صرفه‌جویی ۱۵ میلیون لیتری مصرف بنزین با توسعه سی. ان. جی

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  «محمد رضایی» امروز (شنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه ایران منابع زیادی گاز دارد و به ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز مازاد تولید نیز داریم، ‌ ادامه داد:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال ان جی در کشور کامل نشده و صادرات گاز محدود است، ‌ به صرفه است که این گاز را در  داخل کشور استفاده کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر اگر گاز را صادر کنیم خالص درآمد حدود متر مکعبی ۱۰ سنت است اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد بنابراین باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه ماشین‌های عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌گیرند، گفت: اگر با توسعه‌ سی. ان. جی این مصرف، نصف شود، ‌ امکان صادرات فراهم شده و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم.

وی ادامه داد: گاز طبیعی به صورت نامحدود در کشور است و اگر بخواهیم کل سوخت کشور گاز باشد کمبود گاز نخواهیم داشت.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: شبکه گاز ایران در هیچ کجای دنیا نیست و این امکان را دارد تا سوخت بدون هزینه حمل به دست مصرف‌کننده برسد.

وی با بیان اینکه قیمت ال پی جی و بنزین بسیار نزدیکم است و در سال‌های آینده نیز نزدیک‌تر می‌شود، افزود: برای ال پی جی باید زمان بگذارید تا این صنعت راه بیافتد، در حالی که سی. ان. جی به طور کامل در کشور توسعه دارد بنابراین صرفه اقتصادی استفاده از سی. ان. جی قابل قیاس نیست.

به گفته رضایی بحث دوم اثرات مثبت زیست محیطی استفاده از سی. ان. جی است زیرا  ماشین ‌هایی که دوگانه‌سوز می‌شوند، آلایندگی کمتری دارند.

وی به هوشمندسازی جایگاه‌های سی. ان. جی اشاره کرد و ادامه داد: ۱۰۰ درصد اتفاقات در جایگاه‌ها است و در تصادف و خارج از شهر و … انفجار رخ نداده است. تنها در زمان سوختگیری و در بیشتر اوقات به دلیل دستکاری مخازن بوده است. در زمان سوختگیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع شود که ماشینی که گواهی سلامت ندارد سوخت نگیرد، بنابراین تصمیم گرفتیم سیستمی اجرا کنیم که تنها خودروهایی سی. ان. جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: باید همکاری وزارت صنعت با اقتصاد کشور صورت گیرد زیرا تا زمانی که تقاضا برای سی. ان. جی نباشد مصرفش بالا نمی‌رود. وظیفه وزارت نفت تامین و توزیع سوخت است و باید صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ اگر وزارت صنعت در طول سال‌های گذشته، دوگانه سوزکردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود اکنون تعداد خودروهای دوگانه سوز بیشتر بود. در مهمترین اقدام نیز باید وزارت صمت به فکر این باشد که وانت تک‌سوز تولید نشود.

رضایی با اعلام اینکه روند گازسوز کردن خودروهای عمومی در جریان است، ‌ افزود: ماه های بعد شاهد رشد بیشتر مصرف سی. ان. جی خواهیم بود. البته باید همزمان خودروهای دوگانه‌سوز تولید شوند.

وی از رایزنی با شهرداری برای تخصیص زمین برای احداث جایگاه در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و گفت:‌اگرچه ظرفیت سی. ان. جی در کشور ۴۰ میلیون متر مکعب در روز است اما در مناطقی کمبود جایگاه وجود دارد.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضرر خودروسازان به مردم به دلیل بی‌توجهی به تولید خودروهای دوگانه سوز را ۶۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود:‌ خودروسازان دلیل عدم تولید این قبیل خودروها را عدم توجیه اقتصادی اختلاف قیمت سه میلیون می‌دانند بنابراین باید مشوقی برای خودروساز که در بورس است در نظر گرفته شود تا ضرر نکند.

به گفته رضایی تبدیل کارگاهی، ایمن است و استانداردهایی که وزارت نفت رعایت می‌کند بسیار بالاتر است. در سال‌های گذشته ۹۱۸ هزار خودرو را وزارت نفت تبدیل کرده است.

وی در پاسخ گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف ‌سوخت مایع با تبدیل یک میلیون و ۶۴۰ هزار خودروی عمومی محقق می‌شود.

رضایی ادامه داد:‌ اگر قرار باشد به جای ۲۰ میلیون متر مکعب سی. ان. جی،  بنزین در کشور مصرف شود، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلاری است تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم.

وی تاکید کرد: ‌اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به دو میلیون خودرو افزایش پیدا کند و دوگانه سوزشود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند.

سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: بنابراین می‌توان به جای سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودروی سی. ان. جی‌سوز به همان هدف برسیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 138394
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا