سیگنال‌های مثبت دولت به بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   ارزش معاملات روز پایانی بازار در حالی با افزایش دوبرابری نسبت به یک روز قبل از آن مواجه بود که رگبار اخبار مثبت تا آخرین ساعات معاملاتی بازار نیز ادامه داشت. جلسه هیات دولت در روز گذشته با حواشی بورسی زیادی همراه بود. رییس‌جمهوری در این جلسه بر ضرورت مراقبت از سرمایه مردم در بازار سهام تاکید کرد و خواستار همکاری رسانه‌ها برای آگاهی‌بخشی به معامله‌گران و جلوگیری از شیطنت‌ها در راستای سخت کردن شرایط مردم شد. در همین حال وزیر اقتصاد نیز با اخبار خوشی درباره بورس به میان خبرنگاران آمد و وعده حمایت‌های دولت از بازار را مجددا مطرح کرد. مهم‌ترین رکن خبرهای حمایتی این روزها را می‌توان تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار دانست که می‌تواند به بازارگردانی عمده در معاملات کمک کند؛ امری که رییس سازمان برنامه و بودجه نیز بر اجرای آن در راستای کاهش نوسانات بازار صحه گذاشته است.

روز سه‌شنبه بود که سخنگوی دولت با اعلام رفع ابهامات سپرده‌گذاری یک درصد از دارایی صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار خبر از اجرای این طرح از ابتدای هفته آتی داد و تاکید کرد که این اقدام موجب پایداری بازار سرمایه و بورس خواهد شد. به گفته علی ربیعی از سال ۹۴ مصوبه‌ای وجود داشته که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی‌های خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده‌گذاری کند، اما این مصوبه تاکنون ابهام داشته و به همین دلیل هم انجام نشده بود. اگرچه به گفته کارشناسان بازار سرمایه این تصمیم می‌تواند کمک بزرگی به جمع‌آوری صفوف فروش در برخی نمادهای بزرگ و اصطلاحا لیدر بازار باشد اما برداشت از صندوق توسعه ملی برای درمان بیماری بورس واکنش منفی برخی دیگر را در پی داشت که این اقدام را استفاده از ثروت عمومی در راستای جبران زیان معامله‌گران بورس می‌دانستند. در همین ارتباط  رییس سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده از ثروت ملی «صندوق توسعه ملی» برای جبران ناکارآمدی در بورس را تکذیب کرد. محمدباقر نوبخت در پاسخ به اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس، یعنی اینکه تاوان ناکارآمدی برخی تصمیمات باید از ثروت ملی هزینه شود، به اقتصاد آنلاین گفت: این اطلاعات که به شما داده‌اند غلط است. بنا شد یک صندوق ثبات‌سازی که در همه کشورهای دیگر نیز وجود دارد و می‌توان بورس را با آن متعادل و از نوساناتش جلوگیری کرد، ایجاد شود. او ادامه داد: بخش‌های مختلف از جمله خود دولت که در آنجا سرمایه‌گذاری کرده به اضافه صندوق توسعه ملی که در تمام طرح‌های مختلف در حال سرمایه‌گذاری است، درصدی از درآمدش را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند. رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: با این روش بورس از نوساناتی که برایش پیش می‌آید می‌تواند در امان بماند و مردم ما که در واقع صاحبان اصلی پول صندوق توسعه ملی هستند در بورس نیز از یک امنیت و  ثباتی برخوردار باشند.

دو تصمیم مهم دولت بـرای حمایت از بازار سرمایه

روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی که وزارتخانه متبوعش متولی اصلی بازار سرمایه نیز هست، تاکید کرد: نه فقط دولت که حکومت و قوای دیگر هم از بازار سرمایه حمایت خواهند کرد. فرهاد دژپسند افزود: در این زمینه دولت دو تصمیم مهم گرفته است که در روزهای آینده اجرایی خواهد شد. وی ادامه داد: یکی از تصمیمات مهم این بود که به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی کمک ‌کنیم؛ دولت برای شرکت‌هایی که افزایش سرمایه می‌دهند، اگر سلب سهام با سلب حق‌تقدم باشد ۲۰ درصد درآمد، مشمول مالیات با نرخ صفر محاسبه می‌کند و این جایزه بزرگی برای افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در بورس است.  وزیر اقتصاد اظهار کرد: اقدام دیگری که انجام شد این است که از سال ۹۴ در قانون رفع موانع تولید حکمی داشتیم که صندوق توسعه ملی باید سالیانه یک‌درصد ورودی خود را به عنوان سپرده در صندوق تثبیت سرمایه بورس قرار می‌داد و چون تاکنون اختلاف نظر بین بورس و صندوق توسعه ملی بود، این مهم انجام نشد. وی افزود: پس از پیگیری‌ها در نهایت به اجماع رسیدیم که این کار انجام شود و در آینده نزدیک تمام سنوات گذشته (از سال ۹۴ تا ۹۸) یک درصد ورودی محاسبه و جزو منابع صندوق تثبیت می‌شود. دژپسند ادامه داد: همچنین مقرر شد حقوقی‌های دولتی وابسته به دولت خرید و فروش خود را با پایداری بورس هماهنگ کنند، یعنی بورس باید روند هماهنگی داشته باشد.  وی با بیان اینکه اهتمام کل کشور این است که بازار سرمایه پایدار باشد، گفت: در چهار ماه گذشته تصمیماتی که دولت اتخاذ کرد یا تصمیات شورای‌عالی بورس همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی همچون طرح دوفوریتی افزایش سرمایه که با برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی مصوب شد، همه بر پایداری بازار سرمایه اهتمام داشت.

بورس یک نهاد حرفه‌ای است

وزیر اقتصاد گفت: ممکن است صاحب نظران و مقامات در پست‌های خاص اظهارنظرهایی داشته باشند اما فعال بازار سرمایه باید منافع خود را بسنجد. دژپسند اضافه کرد: بنابراین باید دوره میان‌مدت و بلندمدت توسط سهامداران محاسبه شود و تمام افرادی که سرمایه خود را آوردند از آن صیانت کنند و تصمیمات هیجانی گرفته نشود چرا که بورس نهاد حرفه‌ای است. او اضافه کرد: من نمی‌گویم افراد سهام خود را بفروشند یا نفروشند،‌ بخرند یا نخرند چون معتقدم هر فردی که دارایی دارد صاحب دارایی خود است و حق تصمیم دارد، اما خواهش می‌کنم تصمیم بر مبنای محاسبات عقلانی باشد؛ سرمایه حاصل از فروش سهام را کجا می‌خواهید ببرید؟ آیا آنجا پایدارتر است؟ وی تصریح کرد: در بورس ما دو بحث داریم؛ سود سهام داریم که سالانه شرکت مجمع تشکیل می‌دهد و سود تقسیم می‌شود و دیگری افزایش قیمت سهام است و  این دوره‌هاست که تعیین‌کننده است، اگر ما بخواهیم زودگذر و هیجانی تصمیم بگیریم پشیمان خواهیم شد.  وزیر اقتصاد تاکید کرد: اما روند کنونی این است که کشور به پایداری بازار سرمایه نیاز دارد و حتما برای حفظ پایداری آن برنامه دارد. وی با بیان اینکه دولت به بورس نگاه ابزاری ندارد، اضافه کرد: هم‌اکنون برای عرضه اولیه برنامه منسجم داریم و آماده عرضه هستیم. همچنین در مورد شناورها، برنامه منسجم داریم.

حمایت به معنای تضمین نیست

دژپسند همچنین در ادامه تاکید کرد: ما برای اقتصاد نگاه بلندمدت داریم و نیازمند بورس هستیم.  وی تصریح کرد: جنس حمایت ما از بورس متفاوت است. اینکه گفته می‌شود دولت از بورس حمایت می‌کند به معنای تضمین نیست؛ بلکه حمایت ما این است که عرضه و شناورها را افزایش می‌دهیم و برای افزایش سرمایه تسهیلات ایجاد می‌کنیم تا بورس روند پرمحتوایی داشته باشد و شرایط عالی رقم بزنیم.  دژپسند خاطرنشان کرد: نوسان در ذات بورس است و فعالان این بازار هم بهتر است نگاهی میان یا بلندمدت به آن داشته باشند. وی با بیان اینکه انتظار می‌رود سهامداران با تامل بیشتری در بورس رفتار کنند، تاکید کرد:‌ نگرانی‌ها درست است، اما در بازار سرمایه باید حساب و کتاب مبنای کار باشد. دژپسند تصریح‌ کرد: امروز یکی از ضروریات اجتناب‌ناپذیر اقتصاد ایران، پایداری، تقویت و ماندگاری بازار سرمایه است؛ موضوعی که منحصر به این دولت نیست، بلکه هر دولتی به یک بازار سرمایه قوی، عمیق و فعال نیاز دارد. وی خاطرنشان ‌کرد: اگر بازار سرمایه قوام یابد، برای سرمایه‌ها و سرمایه در گردش بنگاه‌ها تامین مالی می‌شود، بر این اساس اشتغال و تولید افزایش می‌یابد؛ موضوعی که یک تجربه جهانی است. وزیر اقتصاد تاکید کرد: بانک‌ها نیز موظفند واحدهای تملیکی خود را واگذار کنند، به این معنی که اگر بانکی ملکی را از شخصی به دلیل انباشت بدهی‌اش به تملک خود در آورد، نباید آن ملک راکد بماند، بلکه باید ابتدا آن را فعال کرده و سپس واگذار کند. به همین منظور سامانه‌ای تعریف و راه‌اندازی شده که به صورت فصلی پایش و نتیجه آن به رئیس‌جمهوری و کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی مجلس منعکس می‌شود؛ این مهم اکنون برای بانک‌های دولتی با شدت و قوت پیگیری می‌شود و برای سایر بانک‌ها نیز برنامه داریم. او همچنین از قطعیت دارا سوم خبر داد اما بیان کرد که ویژگی‌ها و جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

برخورد هیجانی با بورس اشتباه است

روز گذشته همچنین رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز که پیش از این در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به تخمین سطوح حمایتی در صورت تداوم ریزش‌ها پرداخته بود، گفت: بازار بورس بازار بسیار مهمی است و فکر می‌کنیم رسانه‌ها و صدا و سیما باید یک مقدار فرهنگسازی کنند. محمود واعظی افزود: در هیچ‌کجای دنیا بورس بازار کوتاه مدت نیست؛ همیشه نگاه به بورس نگاهی است که مردم می‌آیند در یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند و درباره آن تحقیق کرده‌اند. او ادامه داد: این شرکتی است که فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد، آینده دارد و می‌آیند مثل یک مالک شریک می‌شوند و شش ماه و یک سال و یا یک سال و نیم صبر می‌کنند و سود خوبی هم می‌برند. واعظی همچنین اظهار کرد: اینکه ما بخواهیم با بورس هیجانی برخورد کنیم از هر دو طرفش اشکال دارد؛ اینکه ما هجوم ببریم به خرید یک سهم خاص که از یک حدی بیشتر رشد کند و حباب به وجود بیاید این اشکال دارد. یا اینکه در شرایطی که یا تحت تاثیر تبلیغات بیرونی و یا در داخل حرف‌های سیاسی زده می‌شود، همه در صف فروش قرار بگیرند و بورس در آن حوزه خاص مرتب بخواهد نزول کند، این هم اشکال دارد. رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: اگر ما مقداری فرهنگسازی کنیم و نه با خرید و نه با فروش‌مان هیجانی برخورد نکنیم قطعا همه سود خواهند برد. تجربه هم در دنیا و هم در ایران نشان می‌دهد که بازار سرمایه بازاری است که می‌تواند مشارکت خرد همه را داشته باشد و در میان‌مدت و درازمدت سود برساند. وی درباره مطرح شدن این بحث که افت شاخص بورس به خاطر دخالت دولت است تاکید کرد: دولت دخالت مستقیم ندارد، بر اساس قانون آنکه می‌تواند در بورس دخالت کند حتی خود رییس سازمان بورس نیست، بلکه شورای‌عالی بورس است. همه در شورای‌عالی بورس هستند، از بخش خصوصی تا بخش‌های مختلف که می‌نشینند و سیاستگذاری می‌کنند و آن سیاست‌ها است که اجرا می‌شود. واعظی اظهار کرد: حتی زمانی که مقام معظم رهبری سهام عدالت را آزاد کردند باز هم این اجازه را به شورای‌عالی بورس دادند. بنابراین اینکه بگوییم دولت دخالت می‌کند اشتباه است، البته دولت باید صیانت کند، دولت باید مراقبت کند که این سرمایه حفظ شود. اگر هم یک روز دولت بخواهد کمک کند به این نحو است که اگر مثلا شورای‌عالی بورس تصمیم گرفت که حقوقی‌ها همه فروشنده نباشند و این رویه را متوقف کنند، دولت کمک می‌کند که سیاست‌های شورای‌عالی بورس اجرا شود. وی افزود: اینکه ما همراهی کنیم از نظر اجرایی شرکت‌هایی که به نوعی درصد بالای آن دست دولت است یا مدیریتش به نحوی از دولت حرف‌شنوی دارد همراهی کند با سیاست‌های شورای‌عالی بورس، این دخالت نیست، همراهی است. به هر حال آنچه برای ما مهم است اینکه مردم در بورس بمانند و امید داشته باشند به اینکه در بورس سود می‌برند و ریزش هم نداشته باشیم. او تاکید کرد: اما اینکه هیچ‌کس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند بگوید که ما بورسی داریم که فقط مثبت است. طبیعت بورس این است که زمان‌هایی مثبت و زمان‌هایی منفی است اما آنچه اهمیت دارد این است که این منحنی در نهایت جمع نمودارش مثبت باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 136070
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا