وعده پایان جنگ‌های بی‌پایان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان» و «بازگرداندن سربازان آمریکایی» به ایالات متحده از جمله وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ هستند. به باور تحلیلگران، اعلام خبر بازگشت سربازان آمریکایی از افغانستان و عراق با این هدف صورت می‌گیرد که به رای‌دهندگان در آستانه انتخابات نشان داده شود که ترامپ به وعده‌هایش جامه عمل پوشانده است. نامزد جمهوریخواهان در جدیدترین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر با اختلاف ۱۰ درصد از جو بایدن دموکرات عقب است و برای جلب آرای آمریکایی‌ها در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات آمریکا دست به هر کاری می‌زند. این تصمیم در حالی گرفته شده که رییس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی را تعیین نکرده بود.

از طرفی ترامپ این روزها با موج جدیدی از انتقادها نسبت به رفتارش درباره سربازان کشته‌شده آمریکایی در جنگ جهانی اول روبه‌رو است. در سال ۲۰۱۸ زمانی که ترامپ به فرانسه سفر کرده بود بازدید از قبرستان آمریکایی آیزمارن را به دلیل آنچه بدی وضع آب و هوا عنوان شد، لغو کرد اما چهار منبع آگاه به مجله آتلانتیک گفته‌اند ترامپ این بازدید را به‌ دلیل آشفته شدن موهایش بر اثر باران رد کرده بود. این اظهارات نشان می‌داد که ترامپ احترامی برای سربازان کشته‌شده آمریکایی در جنگ قائل نیست.

آدام اسمیت رییس دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس آمریکا نیز در واکنش به اظهارات ترامپ، او را فاقد توانایی اجرای وظایف فرماندهی کل قوا دانست و در بیانیه‌ای نوشت: ادعای عشق رییس‌جمهور به ارتش بخشی از راهبرد سیاسی اوست اما وقتی میکروفن‌ها و دوربین‌ها خاموشند، ذات خود را نشان می‌دهد و احترامی برای ارتش ما قائل نیست.

ترامپ که به اهمیت جلب رای نظامیان و خانواده‌های آنان واقف است، آنچنان از گزارش آتلانتیک ناراحت شده که از شبکه فاکس‌نیوز خواسته خبرنگاری را که مطلب یادشده را تایید کرده، اخراج کند.

منتقدان انتقادهای اخیر از ترامپ را فرصتی برای دموکرات‌ها می‌دانند تا آرای نظامیان را به سبد بایدن هدایت کنند. گفته می‌شود مدت‌ها پیش از آنکه افشاگری آتلانتیک منتشر شود، کهنه سربازان لیبرال در ایالات کلیدی تلاش می‌کردند آرای خانواده نظامیان را که یکی از ارکان حامیان ترامپ به شمار می‌روند، به نفع دموکرات‌ها جذب کنند.

آمریکا در حال حاضر پنج هزار و ۲۰۰ سرباز در عراق مستقر و ماموریت آنان را نبرد با داعش اعلام کرده است. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، ماه پیش گفت پیش‌بینی می‌شود آمریکا یک‌سوم نیروهای خود را از عراق خارج کند. آمریکا در افغانستان نیز حدود هشت هزار و ۶۰۰ سرباز مستقر کرده و ترامپ ماه پیش در مصاحبه‌ای خبر داد که آمریکا به دنبال کاهش این نیروها به چهار هزار نفر است.

جدال ترامپ و پنتاگون

این گزارش در بحبوحه جدال ترامپ و مقام ارشد پنتاگون در خصوص عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق و افغانستان منتشر می‌شود. ترامپ دوشنبه گذشته در اظهاراتی صریح فرماندهان ارشد پنتاگون را به جنگ‌افروزی متهم کرد و گفت کارکنان پنتاگون احتمالا عاشق او نیستند زیرا چیزی جز جنگ نمی‌خواهند.

از طرف دیگر امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان طی مصاحبه‌ای در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت: نباید سیاست افغانستان را به آمریکا و تصمیم‌گیری‌های آنها مرتبط کنیم و کابل به‌صورت مستقل طرح‌ها و برنامه‌های خود را پیش خواهد برد. معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان ادامه داد: افغانستان معادن بسیار غنی‌ای دارد که در صورت خروج آمریکا و عدم‌ حمایت مالی از دولت این کشور قادر است امور خود را ادامه دهد.

کاهش پیش‌بینی‌شده تعداد نظامیان آمریکایی مطابق با وعده قبلی ترامپ برای کاهش تعداد نظامیان کشورش در هر دو کشور جنگ‌زده عراق و افغانستان خواهد بود.

ماه گذشته مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا فاش کرد که طی ماه‌های آینده، تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به زیر پنج هزار نظامی کاهش خواهد یافت. ترامپ نیز پیش‌ از این گفته بود تمایلی ندارد که بیش از چهار هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشته باشند.

رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته ضمن تاکید بر این مساله که انتظار دارد تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰  بین چهار تا پنج هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضورداشته باشند، گفت: نیروهای آمریکایی را به چهار هزار نفر کاهش می‌دهیم. ما هم‌اکنون در حال مذاکره هستیم اما همیشه گفته‌ام که بخش زیادی از ما خارج خواهند شد.

چارچوب خروج تدریجی آمریکا از افغانستان در توافق ۲۹ فوریه معین ‌شده است. بر اساس این گزارش، ایالات‌متحده پیش‌ از این حضور خود در عراق را کاهش داده است اما در خصوص افغانستان قصد ندارد این کشور را به‌طور کامل ترک کند.

بر اساس توافقنامه‌ای که از سوی ایالات متحده و طالبان در قطر به امضا رسید سربازان آمریکایی باید در کمتر از شش ماه به طور کامل از افغانستان خارج شوند تا شبه‌نظامیان طالبان به تعهدات خود در راستای تامین امنیت در افغانستان عمل کنند.

پس از اقدام تروریستی دی‌ماه ۹۸ واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شد اما واشنگتن با مقاومت در مقابل این درخواست، مدعی شد که حضور آمریکا در عراق، اقدام درست و مناسبی است.

ماه گذشته ژنرال کنت مک‌کنزی رییس سازمان فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) تاکید کرد که احتمالا آمریکا حضور طولانی‌مدتی در عراق داشته باشد تا با باقیمانده‌های گروه‌های افراطی و تروریستی داعش و گسترش نفوذ ایران در عراق مقابله کند.

با این ‌حال با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ترامپ لفاظی‌های ضدجنگ خود را در ماه‌های اخیر افزایش داده است و با وجود وعده انتخاباتی ۲۰۱۶ خود مبنی بر پایان دادن به جنگ‌های ناتمام آمریکا در جهان، هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی در راس واحدهای ائتلاف بین‌المللی وارد عراق شد و رژیم صدام حسین را سرنگون کرد. شمار سربازان آمریکایی در عراق گاه به ۱۷۰ هزار نفر نیز می‌رسید که در ۵۰۰ پایگاه در سطح کشور مستقر بودند و وارد عملیات می‌شدند اما اکنون شمار آنان به ۵۲۰۰ نفر رسیده است.

پیش‌تر مطالعه‌ای که توسط موسسه امور بین‌الملل واتسون دانشگاه براون انجام شده، نشان می‌داد که مالیات‌دهندگان آمریکایی از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، هزینه ۴/۶ تریلیون دلاری را در جنگ‌های خاورمیانه و آسیا متحمل شده‌اند.

طبق این مطالعه، حدود ۸۰۱ هزار فرد در پی جنگ‌ در کشورهای منطقه خاورمیانه کشته شده‌اند که ۳۳۵ هزار نفر از آنها غیرنظامی هستند. همچنین ۲۱ میلیون تن در نتیجه اقدامات خشونت‌آمیز ناگزیر به کوچ از شهرها و روستاهایشان شده‌اند. این هزینه تنها به مخارج وزارت دفاع محدود نمی‌شود و شامل سایر سازمان‌های دولتی ایالات متحده مانند وزارت خارجه‌، سرویس‌های اطلاعاتی و نهادهای دیگر هم می‌شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 136069
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا