ثبات قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  نگاهی به وضعیت بازار فولاد در هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که به دلیل کاهش تقاضا برای خرید شمش فولادی از سوی چین، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مشتری شمش تولیدی فولادسازان ایرانی شده‌اند. به این ترتیب در مزایده‌های برگزار شده برای خرید محصولات ایران همچون بیلت صادراتی، یک فاصله ۱۰ دلاری بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا وجود داشته است چرا که چینی‌ها فعلا اشتیاق چندانی برای خرید ندارند و در انتظار آغاز تعطیلات چینی از اول تا هشتم اکتبر (دهم تا هفدهم مهر ماه) هستند.  این در حالی است که برخی تحلیلگران و فعالان بازار بر این عقیده هستند که پایان تعطیلات چینی وضعیت بازار فولاد را مشخص خواهد کرد به طوری که بعد از این تعطیلات، دوباره بازار در چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا که آنها نیز مانند هنگ‌کنگ این تاریخ را جشن می‌گیرند، به مدار افزایش قیمت بازخواهد گشت.

در واقع در ابعاد بین‌المللی پیش‌بینی می‌شود پس از تعطیلات روز ملی چین و بازگشت به کار چینی‌ها از روز ۱۸ مهر ماه، بازار فولاد وضعیت خوبی را تجربه کند. به باور برخی از کارشناسان، بعد از تعطیلات چینی‌ها شاهد شکل‌گیری تعادل واقعی در بازار فولاد و سنگ‌آهن خواهیم بود. این در حالی است که به باور کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن، سناریوهایی وجود دارد که بر اساس آنها می‌توان اعلام کرد بعد از تعطیلات چین، احتمال افزایش قیمت‌ها زیاد نخواهد بود. وی همچنین با اشاره به اعتراض ۹ فولادساز بزرگ چین در رابطه با واردات بی‌رویه اسلب و بلوم  به انجمن آهن و فولاد این کشور یعنی سیسا گفت:  به نظر می‌رسد قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران بعد از تعطیلات چین نیز در همین محدوده قیمت پابرجا بماند.

در همین خصوص تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن با بیان اینکه قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته تقریبا ثابت بود،  به «جهان صنعت» گفت: تقاضا برای شمش تولیدی فولادسازان ایرانی به سمت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس شیفت کرده است به طوری که در هفته گذشته یک محموله ۳۰ هزارتنی شمش صادراتی ایران با قیمت فوب ۴۱۰ دلار به ازای هر تن به یک مشتری در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس فروخته شد.

جعفری‌طهرانی  اظهار کرد: در واقع با مزایده‌ای که به تازگی در مورد صادرات بیلت برگزار شد، قیمت بیلت با درخواست خریداری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روی عدد ۴۱۰ دلار فوب بسته شد در حالی که بقیه شرکت‌کننده‌های طرف چینی در این مزایده اعدادی زیر ۴۰۰ دلار را اعلام کرده بودند.

وی با بیان علت کاهش تقاضا و خرید شمش تولیدی ایران از سوی چین افزود: چین از اول تا هشتم اکتبر یعنی دهم تا هفدهم مهرماه  به علت تعطیلات طولانی روز ملی چین تعطیل است. به همین دلیل از حالا خرید خود را کاهش داده است.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه تا کنون پیش‌بینی می‌شد بعد از تعطیلات چین قیمت‌ها در بازار فولاد افزایش پیدا کند، گفت: این در حالی است که در حال حاضر زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بعد از تعطیلات چین، احتمال افزایش قیمت‌ها زیاد نخواهد بود.

جعفری‌طهرانی در توضیح این مطلب بیان کرد: حاشیه سود فولادسازان چینی به شدت کاهش پیدا کرده و در صورتی می‌توان توقع افزایش قیمت فولاد را داشت که  قیمت سنگ‌آهن از یک حدی بالاتر نرود.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی شاهد این هستیم که فاصله افزایش قیمت سنگ‌آهن نسبت به افزایش قیمت فولاد بسیار زیاد بوده است به طوری که به دلیل افزایش قیمت قابل توجه سنگ‌آهن در مقابل فولاد، حاشیه سود فولادسازان بسیار پایین آمده است.

افزایش صادرات چین از سپتامبر

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن با اشاره به اتفاق دیگری که در چین در حال وقوع است، گفت: در ماه‌های گذشته تا آگوست صادرات فولاد چین به شدت کاهش پیدا کرد چرا که چینی‌ها بیشتر توجه خود را روی تامین نیازهای داخلی کشور متمرکز کرده بودند اما در حال حاضر با توجه به کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز، صادرات فولاد چین از اواخر سپتامبر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه احتمالا در ماه‌های آینده نیز اوضاع بر همین منوال خواهد بود، افزود: اتفاق دیگری که رخ داده این است که فعالیت‌های ساخت‌وساز و مسکن در چین آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد مورد تقاضا قرار نگرفته است.

به گفته  جعفری‌طهرانی، بنابراین اتفاق دیگری که بعد از تعطیلات چینی می‌افتد این است که قیمت‌ها آن‌طور که انتظار داشتیم، افزایش آنچنانی نخواهد داشت و چه برای بیلت و چه برای اسلب، در همین محدوده پابرجا خواهد بود.

اعتراض فولادسازان چینی به واردات بی‌رویه

این کارشناس بازارهای بین‌المللی با بیان اینکه سناریوی دیگری نیز وجود دارد، اظهار کرد: اخیرا فولادسازهای چینی به انجمن آهن و فولاد چین در رابطه با  واردات بی‌رویه بیلت، اسلب و بلوم اعتراض کردند تا مانع افزایش بیشتر واردات در این حوزه شود.

وی  افزود: تولید‌کننده‌های بزرگ فولاد در چین پیشنهاد داده‌اند جلوی افزایش شدید واردات فلزات گرفته شود و واردات قراضه آهن نیز کاهش یابد.

جعفری‌طهرانی  با بیان اینکه  ۹ فولادساز بزرگ چینی از جمله بائو استیل با توجه به اختلالات ایجاد شده پس از شیوع کرونا و افزایش هزینه‌های تولید هنوز نگران وضعیت بازار فولاد چین هستند، خاطرنشان کرد: فولادسازان بزرگ چینی از این انجمن خواسته‌اند نظارت بر دادوستد فولاد را جدی‌تر و شدیدتر کند و از فشار عرضه بالای مواد اولیه بر تقاضا بکاهد.

احتمال سهمیه‌بندی از سوی سیسا

به گفته این کارشناس، اما  انجمن آهن و فولاد چین  (CISA)در پاسخ به اعتراض فولادسازان بزرگ چین اعلام کرده است که در حال حاضر این اقدام را انجام نمی‌دهد تا قیمت وارداتی شمش فولادی با قیمت تولید داخل قابل رقابت شود.

تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن ادامه داد: به عقیده بنده، این احتمال وجود دارد که بعد از تعطیلات چین، سیسا تحت فشار ۹ فولادساز بزرگ چین، واردات بیلت، اسلب و بلوم را برای نوردکاران چینی سهمیه‌بندی کند که از یک حدی بالاتر نرود تا در نهایت تولیدکننده‌های داخلی محصولات میانی چینی ضرر نکنند.

به گفته جعفری‌طهرانی، اگر این اتفاق رخ دهد، واردات و خرید این مقاطع نیمه نهایی از یک حدی بالاتر نمی‌رود. بنابراین همین موضوع  باعث می‌شود انتظاری که برای افزایش قیمت داشتیم،  اتفاق نیفتد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 140347
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا