جهان در گرداب قلدرمآبی ترامپ

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  ترامپ در نطق خود برای چندمین بار ویروس کرونا را رسما یک ویروس چینی نامید.  او با حمله به طرف چینی، پکن را مسبب انتشار کووید ۱۹ در سطح جهان و در کشورش معرفی کرد و مدعی جوابگویی چین درباره انتشار این ویروس در جهان شد. ترامپ با استفاده ابزاری از تریبونی که در اختیار او قرار گرفته بود برای پاک کردن کارنامه مخدوش خود در زمینه همه‌گیری ویروس کرونا در کشورش، در ادامه فرافکنی و سمت و سو دادن به افکار عمومی رای‌دهندگان آمریکایی، از سازمان ملل خواست چین را در این زمینه پاسخگو بداند.

همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا هم‌اکنون از هفت میلیون مبتلا عبور کرده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز جان باخته‌اند. کارشناسان بهداشت و درمان در آمریکا میزان بالای ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را متوجه سوءمدیریت ترامپ می‌دانند و این آمار روزانه به‌طور فزاینده رو به فزونی است.

کارشناسان رسانه‌های آمریکا از مدتی پیش سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را یکی از سودجویی‌های تبلیغاتی او در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا عنوان کردند؛ امتیازی که رقیب دموکرات او جو بایدن از آن بی‌بهره است.

کارشناسان و تحلیلگران با زیر نظر گرفتن  نطق سالانه ترامپ در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آن را حمله‌ای تند علیه پکن دانستند که در آن رییس‌جمهوری آمریکا تلاش داشت به خصوص ناکارآمدی خود در مقابله با ویروس کرونا را نزد افکار عمومی آمریکایی‌ها منحرف سازد.

واکنش چین: انتشار ویروس سیاسی توسط ترامپ

به دنبال اتهام‌زنی دونالد ترامپ به چین در ارتباط با منشأ ویروس کرونا از تریبون سازمان ملل، نماینده و سفیر دائم پکن در سازمان ملل این اتهامات را رد کرد و از واشنگتن خواست از انتشار ویروس سیاسی پرهیز کند. جانگ جون دیروز در بیانیه‌ای اضافه کرد: دروغ اگر هزار بار هم تکرار شود هنوز دروغ است. اتهامات آمریکا علیه چین کاملا بی‌اساس است. واشنگتن با این اتهامات نمی‌تواند کسی را گول بزند.

او گفت: هنگامی که جامعه جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا تمام تلاش خود را به‌کار گرفته است ایالات متحده آمریکا در حال انتشار ویروس سیاسی است و برای تحریک، تقابل و ایجاد تفرقه از سکوی سازمان ملل سوءاستفاده می‌کند.

این مقام چینی با یادآوری اینکه جامعه بین‌الملل به یک سازمان ملل متحد قوی احتیاج دارد، اضافه کرد: ایالات متحده در حال تضعیف سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی است و اقتدار و اثربخشی سازمان ملل را تضعیف می‌کند.

جانگ افزود: طی چند روز گذشته بیش از ۱۲۰ رهبر، رییس مجمع عمومی و دبیرکل سازمان ملل در مجمع عمومی سخنرانی کردند و اکثریت قریب به اتفاق کشورها خواستار تلاش برای حمایت از چندجانبه‌گرایی، تقویت همبستگی و همکاری و مبارزه مشترک با چالش‌های جهانی شدند؛ موضوعی که بیانگر رد صریح اقدامات یکجانبه‌گرایی و قلدری است.

او اظهار کرد: چین نخستین کشوری بود که با شیوع کووید ۱۹ مورد حمله قرار گرفت و در مبارزه با این ویروس، تلاش‌های زیادی انجام داد و فداکاری عظیمی کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی اوضاع را تحت کنترل درآورد. این مقام چینی ادامه داد: چین با نگرشی آشکار، شفاف و مسوولانه، از همان ابتدا به اشتراک تجربیات خود با سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورها پرداخت و به بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده کمک فعال کرد.

جانگ با برجسته نشان دادن تلاش‌های کشورش در مبارزه با کرونا اضافه کرد: در مقابل آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد یک شکست کامل است ایالات متحده با پیشرفته‌ترین فناوری پزشکی و سیستم پزشکی در جهان، بیش از هر کشور دیگری موارد تایید شده و فوتی دارد در حالی که سایر کشورهایی که همزمان با ایالات متحده مورد حمله کرونا قرار گرفته‌اند، به طور موثری این ویروس را مهار کرده‌اند اما وضعیت در ایالات متحده همچنان نامشخص است که دلیل آن قابل تامل است.

همزمان وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای به اتهامات دونالد ترامپ درباره مسوولیت پکن در قبال شیوع ویروس کرونا واکنش نشان داد و اعلام کرد: آمریکا برای ایجاد شایعات و اتهامات بی‌اساس علیه چین بر اساس انگیزه‌های سیاسی از تریبون سازمان ملل استفاده کرده است.

وعده چین برای به صفر رساندن  انتشار کربن اضافی خود تا ۲۰۶۰

در حالی که ترامپ در سخنرانی سازمان ملل چین را مقصر آلودگی زمین معرفی کرد، دیروز رییس‌جمهور چین وعده داد تا سال ۲۰۶۰ انتشار اضافی گاز کربن خود را به صفر خواهد رساند.

شی جین‌پینگ همچنین قول داده کشورش نقطه اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا پیش از سال ۲۰۳۰ پشت سر خواهد گذاشت. گازهای گلخانه‌ای را مقصر اصلی افزایش سریع میانگین دما در کره زمین می‌دانند و اکنون یک‌چهارم انتشار این گازها در چین رخ می‌دهد.

شی جین‌پینگ که در نشست ویدئویی مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، حمایت خود از توافقنامه آب‌وهوایی پاریس را تجدید و چین را به عنوان رهبر مبارزه با تغییرات اقلیمی در جهان معرفی کرد.

در دوران رییس‌جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده – دومین آلاینده بزرگ جهان – از توافقنامه پاریس خارج شد و چین را مقصر توقف حرکت مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای دانست. اهداف اعلام‌شده در سخنرانی تازه شی‌جین‌پینگ، مشخص‌ترین اهداف اعلام‌شده از سوی این کشور در این زمینه است و فعالان محیط‌زیست از آن به عنوان یک پیشرفت مهم یاد می‌کنند.

ترامپ در نطق خود گفته بود: در حالی که من به‌طور  یکجانبه از پیمان اقلیمی پاریس خارج شدم، میزان تولید دی‌اکسیدکربن آمریکا کاهش یافت. او تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید چین را پاسخگو سازد. علاوه بر آن، چین میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی را در اقیانوس رها کرد و گستره بزرگی از زندگی دریایی را از بین برد.

ترامپ در حالی این اظهارات را در تریبون سازمان ملل بیان می‌کند که آمریکا با خارج شدن از پیمان آب و هوایی پاریس در هفته‌های نخست ریاست‌جمهوری، بزرگ‌ترین ضربه را به این پیمان و اجماع جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی زد.

بسیاری از تحلیلگران عامل ادامه آتش‌سوزی‌های مهیب در غرب آمریکا و بی‌توجهی واشنگتن به این فاجعه زیست‌محیطی را که دود آن در چشم مردم ایالت‌های غربی این کشور می‌رود، ناشی از سیاست‌های مخرب دونالد ترامپ در حوزه محیط‌زیست می‌دانند. مقامات ایالت کالیفرنیا به دنبال آتش‌سوزی‌های مهیب و بی‌سابقه در این بخش از آمریکا خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا گفته‌اند این نتیجه گرمایش زمین و تغییر آب و هوایی است.

اورزولا فن‌درلاین دیروز تصمیم چین برای دستیابی به وضعیت خنثی در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۶۰ میلادی را گام مهمی در مقابله با تغییرات آب و هوایی دانست. رییس کمیسیون اروپا ضمن استقبال از تصمیم پکن تاکید کرد که اتحادیه اروپا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی با چین همکاری خواهد کرد.

چین: از مداخله در انتخابات آمریکا نفعی نمی‌بریم

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص مداخله پکن در انتخابات پیش روی آمریکا را رد کرد.

وانگ ونبین دیروز ادعاهای واشنگتن در این باره را به شدت محکوم و آنها را بی‌پایه و اساس و شرورانه توصیف کرد. این دیپلمات چینی گفت کشورش همواره از اصول عدم مداخله در امور داخلی کشورها پیروی می‌کند و از مداخله در انتخابات آمریکا نفعی نمی‌برد. او در ادامه گفت در مقابل، جامعه جهانی به خوبی می‌داند که چه کسی در امور داخلی دیگر کشورها مداخله می‌کند.

ونبین همچنین از آمریکا درخواست کرد مداخله در امور داخلی چین را متوقف کرده و از اتهام‌پراکنی‌های بی‌پایه علیه پکن دست بردارد.

اظهارات این مقام چینی در واکنش به ادعای رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که گفته است هکرهای چینی زیرساخت‌های انتخاباتی آمریکا را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هدف قرار داده‌اند.

سه‌شنبه گذشته رییس‌جمهور چین ضمن سخنرانی مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما به کاستن از اختلافات و حل و فصل مناقشات از طریق گفت‌وگو و مذاکره ادامه خواهیم داد. ما به دنبال اینکه تنها خودمان را توسعه دهیم یا اینکه وارد بازی حاصل جمع‌صفر شویم، نخواهیم بود.»

ترامپ و نفرت‌افکنی در آمریکا نسبت به چین

تحلیلگران رسانه‌های غربی حمله صریح ترامپ به چین در نطق مجمع عمومی سازمان ملل را کارکردی  تبلیغاتی در جهت‌دهی به افکار عمومی خواندند. در همین حال ترامپ با آگاهی از میزان نفرت رو به افزایش آمریکایی‌ها نسبت به چین بنابر نظرسنجی‌های صورت گرفته، تلاش کرد هرچه بیشتر روی این مساله مانور دهد.

کارشناسان می‌گویند از سال ۲۰۱۷ میلادی و از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید و در نتیجه اتخاذ سیاست‌های خارج از عرف او در قبال پکن همچون راه انداختن جنگ تجاری که با اعمال تعرفه‌های گمرکی استارت آن زده شد و واکنش پکن به این موضوع، طی این سال‌ها بر نگرش منفی آمریکایی‌ها به چین افزوده شده که اکنون با همه گیری ویروس کرونا و اظهارات ترامپ که انتشار این ویروس منشأ چینی داشته، این نگرش منفی شدت گرفته است.

ترامپ در حالی در عرصه بین‌الملل به چین حمله کرد که نتایج اخیر موسسات نظرسنجی آمریکایی همچون پیو و گالوپ درباره افکار عمومی شهروندان آمریکا به چین روندی منفی داشته است. موسسه نظرسنجی گالوپ در یک بررسی سالانه گزارش داد میزان انزجار آمریکایی‌ها نسبت به چین پس از سال ۱۹۸۸، اکنون به بالاترین میزان خود رسیده است.

گالوپ نشان داده  میزان نظر منفی آمریکایی‌ها نسبت به چین در سال ۲۰۲۰ در مجموع به ۶۷ درصد رسیده است. این در حالی بود که در سال ۱۹۸۸ میزان انزجار آمریکایی‌ها از چین به ۷۲درصد رسیده بود. در همین حال دیگر موسسه نظرسنجی آمریکایی «پیو»  نیز با توجه به پارامترهایی همچون جنگ تجاری آمریکا با چین و به تازگی نیز همه‌گیری ویروس کرونا که بر روابط بین دوکشور تاثیر بسزایی داشته، از عوامل نگرش منفی شهروندان آمریکایی به پکن بوده است.

آمار نظرسنجی موسسه پیو نیز همانند گالوپ است، نظرسنجی پیو هم نشان می‌دهد نگرش منفی آمریکایی‌ها نسبت به طرف چینی در۲۰۲۰ به ۶۶ درصد رسیده که این میزان انزجار به چین در میان جمهوریخواهان با ۷۲درصد نسبت به ۶۲درصد دموکرات‌ها، بالاترین میزان خود را دارد.

منافع شخصی در اولویت ترامپ

مایلز تیلور، تحلیلگر مسائل امنیت ملی در تفسیری پیرامون نطق ترامپ در مجمع عمومی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: آنچه محرز است، ترامپ نشان داده که همواره بر منافع شخصی خود ارجحیت قائل بوده تا منافع  و امنیت ملی آمریکا.

اکنون ترامپ که تنها حدود ۴۰ روز دیگر تا برگزاری انتخابات  ریاست‌جمهوری در سوم نوامبر فرصت دارد، مانند دانش‌آموزی که کل سال تحصیلی را به بازی‌گوشی پرداخته و اکنون شب امتحان فرا رسیده، با داشتن کارنامه‌ای پر از بحران‌سازی‌های بین‌المللی و داخلی آماده است تا برای پیروزی مجدد، دست به هر اقدامی بزند.

آمریکای منزوی در جهان

رسانه‌های آمریکایی همچون نشریه واشنگتن  پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از برگزاری سخنرانی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت تله‌ویدئو برگزار شد، در تحلیل‌های خود آمریکا را به علت شکست فجیع سیاست‌های دولت ترامپ، منزوی شده در جهان دانستند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 139694
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا