طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر در آستانه بهره‌برداری

به گزارش جهان صنعت نیوز:   کیوان یاراحمدی امروز (شنبه، ۱۲ مهرماه) در بازدید تعدادی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر ، گفت: قرارداد توسعه این میدان سال ۹۱ با کنسرسیوم اویک و صندوق سرمایه‌گذاری نفت امضا و در قالب دو مرحله زودهنگام و فاز نخست اجرایی شد که هم‌اکنون فاز نخست این طرح در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی گفت: در بخش تولید زودهنگام میدان، ۹ حلقه چاه حفاری و ۱۲۹ کیلومتر خط لوله ۱۶ اینچ و در بخش فاز نخست طرح ۱۱ حلقه چاه جدید واحد بهره‌برداری، ۶۱ کیلومتر خط انتقال نفت جدید و خط انتقال گاز (گازهای همراه به واحد جمع‌آوری گازهای دهلران) احداث شد.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آذر در شرکت مهندسی و توسعه نفت به پیچیدگی‌های میدان مشترک آذر از بعد فنی و تخصصی از جمله نوع حفاری بسیار سخت اشاره کرد و افزود: در این طرح ۷۰ میلیون نفر ساعت کار بی وقفه و بدون حادثه منجر به فوت ثبت شده است.

یاراحمدی سهم ساخت داخل این طرح را بیش از ۷۵ درصد و سهم نیروی انسانی بومی طرح را بیش از ۵۵ درصد عنوان کرد و گفت: در این طرح در مجموع ۲۵۰ قرارداد بزرگ و کوچک امضا شده است و اکنون پیشرفت بخش روسحی و زیرسطحی طرح به ترتیب به ۹۴.۵ و ۹۹.۴ درصد رسیده و پیشرفت کل طرح نیز ۹۶.۶ درصد است.

به گفته وی، واحد فرآورش مرکزی این میدان از چهارم مردادماه امسال عملیاتی شده است و این میدان از آبان‌ماه آمادگی ارسال نفت شیرین را به چشمه خوش خواهد داشت.

میدان آذر در بلوک اناران در استان ایلام واقع شده است و از جمله میدان‌های مشترک نفتی کشور به شمار می‌آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 142180
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا