مسکن تهران متری ۲۴ میلیون تومان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این شرایط تحمیل سیاست سانسور آمار و داده‌های رسمی بازار مسکن در کنار اعمال فشار بر قیمت‌گذاری آزاد توسط وزارت راه‌وشهرسازی باعث ورود بخشی از معاملات به روند مسموم مبایعه‌نامه‌های غیررسمی و قراردادهای زیرزمینی شده است. وزارت راه وشهرسازی آمار معاملات مسکن در مرداد و شهریورماه را منتشر نکرده و انتظار می‌رود این سیاست در مهرماه نیز ادامه داشته باشد. از سوی دیگر ممنوعیت درج قیمت‌های پیشنهادی در سایت‌های اینترنتی فعالان بازار مسکن را دچار سردرگمی کرده و بازار را در حالت تعلیق قرار داده است؛ تعلیقی که به روشنی در کاهش شدید حجم معاملات آشکار شده است.

خریداران معدود فایل‌های مسکن که با اهداف مصرفی در بازار جست‌وجو می‌کنند، با فقدان داده‌های رسمی و کنترل دولت بر قیمت‌ها در نهایت دسترسی محدودتری به اطلاعات بازار دارند و همین معضل ردیابی ملک مناسب را برای آنها دشوار کرده است. سیاست اعمال فشار بر قیمت‌گذاری مسکن و جلوگیری از انتشار آمار در وزارت راه‌وشهرسازی از سوی دیگر زمینه‌های رقابت برای فروشندگان را محدود کرده و در نتیجه احتمال شکست رو به پایین قیمت‌ها را به حداقل رسانده است.

در شرایطی که وزارت راه‌وشهرسازی به بهانه کنترل هیجان بازار آمار ماهانه بازار مسکن را سانسور می‌کند بانک مرکزی در جدیدترین گزارش متوسط قیمت مسکن به ازای یک متر واحد مسکونی در شهر تهران را حدود ۲۴ میلیون تومان گزارش کرده است.

بررسی آمار معاملات مسکن در مناطق  ۲۲ گانه تهران نشان می‌دهد که جز منطقه ۵ تهران حجم معاملات ماهانه در سایر مناطق سه‌رقمی شده و در کمترین میزان تاریخی قرار دارد.  براساس اعلام بانک مرکزی در شهریورماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی تهران ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱/۵ و ۷/۹۱

درصد افزایش یافت. برآوردهای بانک مرکزی در شهریورماه بیانگر آن است که در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹/۲۴۲ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱/۵ و ۷/۹۱

درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت منطقه ۱ به ۵۰ میلیون تومان رسید

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۹/۵۰۷ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۱/۱۰۴ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸/۱۰۲ و ۵/۸۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در شهریورماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹، به ۵/۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸/۶ درصد کاهش و ۷/۲۰۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ضمن اینکه بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۸ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد گزارش، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳/۲۷ و ۱/۳۰ درصد رشد کرده است. «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه سال ۱۳۹۹» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

افزایش ۷۲ درصدی قیمت زمین در بهار ۹۹

مرکز آمار ایران نیز پیش از این از افزایش  ۷۲ درصدی قیمت زمین طی بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته خبر داده بود. مرکز آمار ایران اعلام کرده بود متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های املاک در کل کشور ۵۷۱۴۱ هزار ریال با میانگین مساحت ۲۳۶ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل ۱/۲۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۸/۷۱ درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده در سطح کشور ۵۷۴۶۱ هزار ریال با میانگین مساحت ۱۰۷ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۲ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۶/۱۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بالغ بر ۷/۶۲ درصد افزایش داشته است. متوسط اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های املاک در سطح کشور ۱۷۲۲۳۰ ریال با میانگین مساحت ۱۰۰ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده که نسبت به فصل قبل ۲/۷ درصد و در مقایسه با بهار سال گذشته ۱/۳۶ درصد افزایش یافته است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 140946
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا