افزایش داروهای تقلبی در بازار سیاه

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  در خبرها هم آمده افرادی سودجو با تشکیل یک باند کلاهبرداری و با این عنوان که داروی کرونا کشف شده از مردم مبالغی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دریافت کرده‌اند و یک داروی تقلبی تحویل داده‌اند. تنها علت افزایش داروهای تقلبی در بازار سیاه این است که هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد. در همین راستا تعداد زیادی از مردم قربانی نابسامانی وضعیت موجود می‌شوند. البته فروش داروهای تقلبی به فضای مجازی هم رسیده است. به همین جهت بیماران مبتلا به کرونا باید به مراکز درمانی بیمارستانی مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند و هیچ‌گونه دارویی خارج از بیمارستان و خارج از داروخانه تهیه نکنند. با وجود استرس‌های بسیاری که گریبانگیر مردم شده هنوز واکسن آنفلوآنزا توزیع نشده، اما مردم باید بدانند که واکسن آنفلوآنزا را حتما از داروخانه‌ها تامین کنند.

در همین رابطه مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که قرصی با اسم رمدسیویر تقلبی است. رمدسیویر فقط آمپول است و اصلا قرص ندارد در حال حاضر چون ظرف آمپول خیلی با آمپول‌های پنی‌سیلینی شباهت دارد، برخی برچسب رمدسیویر را روی آمپول‌های پنی‌سیلینی می‌زنند، برای همین مردم باید مراقب باشند.

وی درباره قیمت نوع ایرانی این دارو در کشور گفته این آمپول به همان قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و طی مطالعاتی که جدیدا شده تفاوتی بین ۵ یا ۱۰ روز استفاده آن وجود ندارد، اما باز هم تاکید می‌کنم که رمدسیویر داروی درمان کرونا نیست.

عباس علیمرادیان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز تیر ماه گذشته گفته بود که برخی افراد سودجو آمپول دگزامتازون را برچسب آمریکایی زدند و به عنوان رمدسیویر با قیمت ۶۰ میلیون تومان می‌فروختند در حالی که این دارو ویال است.

حال چند روز پیش داروی کالترا از طرف فوق‌تخصص‌های بیماری عفونی نیز غیرقابل تجویز شده است. چه بسا همچنان برخی بر این عقیده‌اند که داروی رمدسیویر هم برای درمان کرونا تاثیر چندانی ندارد بلکه تنها طول مدت بیماری را افزایش می‌دهد. البته تمامی پزشکان متفق‌القول بر این باورند اگر این داروها در همان زمان اولیه بیماری تجویز شود برای بیماران مفید است ولی زمانی که ویروس کل بدن فرد را احاطه کرده تزریق داروها دیگر کارایی لازم را ندارد.

به گفته مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اکنون داروی رمدسیویر برای بیماران در وضعیت حاد بیماری کرونا که در بخش‌های ویژه بستری هستند، تجویز می‌شود. یعنی خلاف آنچه پزشکان مطرح می‌کنند.

داروی رمدسیویر یک داروی ضدویروس جدید از خانواده داروهای آنالوگ نوکلئوزید است و ابتدا برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروسی ماربورگ استفاده می‌شد. بعدها مشخص شد که این دارو می‌تواند علیه برخی دیگر از ویروس‌ها مانند سین‌سیشیال تنفسی، تب لاسا، نیپا و خانواده کرونا ویروس (سارس و مرس) هم به کار رود. در واقع رمدسیویر جلوی تکثیر ویروس‌های کرونای سارس و مرس را می‌گیرد.

محققان برای درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ از این دارو به صورت آزمایشی استفاده کردند. آنها در حال حاضر چندین مرحله آزمایش را سپری کرده‌اند. همچنین ژانویه ۲۰۲۰ محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا توانستند اولین نتایج مثبت درمانی این دارو روی بیماران کرونایی را مشاهده کنند. این دارو در مراحل آزمایشی خود توانست روند بهبودی تعداد زیادی از بیماران را تا ۶۲ درصد افزایش دهد. البته آزمایش‌ها همچنان ادامه دارد و قرار است این دارو روی شش هزار بیمار مبتلا بررسی شود.

داروی رمدسیویر روی کودکان هم مانند بزرگسالان اثرات خوبی دارد و روند بهبودی حدود ۸۰ درصد کودکانی که زیر دستگاه ونتیلاتور قرار داشتند و ۸۷ درصد از کودکانی که در مرحله حاد این بیماری قرار نداشتند را افزایش داد. این دارو در زنان باردار هم نتایج بسیار خوبی داشته است. ۹۲ درصد زنان باردار در مقایسه با ۶۲ درصد از زنان دیگر سریع‌تر درمان شدند.

حال رمدسیویر به دلیل بازار سیاهی که راه افتاده قیمت آن به ۵۰ میلیون تومان رسیده است اما مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار تومان است که تنها با نسخه و در داروخانه‌های بیمارستانی سانتر کرونا عرضه می‌شود که البته با گزارش‌های میدانی که ارائه شده این دارو به سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

فاویپیراویر نوعی داروی ضدویروسی است که می‌تواند جلوی تولید پلیمراز RNA ویروس را بگیرد. این آنزیم پروتئینی است که موجب تکثیر سلول‌های ویروسی می‌شود. داروی فاویپیراویر در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار در کشور ژاپن تولید شد و به عنوان یکی از آژانس‌های بین‌المللی دارویی تاییدیه برای درمان آنفلوآنزای تیپ B را گرفت و بعدها که ویروس ابولا هم مطرح شد برای درمان آن از این دارو استفاده شد. ژاپن از این دارو برای درمان آنفلوآنزا استفاده می‌کند اما اخیرا در روسیه از این دارو برای درمان کووید۱۹ استفاده شده است. در آمریکا هم از فاویپیراویر به طور آزمایشی روی تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید استفاده شده است تا بررسی کنند آیا این دارو می‌تواند از علائم این بیماری بکاهد یا خیر. این دارو هم‌اکنون در حالی برای درمان کرونا بیشتر تجویز می‌شود که یک شرکت داروسازی نمونه ایرانی قرص را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تولید و عرضه می‌کند.

در گذشته نیز داروهای هیدروکسی کلروکین، کلروکین و ریباورین در پروتکل درمانی کرونا بودند که اکنون از پروتکل خارج شده‌اند و در حد اندیکاسیون‌هایی که پزشک تشخیص بدهد تجویز می‌شوند.

هیچ داروی موثری برای درمان کرونا وجود ندارد

در همین رابطه شروین شکوهی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص داروهای مورد استفاده کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: از همان روزهای اولیه شیوع کرونا در جهان پزشکان با تست داروهای مختلف سعی در مهار کروناویروس داشتند که یکی از این داروها فاویپیراویر است. این دارو همانند دیگر داروهای امتحان شده برای درمان کرونا معجزه نمی‌کند ولی اگر به موقع تجویز شود شاید بیمار بهبود پیدا کند. اما تزریق این دارو برای بیمارانی که شرایط وخیمی دارند چاره‌ساز نیست. کالترا هم داروی آچ‌آی‌وی است و فقط در همان روزهای اول به بیماران تزریق می‌کردیم اما چون بعد از مدتی مشاهده کردیم که این دارو تاثیر چندانی بر روند بهبود بیماران ندارد تجویز آن را ممنوع اعلام کردیم. البته شاید این دارو مکانیسم قابل دفاعی در بدن بیمار ایجاد کند اما تاثیر زیادی ندارد.

وی افزود: در حال حاضر داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر در داخل کشور تولید می‌شوند. اینکه صددرصد مطمئن باشیم همان اثرات نمونه‌های خارجی را دارند یا نه، نمی‌دانیم زیرا باید حتما آزمایش‌های بالینی صورت بگیرد تا با خیال راحت آنها را به بیماران تجویز کنیم. البته هنگامی که بیمار در شرایط حاد قرار می‌گیرد همین داروها را مجبوریم بهش تزریق کنیم چون چاره دیگری نداریم.

افزایش داروهای تقلبی در بازار سیاه

این فوق‌تخصص با اشاره به اینکه این داروها در بازار سیاه با قیمت گزافی به فروش می‌رسد بیان کرد: متاسفانه برخی مردم فرصت‌طلب به دنبال کسب درآمد از هر طریقی هستند. چه‌بسا گاه پیش‌آمده در بازار سیاه داروهای تقلبی با قیمت‌های گزاف به فروش رسیده است. ما بارها اعلام کردیم که برای تامین داروهای کرونایی فقط به داروخانه‌های دولتی رجوع کنید. اما کسی به حرف‌های ما گوش نمی‌دهد. از همان ابتدا وزارت بهداشت داروهای کرونایی را به داروخانه‌های دولتی سپرد تا آنها وارد بازار سیاه نشوند اگرچه ما بارها اعلام کردیم که هنوز اطلاعات در مورد این داروها کافی نیست پس به هر قیمتی آن را خریداری نکنید. اما باز ما شاهد این هستیم که مردم برای تامین این داروها به بازار سیاهی رجوع می‌کنند که امکان دارد همان دارو تقلبی باشد و حتی برای درمان بیمار نتیجه عکس دهد. بیماری کرونا برای مردم جهان بسیار ترسناک است و به همین خاطر باید مقداری هم به مردم حق داد. آنها برای رهایی عزیزانشان دست به هر کاری می‌زنند. دیگران نباید از این وضعیت سوءاستفاده کنند. زیرا این داروها اصلا جعبه و آرم مشخصی ندارد. البته واردات رسمی این داروها هم وجود ندارد و فقط مقداری سازمان بهداشت جهانی به کشور‌های درگیر اهدا کرده است و حال ایران از روی آن تولید کرده است. خیلی از این داروهای که به اسم رمدسیویر و فاویپیراویر در بازار وجود دارد تقلبی است. چه‌بسا هیچ نظارتی هم در بازارهای سیاه وجود ندارد.

واکسنی وجود ندارد

در حال حاضر هیچ دارو یا واکسن قطعی برای درمان بیماری کروناویروس تولید نشده است با این حال تاکنون ۹ شرکت واکسن‌های احتمالی کرونا را در مرحله سوم و آخر روی داوطلبان آزمایش می‌کنند.

واکسن آکسفورد- آسترازنکا یکی از قوی‌ترین واکسن‌های احتمالی بر ضد ویروس کرونا انگاشته می‌شود و بسیاری در سراسر جهان امیدوارند این واکسن، که در مراحل ۱ و ۲ آزمایش سربلند بیرون آمده، بتواند از آزمایش وسیع‌تر مرحله۳ نیز به ‌سلامت بگذرد و به تولید انبوه برسد با این حال چند روز پیش اعلام شد که آزمایش نهایی این واکسن به علت بروز علائم نامطلوب در یک شرکت‌کننده معلق شد.

در همین حال ایران برای بهره‌مندی از واکسن کرونای ساخت روسیه، با مسکو در حال مذاکره است. حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران با تاکید بر اینکه تلاش‌ها برای تولید واکسن بومی در انستیتو پاستور و رازی ادامه دارد به رسانه‌های ایران گفته که روس‌ها وعده کرده‌اند تا چهار ماه آینده واکسن کرونا را در اختیار ایران قرار دهند. با این حال واکسن روسی کرونا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 137011
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا