاره کرد و گفت: «کمیسیون قضایی نقطه قوت مجلس قانون‌گذاری است ولی به دلایل متعدد از جمله سوء‌مدیریت هیات رییسه هنوز تشکیل نشده است. همچنین تجمع بسیاری از نیروهای خارج از مجلس در پارلمان یکی دیگر از ایرادات اساسی است. یعنی بسیاری از دبیران کمیسیون‌ها که نیروهای تخصصی و کارشناسان مجلس بوده‌اند را کنار گذاشته و نیروهایی از بیرون به بدنه مجلس تزریق کردند که بسیار آسیب زننده است.»

رییس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم در ادامه به سایر ایرادات عملکرد مجلس یازدهم که حواشی زیادی ایجاد کرد، اشاره کرد و گفت: «مبنای کار برخی دوستان در مجلس بده‌وبستان است و برخی معتقدند چون آقای بذرپاش در لیست مجلس یازدهم نیامد، سهمش را در دیوان محاسبات پرداختند. برخی انتصابات هم تخصصی بوده ، ولی اغلب انتصابات اخیر در جهت دادوستدهای سیاسی انجام شده و می‌تواند به مجلس و اعتماد عمومی آسیب بزند.»

** مجلس یازدهم کم‌حاشیه و با برنامه است

البته برخلاف محمود صادقی که حواشی مجلس یازدهم را زیاد می‌داند، عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده مردم اصفهان معتقد است که مجلس یازدهم مجلسی کم‌حاشیه است که برای آینده کشور برنامه دارد.

اگرچه کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند ۱۰۰ روز کاری اول مجلس نمایانگر عملکرد چهارساله مجلس است، ولی عباس مقتدایی خوراسگانی، نماینده دور یازدهم مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» تاکید دارد که ۱۰۰ روز اول مجلس با ۱۰۰ روز دوم آن قابل قیاس نیست چرا که مجلس در دو ماه اول تلاش کرد ساختارهای داخلی خود را به نحو احسن و با سرعت عملیاتی کند.

عباس مقتدایی خوراسگانی همچنین کارنامه ۱۰۰ روزه مجلس یازدهم را قابل قبول می‌داند و معتقد است: «تشکیل شعب برای تایید اعتبارنامه‌ها، تاسیس کمیسیون‌ها، تعیین ساختار هیات رییسه کمیسیون‌ها و سازمان‌ها و ادارات مرتبط با مجلس ازجمله دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها، تغییرات درونی مجلس در ساختار اداری و اجرایی ازجمله تعیین ناظران مجلس در شورای‌عالی یا کمیسیون‌های مشورتی بیرون مجلس از جمله کارهایی بود که باید در دو ماه اول مجلس شکل می‌گرفت که انجام شد.»

نماینده مردم اصفهان در مجلس در مقایسه مجلس یازدهم با مجالس دیگر، عملکرد این مجلس را قابل قبول دانست و افزود: «مجلس یازدهم در مقام مقایسه با سایر مجالس وضعیت مناسبی در ایجاد ساختارها دارد و در برخی زمینه‌ها دارای رتبه مناسبی است. ولی به این معنا نیست که در مدت ۱۰۰ روز گذشته مجلس بگوییم بهترین حالت‌ها اتفاق افتاده است بلکه در یک ارزیابی کلی می‌توان اثبات کرد که مجلس یازدهم برای دستیابی ثبات اقتصادی و حد بالایی از رضایت مردم و نظارت بیشتر، از خود شتاب و انگیزه لازم را نشان داده است.»

او ادامه داد: «واقعیت آن است که کار مجلس به طور عملی از ۱۰۰ روز دوم آغاز می‌شود. در تایید این حرف، روز گذشته طرح دو فوریتی مسکن در مجلس تصویب شد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کمیسیون‌های دیگر طرح‌هایی آماده ارائه دادند که در روزهای آینده اعلام وصول خواهد شد. از آنجایی که مجلس یک ساختار عظیم است، نباید آن را با دولت مقایسه کرد. ولی شتاب بیشتری را در هفته‌های آینده در رسیدگی به مطالبات مردم شاهد خواهیم بود.»

**مجلس یازدهم سردرگم نیست

بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم هم در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» عملکرد مجلس یازدهم را قابل قبول می‌داند و در پاسخ به این پرسش که مجلس یازدهم در راستای تحقق شعارهای اقتصادی خود در ۱۰۰ روز اول چقدر موفق بوده است، گفت: «موضوعی که روشن است اینکه مجلس یازدهم سردرگم نیست و مباحث اقتصادی خوبی دارد و در این‌باره تا حدی توانسته مسیر خودش را پیدا کند.»

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم تاکید کرد: «گام اول اقتصادی مثل طرح‌هایی درباره بحث قیر رایگان و کارت الکترونیکی و هر ایرانی یک لیتر بنزین برداشته شد و در کمیسیون‌ها مشغول بررسی آنها هستیم. همچنین در طرح کنترل قیمت مسکن، آمادگی لازم را داریم، ولی قبول دارم که شیوه حرکت مجلس کند است و برخی شیوه‌های حرکتی آن که شبیه شیوه حرکت مجالس قبل است، باید تغییر کند.»

محبی تاکید کرد: «فضای کشور، فضایی خاص و ویژه است و ما در شرایط جنگی و بحرانی قرار داریم و باید قدم‌های جدی‌تری برای مهار مشکلات در این وضعیت برداریم. کشور توانمندی هستیم و مجلس باید در کنار مباحث و برنامه‌های اقتصادی طولانی‌مدت، برنامه‌های کوتاه‌مدت هم داشته باشد تا انعکاسش را در جامعه ببینیم و روند حرکت را سرعت ببخشیم.»

گفتنی است، ۱۰۰ روز اول مجلس یازدهم پایان یافته و وارد ۱۰۰ روز دوم کاری آن شده‌ایم، بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم مجلس یازدهمی‌های مدعی انقلابی‌گری با شعارهای اقتصادی و معیشتی مردم چه گام‌های عملیاتی برای رفع مشکلات مردم برمی‌دارند. همچنین باید دید آیا این وعده و شعارها عملیاتی هستند یا فقط در شعار امکان تحقق دارند و باز هم مردم باید منتظر مجالس بعدی باشند که با شعارهای جدیدتر پا به عرصه فعالیت بگذارند و باز این دور باطل ادامه یابد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 136068
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا