رانت سلامت نداشتیم که پدید آمد

داریوش قنبری * یک روز دناپلاس، یک روز واکسن آنفلوآنزا و یک روز هم قرص فایپیراویر! مواردی از این دست سبب می‌شود مردم احساس کنند بین آنان و مسوولان تبعیض وجود دارد. انجام شدن اقداماتی از این دست این تلقی را تقویت کرده و مستندات لازم را مبنی بر وجود تبعیض فراهم می‌کند که امر بسیار مهمی است. مصیبت بزرگ‌تر اما آن است که در ارتباط با دارو و درمان هم تبعیض وجود داشته باشد.

اگر قرار است دارویی تهیه ‌شود باید برای همه آحاد ملت باشد و اگر واکسنی در کار است، باید در دسترس همه مردم باشد. در شرایط فعلی مسوولان از تهیه و توزیع واکسن کرونا می‌گویند اما ما هنوز در تهیه و توزیع واکسن آنفلوآنزا که سال‌هاست تهیه شده، مشکل داریم. همه اینها موجب ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم می‌شود. در این شرایط می‌شنویم که واکسن واردشده به نمایندگان مجلس اختصاص یافته است! این دیگر فاجعه‌بار است. رانت در سلامت نداشتیم که آن هم پدید آمد.

بدون شک این یک فاجعه بزرگ است که فقط مسوولان و افراد دارای دسترسی به قدرت، دارو در اختیار داشته باشند! بنابراین باید هر چه سریع‌تر با کسانی که زمینه این رانت‌ها را فراهم کرده‌اند، برخورد شود.

قطعا کسی مخالف واکسینه شدن نماینده مجلس یا هر مقام دیگر نیست یا اینکه کسی مخالف خودرو خریدن نماینده مجلس یا هر مقام دیگری نیست. حرف این است که نباید شاهد تبعیض بین مردم و مسوولان باشیم. اگر خودرویی وجود دارد، مردم و مسوولان باید در شرایط برابر بخرند.

کافی است به این نکته توجه کنیم که موضوع خرید خودروی نمایندگان که قبلا هم روال بوده، الان خبرساز و جنجالی می‌شود. دلیل این امر به شرایط خاص جامعه و کشور برمی‌گردد. اینکه به خاطر تحریم و عدم تولید کارخانجات داخلی تولید جوابگوی نیازها نیست و  یک فرد عادی برای خرید خودرو باید یک پروسه خاص را طی کند، پول خود را بخواباند، در قرعه‌کشی شرکت کرده و در نهایت به شیوه لاتاری از امکان خرید خودرو بهره‌مند شود.

در این وضعیت و شرایط لازم است که نمایندگان مجلس و مقامات دیگری نیز برای خرید خودرو از همین شیوه مشخص شده استفاده کنند نه اینکه رویه موجود را دور بزنند.

بی‌تردید وقتی مردم می‌بینند که برای مسوولان شیوه‌های ویژه‌تری وجود دارد، بی‌اعتمادی خواهند شد.

بنده خودم در ادوار گذشته نماینده مجلس بودم و آن زمان نمایندگان از طریق وامی که اختصاص می‌یافت، خودرو می‌خریدند اما آن موقع تفاوت چندانی بین قیمت بازار و کارخانه نبود – شاید قیمت بازار قدری هم کمتر بود – اما الان که قیمت بازار دو برابر قیمت کارخانه شده است، اختصاص این‌گونه خودرو به نمایندگان و… نوعی امتیاز و رانت تلقی می‌شود.

نمایندگان مجلس و مسوولان دیگر باید حواس‌شان باشد که وقتی مردم را به مقاومت و مقابله با تحریم تشویق می‌کنند باید خود را نیز هم‌عرض با مردم در نظر گرفته و برای خودشان امتیازی در نظر نگیرند. اعتماد مردم وقتی تقویت خواهد شد که ببینند سطح زندگی مسوولان هم شبیه سطح زندگی آنهاست و آنان هم همان حق و حقوقی را دارند که مردم عادی دارند. اگر مردم شاهد این شرایط باشند فاصله بین آنان از بین می‌رود اما وقتی اینچنین نباشد و ببینند که مسوولان شعارهایی می‌دهند که به آن پایبند نیستند، اعتماد خود را از دست خواهند داد. با این اوصاف خیلی مهم است که مسوولان به این مهم بپردازند و بهترین سرمایه خود یعنی اعتماد مردم را ساده از دست ندهند. باید سعی کنند این اعتماد را تقویت کنند و از هر مساله‌ای که موجب حساسیت افکارعمومی می‌شود، پرهیز کنند.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 140645
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا