لفاظی مجلس و دولت با طعم تحریم آمریکایی!

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  موضوعی که حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان درباره آن به مردم اطمینان داد این دو روز، «روز پیروزی ملت ایران» بر زیاده‌خواهی آمریکا خواهد بود ولی وزیر خارجه آمریکا صبح روز یکشنبه اعلام کرد که به صورت یکجانبه همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانده است؛ موضوعی که دستمایه تمسخر روحانی، توسط نقدعلی نماینده خمینی شهر در مجلس شد و روز گذشته در تذکری سخنان رییس‌جمهوری را به اجرای شوی تلویزیونی و تبلیغات چیپس و پفک در صداوسیما تشبیه کرد. او با انتقاد از منتفی شدن طرح سه‌فوریتی «ذوالنوری و کریمی‌قدوسی» اعضای جبهه  پایداری در مجلس با عنوان طرح «مقابله با رفتار آمریکا درباره مکانیسم ماشه » بیان کرد: «رییس‌جمهور هفته گذشته گفت که روز شنبه و یکشنبه این هفته پیروزی بزرگی نصیب ملت ایران می‌شود که پمپئو هم این پیروزی را نقش برآب کرد.»

رویترز در گزارشی نوشت که دولت ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران در اقدامی یکجانبه و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را فعال کرد و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که تقریبا  تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است. او در توضیح بازگشت تحریم‌های ضدایرانی اظهار کرد: «این مکانیسم علاوه بر محدودیت تسلیحاتی، شامل محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک و انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران می‌شود.»

پس از خط و نشان کشیدن‌های آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های ضدایرانی سازمان ملل، برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در طرح‌های متعدد سه فوریتی، دوفوریتی و یک‌فوریتی مقابله‌ای با اقدامات آمریکا قصد دارند دولت را ملزم به خروج از برجام و اقدامات مقابله با آمریکا کنند؛ طرح‌هایی که در حال بررسی در کمیسیون امنیت ملی هستند و قالیباف رییس مجلس هم روز گذشته در نطق پیش از دستور خود این کمیسیون را مامور بررسی اقدامات مقابله‌ای با آمریکا کرد.

واکنش برخی نمایندگان به ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه

البته بعد از ادعای آمریکا مبنی بر بازگردانده شدن همه تحریم‌های ضدایرانی سازمان ملل، برخی نمایندگان از جمله نیک‌بین، احد آزادیخواه و گودرزی روز گذشته در صحن علنی در تذکرهایی نسبت به این ادعا واکنش نشان دادند.

احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس در حاشیه نشست علنی مجلس در واکنش به ادعای آمریکا گفت: «امروز هم که استکبار و استبداد رسما بر بشریت و ملت عزیز انقلاب اسلامی ظلم می‌کند حق است مجلس به طور قاطع با این اقدام وحشیانه شخصیت‌های آمریکایی مدعی برخورد کند.» جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مجلس نیز اعلام کرد: «در هفته دفاع مقدس باید کار مقدسی در مقابل اعمال مکانیسم ماشه که آمریکا مدعی آن است، انجام شود. مجلس باید در مقابل این اقدام بایستد و کار انقلابی انجام دهد. کار انقلاب این است که ما از NPT خارج شویم و مقابل ابرقدرت‌های جهان بایستیم.»

عباس گودرزی نماینده بروجرد در مجلس هم در محکومیت زیاده‌خواهی آمریکا، فعال شدن مکانیسم ماشه را حاصل اعتماد به دشمن دانست و گفت: «قطعا شلیک این ماشه بدون تیر است. دشمن هر غلطی که توانست تا به امروز کرده و تنها راه این است که ملت ایران خود را قوی کند که به فضل پروردگار در حال رخ دادن است.»

قالیباف: پیروزی واقعی زمانی است که مردم تغییرات ملموس در زندگی احساس کنند

گفتنی است، علاوه بر واکنش‌ها به ادعاهای بازگردانده شدن تحریم‌های ضدایرانی سازمان ملل توسط آمریکا، روحانی رییس‌جمهور کشورمان هم از انتقادات برخی نمایندگان و محمد باقر قالیباف بی‌بهره نماند.

قالیباف، رییس مجلس در بخشی از نطق پیش از دستور خود، عدم همراهی کشورهای اروپایی عضو برجام با آمریکا را شکست حقوقی آمریکا در شورای امنیت دانست که با اقتدار و ایستادگی مردم ایران به دست آمده است. او با تاکید بر اینکه «نباید به این شکست‌های حقوقی و سیاسی آمریکا دلخوش باشیم» نسبت به اظهارات روحانی که روزهای شنبه و یکشنبه را به دلیل عدم همراهی اروپایی‌ها با آمریکا «روز پیروزی مردم ایران» دانسته بود انتقاد کرد و گفت: «پیروزی واقعی را زمانی اعلام کنیم که اقتصاد و مردم ما قوی شده باشند و احساس کنند در زندگی آنها تغییرات ملموس ایجاد شده است.»

مساله مردم ما ناکارآمدی در اداره کشور است

رییس مجلس در عین حال که نسبت به اقدامات تحریمی آمریکا انتقادات خود را بیان کرد، دولت را در اداره کشور ناکارآمد دانست و گفت: «وظیفه ما آن است که مردم را قوی کنیم. مساله مردم ما ناکارآمدی در اداره کشور است، مساله مردم ما شرایط معیشتی است، مساله مردم ما حمایت نشدن از لحاظ اقتصادی است. ما نباید کشور و معیشت مردم را معطل غرب کنیم.»

قالیباف روز گذشته، در عین حال به کمیسیون امنیت ملی ماموریت داد اقدامات یکجانبه آمریکا را رصد و اقدام متقابل را پیگیری کند و در نهایت نتیجه را به صحن ارائه دهد.

عمویی: کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی۷ پیشنهاد مقابله‌ای است

پس از ماموریت قالیباف به کمیسیون امنیت ملی، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به ادعای آمریکا درباره فعال کردن مکانیسم ماشه، از بررسی هفت پیشنهاد مقابله‌ای نمایندگان خبر داد و گفت: «نمایندگان بر اقدامات بازدارنده و تقویت عناصر قدرت ملی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی در طرح نهایی توجه دارند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «بیانیه وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد که آنها در دنیای موازی به سر می‌برند و مدعی فعال کردن مکانیسم ماشه هستند اما به نظر ما این ماشه با باروت خیس است و اثری ندارد بنابراین کسی نمی‌تواند به آن استناد کند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرایط خاص قائل است که آمریکایی‌ها شکست حقوقی خوردند و طرح ادعای آنها مورد پذیرش نیست هرچند سعی می‌کنند تفسیر نامعتبر از قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه دهند و روایت غلط را معتبر‌سازی کنند.»

آمریکایی‌ها ۴۲ سال است که می‌خواهند سر به تن انقلاب ما نباشد

در این راستا، محمود احمدی‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس هم به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «نباید به صورت احساسی با موضوع برخورد کنیم. آمریکایی‌ها بیش از ۴۰ سال است که ملت ایران را تحریم کرده‌اند و می‌خواهند سر به تن انقلاب نباشد. آنها هیچ‌گاه دست از دشمنی با ایران برنداشته‌اند، بلکه فقط شیوه دشمنی خود را تغییر داده‌اند. امروز هم که می‌گویند قصد بازگرداندن تحریم‌ها را دارند دروغ می‌گویند چرا که ما هرگز از تحریم آنها خارج نشده بودیم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «اگر چه این تحریم‌ها باعث رشد ملت ایران شده است؛ ولی در عین حال باعث شد دنیا بیشتر به خباثت آمریکایی‌ها پی ببرند. ضمن اینکه بیانیه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به عنوان اعضای برجام به شورای امنیت نشان داد که می‌خواهند خودشان را از تصمیمات آمریکایی‌ها مبرا کنند. شاید این اقدام آنها به این معناست که اروپایی‌ها سر عقل آمده و متوجه شده‌اند آمریکا با این رفتارش به سمت سقوط می‌رود. شاید هم می‌خواهند بگویند دنیا دنباله‌روی این رفتار وحشی‌گری آمریکا نیست، شاید هم بخواهند سرنوشت کشورهای خود را از آمریکا جدا کنند.»

احمدی‌بیغش در ادامه اظهارات خود بیان کرد: «باید منتظر بود و در آینده نزدیک و نیمه دور مشاهده کرد که اروپایی‌ها با آمریکا همراهی می‌کنند یا با مردم آزاده دنیا همراه می‌شوند و خط خود را از آمریکا جدا می‌کنند. هر چند که تا‌کنون اعضای شورای امنیت به آمریکا جواب مثبت نداده و آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه سعی دارند تحریم‌های شورای امنیت را علیه ایران بازگردانند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره ماموریت قالیباف به کمیسیون متبوع خود گفت: «قرار شده است پیشنهاداتمان را به کمیسیون ارائه کنیم. پیشنهاد من هم در این‌باره این است که دنیا را با خودمان همسو کنیم و در بحث برجام هم تجدید نظری داشته باشیم. چرا که این احتمال وجود دارد نامه اروپایی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل و ممانعت از همراهی با خواست آمریکا، به این دلیل باشد که اروپایی‌ها بخواهند مانع از خروج ایران از برجام شوند تا بگویند برجام جدای از آمریکا که از آن خارج شده، اعضای دیگری هم دارد و ایران باید به تعهداتش پایبند باشد.»

احمدی‌بیغش تاکید کرد: «حرف ما به اروپایی‌ها این است که برجام را ما در شرایطی می‌پذیریم که آنها حامی ما باشند، نه اینکه از برجام خارج نشویم و اروپایی‌ها هم به طرف آمریکا غش کنند. اگر اروپایی‌ها در کنار ایران بمانند، شرایط فرق می‌کند.»

آمریکا صلاحیت فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها را ندارد

ابراهیم عزیزی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «درباره مکانیسم ماشه تاکید می‌کنم، آمریکایی‌ها برای ورود به مباحث برجام، صلاحیت و وجاهت قانونی ندارند و باید بپذیرند که از این توافق خارج شده‌اند. دوم اینکه کشورهای اروپایی همپیمان با آمریکا به منظور حفظ عزت مردم خودشان و دوری از تحقیر آمریکا باید راه مستقلی در پیش بگیرند و مسیری که آمریکا می‌خواهد را طی نکنند. درباره موضوع آژانس اتمی هم اگر قرار است فراتر از آنچه بر سایر کشورها نظارت می‌کند، با ایران برخورد کند، سزاوار ملت ایران نیست.»

این عضو هیات رییسه مجلس درباره ماموریت رییس مجلس به کمیسیون امنیت ملی گفت: «مجلس مسوولیت تعیین خط و مشی و ریل‌گذاری قانونی و نظارت را بر‌عهده دارد و در حوزه سیاست خارجی هم این مسوولیت به عنوان کمیسیون تخصصی برعهده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. بنابراین رییس مجلس به این کمیسیون ماموریت بررسی اقدامات متقابل با رفتار آمریکا را داده است. به همین دلیل تصمیمات فوق را در این‌باره پس از بررسی، اعلام خواهیم کرد.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 138781
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا