حقیقی‌ها در تصمیم‌گیری سهیم می‌شوند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قاضی‌زاده‌هاشمی در تشریح طرح مجمع سهامداران حقیقی اعلام کرده است که در صورت تصویب این طرح، سهامداران حقیقی دو نماینده در شورای‌عالی بورس خواهند داشت و مجمع سهامداران حقیقی می‌تواند تخلفات بازار سرمایه را رصد و به نهاد‌های ذی‌صلاح گزارش دهد. این طرح نیز در ادامه طرح‌های مختلف مجلس و دولت برای حمایت از سهامداران بازار سرمایه رسانه‌ای شده است. در عین حال معامله‌گران بازار نتیجه‌بخشی و چگونگی کارکرد آن را مورد تردید قرار داده‌اند. یکی از مهم‌ترین سوالات سهامداران حقیقی از طراحان این است که با توجه به تعداد بالای سهامداران حقیقی فعال در بازار سرمایه، نمایندگان آنها در شورای‌عالی بورس بر اساس کدام ساز و کار عادلانه انتخاب خواهند شد؟

نایب‌رییس مجلس اظهار کرده است که ساماندهی، نظارت و اعطای مجوز فعالیت در فضای مجازی به مجمع سهامداران حقیقی واگذار می‌شود و طبق این طرح صدور مجوز آموزشگاه‌های بازار سرمایه و تصویب استاندارد‌های آموزشی بر عهده این مجمع خواهد بود. قاضی زاده‌هاشمی همچنین توضیح داده است که این مجمع دارای هفت عضو هیات‌مدیره خواهد بود که به وسیله انتخابات مجازی توسط سهامداران انتخاب می‌شوند. او تاکید کرده است که در چند سال اخیر سهم سهامداران حقیقی از ارزش معاملات به صورت تصاعدی در حال افزایش است، اما هیچ ابزار قانونی برای پیگیری حقوق خود نداشته‌اند. اگر چه این نماینده مجلس هدف اصلی طرح را حمایت از سهامداران حقیقی  اعلام کرده است اما تحقق آن از سوی معامله‌گران خرد بازار با تردید مواجه شده است. برخی روند انتخاب نمایندگان را مورد نقد قرار داده‌اند و دسته‌ای نگران عدم کارایی نمایندگان در شورای‌عالی بورس هستند. در همین حال بحث‌هایی هم پیرامون امکان رانت‌زا بودن حضور نمایندگان حقیقی‌ها در شورای‌عالی بورس مطرح است و گفته می‌شود در صورت تصویب چنین طرحی باید اطلاعات مالی این نمایندگان در اتاق شیشه‌ای قرار گیرد. از سوی دیگر اما تحلیلگران بازار سرمایه این طرح را چندان منفی تلقی نمی‌کنند و بر این باورند که در صورت صحیح طی شدن مسیر انتخاب نمایندگان و تشریح وظایف و حقوق آنها در شورای‌عالی بورس، می‌توان به نتیجه بخش بودن این طرح امیدوار بود.

خواسته معقول سهامداران حقیقی

در همین حال این سوال مطرح می‌شود که آیا روند کنونی بازار سرمایه مستلزم ایجاد چنین کانون‌هایی بوده و این مجامع می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند؟ یک کارشناس بازار سرمایه در این باره به «جهان صنعت» می‌گوید: در اکثر بورس‌های پیشرفته، کانون‌های حمایت از سهامداران در سطوح مختلف وجود دارند. در بورس ما هم قانون بازار سرمایه اجازه داده است این کانون‌ها تشکیل شوند. همایون دارابی می‌افزاید: یکی از این کانون‌ها، کانون کارگزاران است که البته دارای نواقص بسیار زیادی است. یعنی کانون شرکت‌های کارگزاری است و در حال حاضر معامله‌گران و پرسنل کارگزاری‌ها عضو این کانون نیستند و هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد. او ادامه می‌دهد: کانون دیگر، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری است که به نوعی کانون اعضای حقوقی بازار سرمایه قلمداد می‌شود.  دارابی تاکید می‌کند: سهامداران حقیقی هم سال‌ها به دنبال تشکیل این کانون بودند. من هم شخصا در دهه ۸۰ به دنبال تشکیل انجمن سهامداران حقیقی بودم و در حال حاضر هم تشکیل انجمن سهامداران توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ایران را دنبال می‌کنم.  او توضیح می‌دهد: هدف این است که نهادی وجود داشته باشد تا متولی چند بخش از کارهایی باشد که در حال حاضر مغفول مانده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: یکی از آنها آموزش سهامداران است؛ دوم حفظ حقوق سهامداران است و سوم نمایندگی سهامداران در تصمیماتی است که در مورد آنها گرفته می‌شود و عموما تاثیرات بسیار مهمی بر زندگی و شرایط فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار دارد. دارابی تصریح می‌کند: این خواسته معقولی است که سهامداران حقیقی دارای کانون یا انجمنی باشند. همان‌طور که پرسنل شرکت‌های کارگزاری هم حق دارند به دنبال ایجاد کانون معامله‌گران بازار سرمایه باشند تا بتوانند کانون مستقلی برای این حوزه داشته باشند و قانون هم برای ایجاد آن منعی نگذاشته است.

سازمان بورس بستر مناسب‌تری بود

دارابی در ادامه تاکید می‌کند: با وجود مسیری که در حال پیموده شدن است، ما در واقع امیدوار بودیم که این کانون از طرف سازمان بورس و با نظارت سازمان بورس تشکیل شود. او می‌افزاید: معتقد هستیم که شاید دخالت نهادهایی که به صورت حقوقی بیرون از سازمان بورس هستند- مانند مجلس شورای اسلامی- و ارائه یک طرح مستقل برای این کار چندان الزامی نباشد؛ اما کمک مجلس شورای اسلامی هم  بسیار مهم است. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: چارچوب‌های بازار سرمایه این امتیاز و ظرفیت را می‌دهد که چنین کانونی تشکیل شود و برای بحث‌های آموزش، مسائل حقوقی، فرهنگسازی، توسعه بازار و حفظ منافع سهامداران حقیقی تلاش کند.

رانت‌زایی طرح،  بحث انحرافی است

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در پاسخ به شبهه رانت‌زا بودن طرح برای نمایندگان سهامداران حقیقی در شورای‌عالی بورس توضیح می‌دهد: طبق قانون، کانون‌ها دارای یک نماینده در شوراها هستند و در حال حاضر هم این روند جاری است. یعنی کانون کارگزاران، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، اتاق بازارگانی و همچنین چند خبره اقتصادی از طرف دولت عضویت شورا را دارند. دارابی تاکید می‌کند: این بحث به نظر من یک بحث انحرافی و بی‌فایده است. شورای بورس قرار نیست رانت اطلاعاتی خاصی در اختیار داشته باشد یا حضور در آنجا امتیاز خاصی را به همراه داشته باشد. او ادامه می‌دهد: در این صورت بقیه کسانی که در حال حاضر در این شورا حضور دارند نیز مشمول چنین تعاریفی می‌شوند؛ صرفا که نمی‌توان این تعاریف را به حقیقی‌ها محدود کرد! دارابی تصریح می‌کند: پاسخ من به این شبهه خیر است؛ حضور در شورای‌عالی بورس به معنای دست یافتن به اطلاعات خاص نیست. ساز و کار شورا و حوزه‌های کاری آن چنین بحثی را برنمی‌تابد و فکر می‌کنم که این یک بحث انحرافی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 141905
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا