مناظره به سبک «گوبلز»

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   برگزاری دوئل بین رقبای اصلی انتخابات در آمریکا نقطه اوج کارزار انتخاباتی در این کشور به حساب می‌آید. روز سه‌شنبه هفته جاری ۲۹ سپتامبر نخستین دور دوئل انتخاباتی جو بایدن از حزب دموکرات با رقیب جمهوریخواه او، دونالد ترامپ برگزار می‌شود. پس از آن نیز سه دوئل دیگر بین این دو انجام خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا روز سوم نوامبر برگزار می‌شود.  نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رییس‌جمهور کنونی کشورش را با وزیر تبلیغات رایش سوم مقایسه کرد. جو بایدن در آستانه برگزاری نخستین دور مناظره تلویزیونی در مصاحبه با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» آمریکا، شیوه دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی را با روش جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات آلمان نازی، مقایسه کرده است. بایدن گفته ترامپ در این دوئل صرفا از حمله شخصی به او و همچنین دروغ‌پراکنی استفاده خواهد کرد. او گفت ترامپ اصلا یاد نگرفته بر اساس حقایق بحث کند.

جو بایدن گفته درباره استفاده ترامپ از چنین راهکاری ذره‌ای تردید ندارد. او اذعان کرده است که انجام مناظره با ترامپ کار دشواری خواهد بود. بایدن در توضیح لفاظی‌های ترامپ به یکی از نقل قول‌های معروف گوبلز درباره اینکه چطور کاری کنید که مردم دروغ‌ها را باور کنند، اشاره کرد و گفت: اگر یک دروغ بزرگ بگویید و دائما آن را تکرار کنید، مردم در نهایت آن را باور می‌کنند. دروغ را تنها تا زمانی می‌توان ادامه داد که دولت بتواند مردم را از پیامدهای سیاسی، اقتصادی و یا نظامی آن مصون بدارد. بنابراین برای دولت بسیار مهم است که از تمامی قدرت‌هایش برای سرکوب مخالفان استفاده کند چرا که حقیقت، دشمن اصلی دروغ است بنابراین حقیقت، بزرگ‌ترین دشمن دولت محسوب می‌شود.

حمله شخصی

مشاجره‌های کنونی میان این دو نامزد شامل جنگ لفظی میان آنها بوده به طوری که ترامپ، بایدن را به حمایت از جناح چپ افراطی و کم‌انرژی بودن متهم می‌کند و سلامت روانی وی را نیز زیر سوال برده است. ترامپ بارها از جو بایدن تحت عنوان «جو خمار و خواب‌آلود» یاد کرده و حتی گفته که پیش از دوئل باید از بایدن تست مواد مخدر گرفته شود. ترامپ مدعی شده بایدن پیش از حضور در دوئل حتما دوپینگ خواهد کرد.

بایدن در مصاحبه با فرستنده یاد شده گفته است ترامپ اصلا بلد نیست بر اساس حقایق بحث کند. از چنان هوشمندی برای انجام چنین کاری برخوردار نیست. نامزد حزب دموکرات همچنین درباره ترامپ گفته است: نه خیلی از سیاست خارجی سر درمی‌آورد و نه چیز زیادی درباره سیاست داخلی می‌داند. اصلا او درباره جزئیات هیچ نمی‌داند. بایدن گفته است به همین دلیل تنها کاری که ترامپ می‌تواند انجام دهد پناه بردن به دروغ است و حمله شخصی به رقیب.

بایدن و دوئل تلویزیونی

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند بایدن در برابر حملات ترامپ ممکن است نتواند از خود دفاع کند. با وجود آن، جو بایدن گفته است او برخلاف رقیب انتخاباتی‌اش از بحث و استدلال کردن پیروی می‌کند. او گفته است که همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا کاستی‌های مدیریتی و دروغ‌های ترامپ را برملا کند. بایدن گفته است من به مردم ثابت خواهم کرد که چرا راهکار زمامداری ترامپ شکست خورده است. افزون بر این، تاکید کرده در این مناظره به مردم نشان خواهد داد که او پاسخ‌های بهتری برای مشکلات آمریکا دارد. بایدن در مصاحبه یادشده افزوده است: مردم آمریکا می‌دانند رییس جمهورشان یک دروغگو است.

جزئیات اولین مناظره بایدن و ترامپ

نشریه پولیتیکو شنبه شب گذشته گزارش داد که در اولین مناظره بایدن و ترامپ آنان به خاطر کرونا با یکدیگر دست نمی‌دهند و انتظار می‌رود دو طرف از طریق تماس آرنج‌ها با هم خوش و بش کنند.

پولیتیکو به نقل از منابع خود در کمپین‌های انتخاباتی در مورد اولین مناظره بایدن و ترامپ که قرار است این هفته در اوهایو برگزار شود می‌نویسد نامزد جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به میزبانی مجری فاکس‌نیوز قرار نیست در این مناظره از ماسک استفاده کنند. ترامپ قرار است در سمت راست و بایدن در سمت چپ بایستند.

همچنین قرار است در این دور از مناظرات ۷۵ تا ۸۰ نفر  از مردم حضور داشته باشند و  این افراد قبل از شروع مناظرات باید تست کرونا بدهند. نخستین دور مناظره انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا در محوطه کلینیک کلیولند دانشگاه کیس وسترن برگزار می‌شود. برخلاف دوره‌های پیشین، نامزدهای انتخاباتی با رسانه‌ها گفت‌وگویی خبری نخواهند داشت و اصحاب رسانه باید برای دریافت مصاحبه از طریق مجازی از قبل هماهنگ کرده باشند.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای انتخاب دوباره و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها برای کنار زدن او، رقبای اصلی در این انتخابات محسوب می‌شوند.

رییس‌جمهوری و معاون رییس‌جمهوری آمریکا به صورت مستقیم با رای مردم انتخاب نمی‌شوند بلکه توسط افرادی موسوم به «الکتُرها» برگزیده می‌شوند. در واقع مردم در انتخابات سوم نوامبر به این افراد رای می‌دهند و سپس آنها در مجمعی موسوم به «الکترال کالج» که امسال مشخص نیست به صورت حضوری خواهد بود یا مجازی، آرای خود را به نامزد مد نظر خواهند داد.

این مجمع، ۵۳۸ عضو دارد که هر چهار سال برای انتخاب رییس‌جمهوری تشکیل می‌شوند. این عدد هم بر اساس تعداد کرسی‌های کنگره آمریکا اعم از ۱۰۰ سناتور و ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان تعیین شده است. سه رای الکترال هم برای منطقه کلمبیا تعیین شده که واشنگتن‌دی‌سی پایتخت آمریکا یکی از بخش‌های آن است.

نگاه متفاوت بایدن و ترامپ به دیپلماسی

یکی از موضوعات مطرح در مناظره انتخاباتی پیش رو میان نامزدهای ریاست‌جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، مساله سیاست خارجی است که البته بیشتر توجه سیاسیون را نسبت به مردم عادی در پی دارد.

از مجموع تمام مناظره‌های انتخاباتی داوطلبان حزب دموکرات و همچنین واکنش‌های جمهوریخواهان می‌توان دریافت آنچه در انتخابات آمریکا نقش‌آفرینی دارد، مساله سیاست داخلی به ویژه مسائل اقتصادی، بیکاری، تامین اجتماعی و مهاجرت است و مساله سیاست خارجی یک بخش اندک این کشمکش‌ها را تشکیل می‌دهد.

در برخی موارد، هر دو حزب نظر مشترک اما تاکتیک متفاوتی دارند و در برخی موارد هم انشقاق و افتراق بین آنها بسیار زیاد است. قرار است این مناظره به مدت ۹۰ دقیقه بدون پخش آگهی‌های بازرگانی برگزار شود و دو طرف حول شش موضوع سوابق ترامپ و بایدن، دادگاه عالی، کووید۱۹، اقتصاد، نابرابری نژادی و خشونت در شهرها و یکپارچگی انتخابات به مدت ۱۵ دقیقه برای هر کدام، سخن بگویند.

قول بایدن به شهرداران آمریکا

نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا به شهرداران در این کشور اطمینان داد در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری شریکی فعال برای آنها در کاخ سفید خواهد بود که به آنها در پاسخ به اعتراضات مربوط به عدالت نژادی و تبعات اقتصادی همه‌گیری کروناویروس کمک خواهد کرد.

جو بایدن در سخنرانی اینترنتی به کنفرانس شهرداران آمریکا از محل خانه‌اش در «دلاور» گفت: اگر من به ریاست‌جمهوری انتخاب شوم شما دسترسی مستقیم به کاخ سفید خواهید داشت. او ادامه داد: همه چیز از پایین به بالا تعیین خواهد شد و از بالا به پایین تعیین نخواهد شد. من به شما قول می‌دهم چه شما شهری قرمز (جمهوریخواه) و یا آبی (دموکرات) داشته باشید من آنجا خواهم بود.

بایدن که هشت سال به عنوان معاون باراک اوباما در ریاست‌جمهوری خدمت کرده گفت در زمان برنامه بازیابی اقتصادی دولت اوباما بعد از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ با بیش از ۲۰۰ شهردار به منظور کسب نظر و ارزیابی آنها صحبت داشته است. او ادامه داد: این همان رویکردی است که امروز هم باید در پیش بگیریم.

بایدن از ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به خاطر کوتاهی در تهیه یک برنامه ملی برای حمله به کروناویروس و همین‌طور از بابت عدم کنار هم جمع کردن رهبران کنگره برای مذاکره بر سر یک بسته کمکی جدید برای شهرها و ایالات انتقاد کرد. او همچنین به ترامپ از بابت طرح اظهارات اختلاف‌برانگیز درباره اعتراضات مربوط به عدالت نژادی و ضد خشونت پلیس در خیابان‌های آمریکا تاخت. بایدن عنوان کرد: به نظر می‌رسد این تنها استراتژی‌ای است که این رییس‌جمهور می‌داند. ما می‌توانیم بر سر سیاست‌ها اختلاف داشته باشیم اما باید همکاری داشته باشیم.

برتری ۱۰ درصدی بایدن بر ترامپ در نظرسنجی جدید

این در حالی است که یک نظرسنجی جدید که از سوی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی‌نیوز انجام شده نشان داد جو بایدن نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا ۱۰ درصد بر رقیب جمهوریخواهش یعنی دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده سراسر این کشور برتری دارد.

این نظرسنجی نشان داد بایدن و نامزد معاونتش کامالا هریس ۵۳ درصد رای در حمایت از خود دارند در حالی که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و معاونش مایک پنس ۴۳ درصد رای کسب کرده‌اند. این شکاف در نظرسنجی قبلی واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی‌نیوز در ماه آگوست و قبل از برگزاری کنوانسیون‌های هر دو حزب ۱۲ درصد بود.

بایدن طبق این نظرسنجی در میان رای‌دهندگان احتمالی برتری ۵۴ درصدی به ۴۴ درصدی به دست آورده در حالی که در گروه زنان او برتری ۶۵ درصد به ۳۴ درصد داشته است. با این حال ۵۵ درصد مردان شرکت کرده در نظرسنجی از ترامپ و ۴۲ درصد از آنها از بایدن حمایت کردند.

این نظرسنجی بعد از مرگ روث بیدر گینزبرگ قاضی دادگاه عالی آمریکا و قبل از آنکه ترامپ ایمی کانی برت قاضی فدرال را روز شنبه به عنوان نامزد جانشینی او معرفی کند، انجام شده است. بایدن در خصوص این پرسش که کدام نامزد برای مدیریت انتصاب قاضی جدید در دادگاه عالی قابل اعتمادتر است برتری هشت درصدی بر ترامپ داشته است.

این نظرسنجی از دوشنبه تا پنجشنبه از طریق تلفن و در میان ۱۰۰۸ بزرگسال آمریکایی با حاشیه خطای مثبت یا منفی ۵/۳ درصد انجام شده است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 140635
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا