لزوم اصلاح رویه سازمان بنادر در حوزه اطلاع‌رسانی

رضا محمدعلی‌بیگی* انجام مصاحبه‌های متعدد با رییس و تنی چند از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد هفت سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی و نیز انتشار متعدد و متداوم این مصاحبه‌ها و اظهارنظرها از طریق وب‌سایت سازمان بنادر و دریانوردی، سیاستی است که به طور جد توسط گردانندگان این وب‌سایت دولتی دنبال می‌شود.

بازتاب اظهار رضایت این تعداد از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به ویژه رییس این کمیسیون و نیز بازتاب اظهار رضایت تعدادی از مسوولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یا تعدادی اقتصاددان از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی از طریق وب‌سایت این سازمان پس از ریاست محمد راستاد بر این سازمان تخصصی دریایی افزایش چشمگیری یافت. البته در این سه سال گذشته (پس از آغاز مدیرعاملی راستاد)، انتخاب افراد جهت مصاحبه در خصوص عملکرد سازمان بنادر کاملا حساب‌شده با محوریت تقویت افکار عمومی از احساس رضایت عملکرد این سازمان دولتی است.

 عموم مردمی که (از جمله ۹۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۹۸ درصد اقتصاددان‌های کشور و نیز اکثر مسوولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) متاسفانه به دلیل کم‌توجهی مسوولان پیشین و کنونی سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ارتقای فرهنگ و دانش دریایی و بندری عموم مردم و مسوولان این سرزمین، حداقل آگاهی را از حوزه کسب‌و‌کارهای بندری و دریایی ندارند ولی تعدادی از ایشان که صاحب پست و مقامی در مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی هستند در حوزه کاملا تخصصی و مهارتی دریایی و بندری اظهارنظر می‌کنند و با قاطعیت عملکرد ذی‌نفعان کلیدی صنعت دریایی به ویژه سازمان بنادر را مثبت و فوق‌العاده ارزیابی می‌کنند!

در اینکه رضایت از عملکرد این دستگاه دولتی متولی امور بندری و دریایی کشور توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه آنانی که عضو کمیسیون عمران مجلس هم هستند و نیز تنی چند از مسوولان پارلمان بخش خصوصی ایران (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) اطلاع‌رسانی شود، جای خشنودی دارد و امیدها برای آینده بهتر صنایع دریایی را فزونی می‌بخشد ولی بسنده کردن به ذکر مناصب و پست‌های کنونی این افراد بدون هیچ‌گونه اشاره‌ای به تخصص و سوابق تحصیلی و کاری‌شان در حوزه بندر و دریا یا مهم‌تر از همه عدم ذکر دستاوردهای حداقلی این افراد ‌در این حوزه کاملا تخصصی در متون انتشاریافته از طریق وب‌سایت سازمان بنادر، جای تامل دارد. مصاحبه، تدوین و انتشار اظهار رضایت عده‌ای غیرمتخصص در امور دریایی و بندری از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی و تکرار این رویه غیرحرفه‌ای، زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که مسوولان سازمان بنادر دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون حاضر به حضور در نشستی دریایی با حضور منتقدان عملکردشان و خبرنگاران (منتقدان با تخصص و دانش دریایی و خبرنگاران آگاه در این حوزه) نشده‌اند!

اما از حامیان عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی که در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عضویت دارند به ویژه رییس این کمیسیون و تعدادی از اقتصاددانان کشور که عملکرد سازمان بنادر را مثبت ارزیابی می‌کنند و نیز از مسوولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که در مصاحبه‌های انتشار یافته‌شان، حامی عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی بوده و هستند، درخواست می‌نمایم تا رزومه تحصیلی و سوابق کاریشان و نیز دستاوردهای‌شان در حوزه صنعت دریایی را به طور شفاف و دقیق از طریق وب‌سایت سازمان بنادر و دریانوردی به اطلاع عموم مردم یا مخاطبان‌شان برسانند.

و اما چند توصیه هم به ایشان دارم:

۱- آگاهی‌شان از حوزه صنعت بین‌المللی دریایی را در قالب گذراندن دوره‌های آموزشی، انجام تحقیق و پژوهش صحیح و کارآمد یا مشاوره گرفتن از صاحب‌نظران بخش خصوصی واقعی افزایش دهند.

۲- سپس گزارش‌های عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی را با دقت بخوانند و اطلاعات و آمار ارائه شده در آنها را با یکدیگر مقایسه کنند (تمامی شاخص‌های عملکردی در هفت سال متمادی که در هفت گزارش آمده است بررسی شود).

۳- محتویات گزارش‌های عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی را با محتویات یک گزارش عملکرد استاندارد مقایسه و کاستی‌ها و نقص را احصا کنند.

۴- اظهارات مسوولان کلیدی سازمان بنادر که توسط اصحاب رسانه از هفت سال پیش تاکنون انتشار یافته است را با اطلاعات ذکر شده در گزارش‌های عملکرد سالانه این سازمان مقایسه کنند.

۵- رزومه تحصیلی و سوابق کاری مسوولان کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی (از بدو اشتغال در این سازمان تخصصی تا‌کنون) برای بازه زمانی هفت سال گذشته را با کمک خبرگان این حوزه مطالعه و ارزیابی کنند.

۶- عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی را از منظر هزینه و فایده طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی (نگهداری از زیرساخت‌های موجود و نیز ایجاد زیرساخت‌های جدید)، مزیت‌های رقابتی بنادر ایرانی در گستره منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز از منظر تعامل و همکاری‌های بین‌المللی ارزیابی کنند.

در پایان به مدیران مرتبط با مدیریت تولید و انتشار محتویات وب‌سایت سازمان بنادر و دریانوردی و نیز مدیرعامل این سازمان توصیه می‌نمایم تا در نشستی تخصصی با حضور منتقدان عملکرد این سازمان، حامیان عملکرد این سازمان و نیز با حضور خبرنگاران علاقه‌مند به این حوزه، شرکت کنند و مباحث مطرح شده در این نشست را از طریق وب‌سایت این سازمان به طور شفاف و دقیق به اطلاع مردم برسانند‌. قضاوت مردم بر گفت‌وگوهای انجام شده در این نشست، بسیار ارزشمندتر، معتبرتر و ماندگارتر از انتشار مصاحبه‌های انجام شده با مسوولانی است که آگاهی و دانش کافی از حوزه صنعت دریایی را ندارند.

* کارشناس دریایی

 

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 136071
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا