از تشدید تحریم‌ها تا اقدامات نظامی

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  برای همین هم بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمال دارد دونالد ترامپ در این واپسین روزهای مانده به انتخابات دست به یک اقدام ریسکی زده و اقدامی نامعقول انجام دهد. هشدارهای مقامات مسوول در ایران اعم از نظامی و دولتی نیز گواه همین مدعاست. اینکه هشدارها و توانایی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله نظامی و امنیتی چقدر بازدارندگی دارد، بحث مفصلی است اما با در نظر گرفتن سابقه خصومت‌ورزی آمریکا نسبت به ایران و عدم ورود این کشور به این مقوله تا‌کنون می‌توان امیدوار بود که از این پس نیز بر مبنای محاسبات دقیق عمل کند چرا که در غیر این صورت مسوولیتی برعهده ایران نیست. این را البته نه نگارنده، که بیانیه وزارت امور خارجه ایران می‌گوید. در این بیانیه تاکید شد «عواقب هر اقدامی علیه ایران از سوی آمریکا یا دست‌نشانده‌های آن متوجه واشنگتن است».

سناریوهای احتمالی

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا اما از جمله کسانی است که به برخورد معقول آمریکا خوش‌بین است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «پیش‌بینی درباره اقدامات احتمالی ترامپ کار ساده‌ای نیست به خصوص که دولت او یک دولت شگفتی‌ساز است و اقدامات غیرمتعارف نیز دارد. تصور من اما این است که بخش دیگری از اقتصاد ایران را تحریم کند به این معنی که لیست بلندبالایی از نهادهای حقیقی و حقوقی که در لیست تحریم نبوده‌اند یا مقامات بلندپایه کشور تهیه کرده و آنها را هم تحریم کند.»

وی افزود: «در عین حال محتمل است که یکسری اقدامات تحریک‌آمیز داشته باشد. البته نه در حد اقدام نظامی و یا اقداماتی که به اقدام نظامی منجر شود. منظور اقداماتی با این هدف است که ایران را وادار به اقدام و واکنشی شتاب‌زده کند و از این طریق اجماع ایجاد شده علیه آمریکا را بر هم زند و اروپایی‌ها را قانع کند که ایران خطرناک است و باید با آن مقابله کرد.»

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین تاکید کرد: «برخورد نظامی اما چون تبعات زیادی دارد و آمریکا احتمال می‌دهد ایران هر حمله‌ای را پاسخ دهد، خیلی محتمل نیست. به هر حال ورود به جنگی که مخاطره‌آمیز است آن هم در شب انتخابات و وقتی که جامعه آمریکا نسبت به ضرورت آن قانع نشده باشد، نتیجه خوبی برای ترامپ نخواهد داشت.»

ابوالفتح خاطرنشان کرد: «این را نیز باید در نظر داشت که آمریکایی‌ها از جنگ و موشک‌باران فاصله گرفته‌اند و معتقدند که با ابزارهایی مثل تحریم می‌توانند به هدف خود برسند بنابراین تصور نمی‌کنم با وضعیت خطرناکی مثل ترور سردار سلیمانی یا حمله به عین‌الاسد مواجه شویم.»

وی در پاسخ به اینکه هشدارهای مقامات نظامی در ایران یا وزارت امور خارجه درباره عواقب اقدامات بعدی ترامپ به خاطر دریافت پالس‌هایی در این جهت است یا جنبه پیشگیرانه دارد گفت: «ما که از پالس‌های پشت پرده خبر نداریم اما ظاهر امر و چیزی که علنی است آن توئیت ترامپ مبنی بر گزارش پولیتیکو و ادعای قصد ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است. رییس‌جمهور آمریکا با طرح این موضوع گفت که هزار برابر پاسخ می‌دهد. سخنان سردار سلامی و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ناظر بر همین موضوع است. البته ترامپ هم مشروط کرد و گفت اگر ایران حمله کند، چنین می‌کند. به هر حال وقتی که شاهد چنین سخنانی از زبان رییس‌جمهور آمریکا هستیم، خیلی خطرناک است و وقتی که آنان درگیری لفظی را ارتقا می‌دهند، طبیعی است که طرف مقابل هم پاسخ دهد.»

آمادگی ایران

برخی دیگر از تحلیلگران اما احتمال ورود آمریکا به فاز درگیری نظامی را بیشتر می‌دانند. به عنوان مثال محمدجواد جمالی‌نوبندگانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه «خصومت آمریکا با ماهیت جمهوری اسلامی ایران است و به همین‌جا ختم نمی‌شود» گفت: «برای پیش‌بینی اقدامات احتمالی آمریکا بعد از شکست در فعال‌سازی مکانیسم ماشه باید به موقعیت وی در داخل آمریکا و انتخابات این کشور توجه کرد. او در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی وعده‌هایی داده بود که نتوانست آنها را عملیاتی کند. ضمن اینکه ممکن است روسای جمهوری که شانس خود را برای پیروزی در دور دوم انتخابات اندک می‌بینند، تصمیمات ریسکی‌تری بگیرند. ترامپ نیز ممکن است سعی کند با یکسری اقدامات در روزهای آتی خود را نزد افکار عمومی آمریکا قهرمان جلوه دهد. به همین خاطر ما آماده هستیم که آمریکا دست به یکسری راهزنی دریایی و مثل این بزند. مقامات نظامی ایران هم هشدار‌های لازم را در این‌باره داده‌اند. به هر حال آمریکایی‌ها مرتب سناریو‌سازی می‌کنند مثل آن جریان سفیرشان در آفریقای جنوبی که دیدیم حتی دولت آفریقای‌جنوبی هم گفت که صحت ندارد. احتمالا باز هم چنین بحث‌هایی راه می‌اندازند و بعد می‌گویند پاسخ هزار برابر می‌دهیم. آنها دنبال سناریو‌سازی هستند و پیام‌هایی دریافت می‌شد که ممکن است تا انتخابات اقدامات غیرقانونی و غیرمنطقی انجام دهد. بر این اساس ایران باید در بعد نظامی و حقوقی و بین‌المللی هوشیار باشد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در این شرایط جرات ورود به جنگ را دارد یا خیر گفت: «اصلی وجود دارد و آن، اینکه آمریکایی‌ها اعم از دموکرات یا جمهوریخواه بدون اینکه برایشان تفاوت کند در ایران کدام جناح حاکم است اگر بتوانند ضربه‌ای بزنند که خودش هم شروع‌کننده و هم پایان‌دهنده به آن باشند، حتما این کار را خواهند کرد. اگر هم تا حالا این کار را نکرده‌اند به خاطر بازدارندگی سیستم‌های امنیتی و نظامی ‌ما بوده است. در شرایط فعلی نیز اگر درست محاسبه کنند، چنین کاری نخواهند کرد اما اگر دنبال حرکات ریسکی باشند، وضع فرق می‌کند.»

خلاصه کلام

خلاصه کلام اینکه طرف ایرانی اگرچه از شکست آمریکا در جریان فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها خرسند است اما می‌داند که ترامپ به این سادگی‌ها کوتاه نخواهد آمد بنابراین خود را برای اقدامات آتی آماده کرده است؛ اقداماتی که در حالت خوش‌بینانه به تشدید تحریم‌ها و ادامه سیاست فشار حداکثری ختم می‌شود و در حالت بدبینانه نیز به ورود ترامپ به فاز درگیری نظامی است. اما آنچه که مسلم است منظور از درگیری نظامی جنگ به سبک سال‌های قبل و آنچه در دهه ۶۰ تجربه کردیم نیست. آمریکا در صورت انتخاب این گزینه با هدف قرار دادن یک مرکز حساس تلاش خواهد کرد که صبر ایران را سر آورد. به عبارت دیگر ترامپ و آمریکایی‌ها آغوششان را برای اقدام متقابل ایران باز کرده و اتفاقا از هر واکنش شتاب‌زده ما که بتواند اجماع جهانی علیه آنان را برهم زند استقبال خواهند کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 138790
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا