قضات علیه رییس‌جمهور

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  دونالد ترامپ در تلاش است با زیر سوال بردن رای‌گیری پستی اعتماد عمومی را سلب، مشروعیت انتخابات را تضعیف و مردم را علیه بایدن و امکان تقلب در انتخابات تحریک کند. دونالد ترامپ با زیر سوال بردن پست، نهادی فدرال با قدمت چند صد ساله، نه‌تنها اعتماد به رای‌گیری پستی بلکه به دموکراسی در کشور را از بین می‌برد.

این در حالی است که جمهوریخواهان آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها در تلاش برای مبارزه با گزینه رای ‌پستی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۰۲۰ هستند. قضات سه ایالت اکنون به شماری از این تلاش‌ها پاسخ منفی داده و شکایت‌های ارائه‌شده را رد کرده‌اند. امکان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از طریق دادن رای پستی از جمله موضوعات محوری است که بر سر آن میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها اختلاف نظری اساسی وجود دارد. در حالی که دموکرات‌ها و نامزد آنها جو بایدن با توجه به خطرات و محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا رای‌دهی پستی را بدیلی مطمئن برای محل‌های اخذ رای می‌دانند، جمهوریخواهان و به ویژه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، با این شیوه مخالف هستند.

تیم کارزار انتخاباتی ترامپ که در این راستا شکایت‌های گوناگونی به دادگاه‌های ایالت‌های مختلف ارائه کرده، اکنون در سه مورد با شکست روبه‌رو و متحمل ضربه‌ای سخت شده است. یک قاضی ایالت نوادا یکی از این شکایت‌ها را که در مخالفت با ارسال برگه‌های رای پستی به تمامی واجدان رای‌دهی ارائه شده بود، رد کرد. در ویسکانسین نیز یک قاضی ایالتی مهلت شمارش برگه‌های پستی را که تاریخ مهر آنها اعتبار دارد، به مدت شش روز تمدید کرده است.

به این ترتیب اگر برگه‌های ارسالی در چارچوب تاریخ معتبر ارسال شده باشند، باید تا تاریخ ۹ نوامبر امکان شمارش و احتساب آنها وجود داشته باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سوم نوامبر سال جاری (۲۰۲۰) برگزار می‌شود.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن در ایالت ویسکانسین از ترامپ پیشی گرفته است. ۴۸ درصد از واجدان شرایط رای‌دهی گفته‌اند که به بایدن رای می‌دهند. این در حالی است که میزان حامیان ترامپ در این ایالت ۴۳ درصد است. ویسکانسین از ایالاتی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقشی مهم بازی می‌کند چون از رای الکترال بالایی برخوردار است.

در نیویورک نیز یک قاضی ایالتی حکمی به اداره پست آمریکا ابلاغ کرد که این اداره طبق آن باید برای نامه‌های مربوط به رای‌دهی پستی اولویت قائل شود و با اضافه‌کاری کارمندان خود در این راستا موافقت کند. پیش از آن نیز احکامی مشابه در رد شکایت‌های جمهوریخواهان در رابطه با انتخابات پستی صادر شده و دموکرات‌ها به موفقیت‌هایی دست یافته بودند.

مشاجرات و کشمکش‌های دو جناح بر سر این موضوع اکنون چندین ماه است که جریان دارد. در حال حاضر به نظر می‌رسد اقدامات و تلاش‌های حقوقی جمهوریخواهان برای جلوگیری از انتخابات پستی نتایج دلخواه آنان را به دنبال ندارد. دونالد ترامپ تاکنون بارها مخالفت خود را با این شیوه ابراز کرده و از بالا بودن خطر جعل و تخلفات انتخاباتی در صورت استفاده از این شیوه سخن گفته است. کارشناسان ادعاهای ترامپ را بی‌اساس خوانده و آن را رد کرده‌اند. با توجه به پیامدها و محدودیت‌های مرتبط با پاندمی کرونا در آمریکا بسیاری از روسای شعبه‌های اخذ رای در این کشور شهروندان را فراخوانده‌اند تا از طریق پستی رای دهند.

در یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌هایی که خبرگزاری رویترز در ماه آگوست امسال انجام داد، نزدیک به نیمی از هواداران حزب دموکرات گفته بودند از طریق پستی رای خواهند داد. این در حالی بود که تنها ۲۵ درصد طرفداران جمهوریخواهان قصد انجام چنین کاری را داشتند. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نزدیک به یک‌چهارم آرا از طریق پستی داده شده بود.

رای‌گیری پستی؛ چالش مهم انتخابات آمریکا

در شرایط بیماری همه‌گیر، میلیون‌ها آمریکایی آماده رای‌گیری از طریق پست می‌شوند. دونالد ترامپ تلاش می‌کند اعتماد به پست فدرال را که مسوول تحویل آراست، از بین ببرد و مشروعیت انتخابات آینده را تضعیف کند.

پست آمریکا در راس انتخابات آینده آمریکا قرار دارد. در دوران ویروس کرونا، آمریکا امکان رای‌گیری از طریق پست را افزایش داده است به طوری که ۸۰ درصد مردم می‌توانند سوم نوامبر آینده  به این روش رای دهند.

بیماری همه‌گیر کرونا، آمریکایی‌ها  از جمله جمهوریخواهان را وادار کرده است تا رای‌گیری پستی را ترغیب کنند. این عمل برای آمریکا جدید نیست. بر اساس مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو، در سال ۲۰۱۶، ۹/۲۰ درصد از آمریکایی‌ها این روش رای‌گیری را انتخاب کرده بودند. از ۲۵ سال پیش تاکنون این میزان همچنان در حال افزایش است.

به گفته اف‌بی‌آی، هیچ مدرکی دال بر اینکه رای‌گیری پستی بیشتر از رای‌گیری سنتی مستعد تقلب باشد، وجود ندارد. در تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده در سه ایالت با رای‌گیری پستی که توسط واشنگتن‌پست انجام شد، فقط ۳۷۲ مورد کلاهبرداری احتمالی از حدود ۶/۱۴ میلیون رای شناسایی شد.

برخی از ناظران درباره مخالفت ترامپ با رای‌گیری پستی می‌گویند این نوع رای‌گیری، رای دادن را آسان‌تر می‌کند بنابراین به افراد دارای رای ممتنع که به طور سنتی به دموکرات‌ها نزدیک‌تر هستند مانند لاتین‌ها یا آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، اجازه می‌دهد  رای دهند.

از نظر دیوید جی بکر از مرکز نوآوری و تحقیقات در انتخابات، رییس‌جمهور به دنبال تضعیف روند انتخابات است. مارک دیموندشتاین، رییس اتحادیه کارگران پست آمریکا، می‌گوید: دونالد ترامپ می‌خواهد سوالاتی را برای مردم مطرح کند تا اعتماد را از ببن ببرد. چهارم آگوست سال ۲۰۲۰، یک مطالعه نشان داد که ۵۹ درصد از شهروندان اعتراف کردند که به درستی انتخابات ملی اعتماد ندارند.

از ادعای تقلب تا تضعیف دموکراسی

به نوشته ایندیپندنت، شکست رییس‌جمهور آمریکا برای دور دوم انتخابات در آمریکا امری است که در ۱۰۰ سال گذشته تنها چهار بار اتفاق افتاده است. بنا بر این گزارش، دولت ترامپ در مواجهه و مقابله با این چشم‌اندازهای نامطلوب برای انتخاب مجدد دست به یک کارزار بی‌سابقه برای تضعیف روند دموکراتیک در تلاش برای ماندن در قدرت زده است. برخی از این تلاش‌ها پشت درهای بسته، برخی در دادگاه‌ها و برخی دیگر در مجامع عمومی انجام می‌شود که این تلاش‌های در کنار هم می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در نتیجه انتخابات امسال داشته باشند.

اعتماد رای‌دهندگان

حتی اگر بسیاری از تلاش‌های دولت ترامپ برای تغییر رای افراد بی‌نتیجه باشد، باز هم می‌تواند تاثیر مخربی بر اعتماد رای‌دهندگان بگذارد و برخی افراد را از رای‌گیری بازدارد. حملات بی‌سابقه کاخ سفید به روند انتخابات هشدارهای بی‌سابقه‌ای از سوی گروه‌های حق رای و ناظران به دنبال داشته است. امسال‌ برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا، سازمان ارتقای دموکراسی در آمریکا که توسط جیمی کارتر رییس‌جمهور پیشین این کشور تاسیس شد، عنوان کرد: دولت دموکراسی در ایالات متحده رو به زوال است و در معرض تهدید شدید قرار دارد. این مرکز توجه خود را معطوف تلاش‌هایی کرد که منجر به کاهش احتمالی اعتماد رای‌دهندگان خواهد شد؛ موضوعی که سایر کارشناسان نظارت بر انتخابات نیز نگران آن هستند.

روز انتخابات

دموکراسی آمریکایی با چالش‌هایی روبه‌رو است که قبلا آنها را ندیده است. ترامپ حتی می‌گوید اکنون حاضر نیست در صورت شکست در انتخابات کاخ سفید را ترک کند. بر این اساس  بسیاری از ناظران از تلاش او برای مداخله در نتیجه نگرانند. بسیاری از دموکرات‌ها به تلاش‌های احتمالی ترامپ برای جلوگیری از شمارش آرا اشاره می‌کنند  چرا که ممکن است  شمارش آرا طول بکشد و ترامپ با مداخلاتی اجازه ندهد نتایج مشخص شود.

رییس مرکز حقوقی مبارزات غیرحزبی و رییس کمیسیون انتخابات فدرال توسط جمهوریخواهان به واشنگتن‌پست گفت: ممکن است که او بگوید ما باید شمارش آرا را متوقف کنیم زیرا همه آن رای‌های غایب غیرقانونی هستند. هیلاری کلینتون هم در این باره عنوان کرد: جو بایدن تحت هیچ شرایطی نباید تسلیم شود زیرا من فکر می‌کنم روند شمارش آرا  طولانی خواهد شد. به گزارش ایندیپندنت، تنها راه برای جلوگیری از چنین سناریویی، یک پیروزی قانع‌کننده با آرای بالا برای بایدن است.

جدیدترین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات آمریکا

جدیدترین نظرسنجی‌های ملی مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، حاکی از برتری جو بایدن در رقابت با دونالد ترامپ هستند. با این حال، این مساله پیروزی نامزد دموکرات‌ها را در انتخابات پیش رو تضمین نمی‌کند. هیلاری کلینتون نیز در بحبوحه کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در آمریکا، در رقابت با دونالد ترامپ، تقریبا از برتری قابل توجهی در اغلب نظرسنجی‌ها برخوردار بود. با این حال، او باوجود کسب نتیجه مردمی، در جلب آرای الکترال از دونالد ترامپ شکست خورد و نتوانست کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا را تصاحب کند.

با توجه با اینکه نظام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، جدای از آرای عمومی، به آرای الکترال هر ایالت تکیه دارد و در واقع، این آرای الکترال است که پیروز نهایی انتخابات را در آمریکا معلوم می‌کند، از این رو، تعداد انگشت‌شماری از ایالت‌های برجسته در آمریکا، نقش مهمی در تعیین پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بازی می‌کنند. این مساله از آن جهت مطرح می‌شود که هر فرد پیروز در یک ایالت، در عمل، آرای الکترال آن ایالت را نیز به خود اختصاص می‌دهد (فارغ از حاشیه پیروزی وی در رقابت با رقبایش). از این رو، شماری از ایالت‌های مهم، همواره در نقطه تاکید کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار داشته‌اند.

گاردین برای بررسی و درک این نکته که چگونه برخی ایالت‌های حساس در آمریکا، پیروز نهایی انتخابات در این کشور را مشخص خواهند کرد، به طور ویژه به بررسی وضعیت انتخاباتی در هشت ایالت مهم در آمریکا پرداخته است. از این هشت ایالت، شش ایالت، همان‌هایی بوده‌اند که در سال ۲۰۱۲ از باراک اوباما حمایت کرده‌اند، اما در سال ۲۰۱۶، به سمت دونالد ترامپ متمایل شده‌اند.

ذکر این نکته لازم است که بدانیم در سال ۲۰۱۶، در جریان برگزاری برخی از نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بی‌توجهی قابل ملاحظه‌ای به میزان حمایت‌ها از ترامپ صورت گرفت؛ امری که سعی شده در نظرسنجی گاردین مورد توجه باشد. از این رو، گاردین بر آن بوده تا واقع‌بینانه حمایت از ترامپ را ارزیابی و از اغراق در مورد حمایت عمومی از بایدن نیز خودداری کند (مخصوصا اینکه شاید افراد زیادی بگویند قصد دارند به بایدن رای بدهند، اما در زمان انتخابات، منصرف شده و به فرد دیگری رای بدهند).

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 139399
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا