ترور ناکام ترامپ

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  ترامپ چه در فضای داخلی آمریکا و چه بیرون از مرزها محبوبیت خود را از دست داده و با هر ترفندی در پی حفظ اریکه قدرت خود در کاخ سفید است. این در حالی است که آرای عمومی بیانگر تنزل جایگاه او در میان رای‌دهندگان و از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکاست. ترامپ به خاطر رویکردهای نژادپرستانه و برخورد خشن با رنگین‌پوستان حتی در میان متحدان سابق خود و سران جمهوریخواه دیگر مقبولیت ندارد. با این تفاسیر می‌توان گفت ترامپ راه دشواری تا انتخابات سوم نوامبر در پیش دارد.

حال در آشفته‌بازار کرونایی این روزهای آمریکا ترامپ همچون برخی از روسای جمهور سابق آمریکا تهدید به مرگ شده است. بامداد دیروز نامه‌ای سمی به دفتر او ارسال شد که در نهایت خنثی شد. ارسال نامه‌های سمی به کاخ سفید مسبوق به سابقه است و پیش‌تر در دوران اوباما و جورج دبلیو بوش هم مواردی از نامه‌های سمی در کاخ سفید کشف و معدوم شده است. حال مقامات امنیتی آمریکا یک نامه حاوی ماده سمی را کشف کردند که هدف آن مسموم کردن دونالد ترامپ بوده است. این نامه حاوی ماده سمی «ریسین» بوده که به مراتب کشنده‌تر از سیانور است.

سمی بودن این نامه با دو مرحله آزمایش مشخص شده است. همه نامه‌ها و مرسولات پستی به مقصد کاخ سفید به لحاظ امنیتی کنترل می‌شوند. سی‌ان‌ان به نقل از دو پرسنل امنیتی تایید کرد که این حادثه در اوایل هفته جاری رخ داده و این بسته حاوی ماده بسیار سمی «ریسین» است که با دو آزمایش نوع آن تایید شد. کلیه نامه‌های ارسالی به مقصد کاخ سفید قبل از رسیدن به کاخ سفید در یک مرکز خارج از سایت مرتب‌سازی و اسکن می‌شود.

سی‌ان‌ان گزارش داد که سرویس مخفی آمریکا (نهاد امنیتی مسوول محافظت از رییس‌جمهور و خانواده وی و مقامات کاخ سفید) و اف‌بی‌آی تحقیقات را آغاز کرده‌اند. دیگر رسانه‌های مطرح آمریکایی از جمله نیویورک‌تایمز، وال‌استریت‌ژورنال و آسوشیتدپرس صحت این خبر را تایید کردند.

در همین راستا سخنگوی FBI در واشنگتن به خبرنگاران گفت که این دفتر با همکاری سرویس مخفی و سازمان بازرسی پستی در حال تحقیق درباره دریافت این بسته مشکوک از سوی دولت است و افزود که اکنون خطری برای امنیت عمومی وجود ندارد.

از سوی دیگر شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد همزمان چند نامه دیگر هم به آدرس ساختمان‌های دولتی در تگزاس ارسال شده که همگی شناسایی و متوقف شده‌اند. کارآگاهان می‌گویند نامه‌ها از کانادا ارسال شده و یک مظنون زن هم در این رابطه شناسایی شده است. پلیس فدرال آمریکا و سرویس مخفی که مسوولیت حفاظت از جان رییس‌جمهوری آمریکا و خانواده او را بر عهده دارد، مشغول تحقیق درباره مبدا ارسال این نامه سمی هستند.

بر اساس اعلام مقامات آمریکا نامه‌ای مشابه حاوی سم ریسین از مبدا کانادا به مقاصدی دولتی در ایالت تگزاس آمریکا هم ارسال شده است که ممکن است با مبدا ارسال نامه به کاخ سفید مشترک باشد. گفته می‌شود یک زن در کانادا به اتهام ارسال این نامه‌های سمی به آمریکا شناسایی شده است.

ریسین ماده سمی بسیار قوی است که از پوسته دانه کرچک تهیه می‌شود. قدرت کشندگی این ماده به مراتب بیشتر از سیانور است. این سم باعث حالت تهوع، استفراغ، خونریزی داخلی در معده و روده و به دنبال آن نارسایی کبد، طحال و کلیه‌ها و مرگ به دلیل فروپاشی گردش خون می‌شود.

این اولین بار نیست که مقام‌های آمریکایی از جمله رییس‌جمهوری این کشور هدف حملاتی مشابه قرار می‌گیرند. در سال‌های گذشته نیز بسته‌های مسموم و انفجاری به آدرس کاخ سفید ارسال شده اما همگی پیش از رسیدن به مقصد توسط پلیس کشف شده است.

در سال ۲۰۱۸، سریالی از ارسال بسته‌های انفجاری به مقام‌های کنونی و پیشین آمریکا از جمله باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین، هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین و جو بایدن، معاون اوباما روی داد.

گفتنی است در سال ۲۰۱۸ نیز یک سرباز بازنشسته نیروی دریایی آمریکا به اتهام ارسال نامه سمی حاوی ماده ریسین به دونالد ترامپ تحت بازداشت قرار گرفت.  در سال ۲۰۱۴ در ایالت می‌سی‌سی‌پی مردی به ۱۸ سال زندان محکوم شد. او اعتراف کرده بود که برای باراک اوباما رییس‌جمهور وقت و مایکل بلومبرگ شهردار وقت نیویورک نامه‌های زهرآلود فرستاده است.

در سال ۲۰۱۳ نیز مقامات امنیتی آمریکا از کشف نامه‌ای حاوی ماده سمی ریسین که برای باراک اوباما در کاخ سفید ارسال شده بود، خبر داده بودند. پیش‌تر در دوران جورج دبلیو بوش و پس از واقعه ۱۱ سپتامبر هم نامه‌هایی سمی به کاخ سفید و دیگر مقامات و مراکز و ادارات دولتی ایالات متحده آمریکا ارسال شده است.

تنزل شدید اعتماد آمریکایی‌ها به انتخابات کشورشان

از طرفی نتایج یک نظرسنجی جدید حاکی از اعتماد پایین آمریکایی‌ها به آزاد و عادلانه بودن انتخابات در کشورشان است. یک نظرسنجی جدید که از سوی یاهونیوز/یوگاو انجام شد، نشان داد تنها ۲۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در کشورشان آزاد و عادلانه خواهد بود. این نشان‌دهنده تنزل شدید اعتماد آمریکایی‌ها به فرآیند دموکراتیک در کشورشان بوده و می‌تواند از پیش یک دوران فاجعه‌بار بعد از انتخابات را که طی آن میلیون‌ها تن از طرفداران احزاب از پذیرش مشروعیت نتایج انتخابات سر باز بزنند، نشان دهد.

طبق این نظرسنجی نیمی از طرفداران ترامپ معادل ۵۰ درصد معتقدند انتخابات امسال آزاد و عادلانه نخواهد بود در حالی که یک‌سوم طرفداران رقیب دموکرات وی یعنی جو بایدن معادل ۳۷ درصد به این موضوع اعتقاد دارند. ۴۶ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که این انتخابات آزاد و عادلانه نخواهد بود که بیش از دو برابر کسانی است که به آزاد و عادلانه بودن انتخابات اعتقاد داشته‌اند و همچنین ۳۲ درصد نیز گفتند در این مورد مطمئن نیستند.

بیش از یک‌سوم آمریکایی‌ها معادل ۳۴ درصد معتقدند در انتخابات پیش رو به نفع یکی از کاندیداها تقلب خواهد شد در حالی که تنها ۲۴ درصد این موضوع را رد کردند. ۶۰ درصد در این میان معتقد بودند در انتخابات میزانی از تقلب رخ خواهد داد و ۳۴ درصد گفتند این برای به نوسان درآوردن نتایج کافی خواهد بود.

۵۷ درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی گفتند نظر کارشناسان امنیت انتخابات درباره اینکه نمی‌توان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تقلب کرد را باور نمی‌کنند در حالی که تنها ۱۹ درصد گفتند صحبت آنها را باور می‌کنند.

هشدار مشاوران سابق کاخ سفید درباره ماندن ترامپ

این در حالی است که دو نفر از متحدان و مشاوران سابق سیاسی دونالد ترامپ درباره بروز احتمال خشونت‌های انتخاباتی در این کشور هشدار داده‌اند. این هشدار، آشفتگی در فضای سیاسی طوفانی در کشور را به سطحی جدید افزایش داده است.

راجر استون دوست قدیمی و مشاور ترامپ پیش‌تر گفته بود ترامپ برای ادامه حضور در دولت باید از قانون جنگی استفاده کند و یا در صورتی که برنده انتخابات نشود، باید مصوبه موسوم به قانون ضدشورش را به جریان اندازد. استون گفت جمهوریخواهان باید مانع از آن شوند که برگه‌های آرا شمرده شوند. استون همان کسی است که به ارتکاب هفت مورد جنایت محکوم شده بود اما ترامپ در ژوئیه گذشته احکام وی را تغییر داد.

مایکل کاپوتو به تازگی در گزارش ویدئویی زنده در فیس‌بوک، گفته خشونت‌ها در راه است. کاپوتو در انتخابات سال ۲۰۱۶  در کارزارهای ترامپ فعال بود. وی مشاور امور عمومی در وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکاست. وی بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی، پیش‌بینی کرده اگر ترامپ برنده انتخابات شود، جو بایدن رقیب دموکرات او از پذیرفتن نتایج خودداری خواهد کرد بنابراین خشونت رخ خواهد داد.

کاپوتو گفت: «وقتی دونالد ترامپ از قدرت کناره‌گیری نکند، در مراسم آغاز دوره بعدی ریاست‌جمهوری تیراندازی صورت خواهد گرفت.» «اگر اسلحه حمل می‌کنید، خانم‌ها و آقایان مهمات بخرید، زیرا تهیه آن سخت خواهد بود.» کاپوتو که هیچ سابقه علمی و پزشکی ندارد، همچنین دانشمندان دولتی را به فتنه‌گری متهم کرد و گفت در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، یک «واحد مقاومت» وجود دارد. (البته وی به خاطر این سخنانش عذرخواهی کرد.) به گزارش پولیتیکو، این استراتژیست قدیمی امور سیاسی که هیچ تجربه‌ای در امور پزشکی و بهداشتی ندارد، پیش‌تر نیز تلاش کرده در اطلاعات بهداشت عمومی مرتبط با کرونا دخالت کند. وزارت بهداشت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد کاپوتو برای رسیدگی به وضع سلامتی خود، از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کند. دکتر پال الگساندر  نیز دستیار ارشد کاپوتو بود که برای همیشه وزارت بهداشت را ترک کرده است. گفته می‌شود او در گزارش‌های علمی هفتگی این وزارتخانه دخالت می‌کرد. پیشنهاد خشونت‌های احتمالی انتخاباتی در شرایطی مطرح می‌شود که ترامپ خود پیشدستی کرده و از طرفدارانش خواسته اگر وی بازنده انتخابات شد، نتایج آن را نپذیرند.

نگرانی ناشی از توسل به زور و خشونت به منظور حفظ قدرت، موضوعی نیست که به دیگر مسائل ارتباطی نداشته باشد. در حال حاضر گسترش نظریه‌‌های توطئه، تهدیدی است علیه روند دموکراتیک و به همین دلیل کارشناسان ضدتروریسم نگران هستند که چنین تفکری به ایجاد انگیزه در گروه‌های مسلح تندرو در جناح راست افراطی منجر شود. مقامات امور انتظامی از بیش از یک دهه پیش تاکنون هشدار داده‌اند که تهدید خشونت‌های ناشی از تفکر برتری سفیدپوستان، افزایش یافته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 138798
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا