امنیت حق همه است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این بار اما اشتباهی در کار نیست. سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان با اشاره به کشف حجاب و هنجارشکنی برخی از افراد گفته است: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.» به گزارش تسنیم، او خواستار تشکیل شعبه‌های مخصوص رسیدگی به پرونده‌های ناهنجاری‌های اخلاقی در دادگاه‌ها شد و گفت: «نگاه قضات هم باید در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد.»

فقط این نیست و ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد نیز فرمان مشابهی صادر کرده است! و این حرف‌ها در دو روز گذشته با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری همراه شده است؛ انتقاداتی که محور آن دفاع از بدحجابی و هنجارشکنی نیست. منتقدان این رویه از قضا بیشتر متدینین و معممین هستند. همچنین گروهی که نگران سوء‌استفاده عناصر مغرض از برخی سخنان نسنجیده شده‌اند.

فرصت‌سازی برای مغرضان

ائمه محترم جمعه احتمالا قصد تاکید بر سخت‌گیری بیشتر در امر اجرای قوانین مربوط به حجاب را داشته‌اند اما سخن به نحوی بیان شده که زمینه برای سوء‌استفاده فراهم است؛ خاصه در اصفهان که تجربه تلخ اسیدپاشی‌های چند سال قبل هنوز فراموش نشده است.

برای همین هم شاهدیم که منتقدان به سخنان مطرح شده بر این نکته تاکید دارند که آقایان باید متوجه جایگاه خود باشند. یکی از این منتقدان احمد مازنی، نماینده و رییس کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم است. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» به انتقاد از بیان برخی اظهارات از تریبون جمعه پرداخت و گفت: «چند مساله است که باید درباره موضوع حجاب یا پوشش اسلامی مورد توجه قرار بگیرد. اولا یک مساله دینی است و مسلمانان در طول تاریخ نسبت به آن حساس بوده و اهمیت می‌دادند. دوما بحث الزام‌آور بودن یا نبودن حجاب است که اگرچه درباره آن بحث‌هایی مطرح است، در شرایط فعلی در کشور ما به صورت قانون درآمده و ما به همان اندازه که به اجرای قانون اساسی و قوانین در حوزه‌های مختلف تاکید داریم، بر اجرای این قانون نیز تاکید داریم.»

وی افزود: «نکته‌ای که باید در ادامه به آن توجه داشت این است که الزامات و واجبات شرعی و قانونی را با هم در نظر بگیریم. اگر در جامعه ما روی حجاب حساسیت وجود دارد، باید روی عدالت اجتماعی، آزادی- آزادی بیان، آزادی قلم و… یا اصل حاکمیت مردم در اداره کشور و… نیز حساسیت وجود داشته باشد و تاکید شود. ائمه جمعه و نمایندگان محترم ولی‌فقیه در استان‌ها و تریبون‌داران باید به همه این مسائل توجه کرده و مسائل ارزشی را به صورت یکپارچه ببینند. جامعه به آزادی، عدالت، ارزش‌های دینی و… در کنار هم نیاز دارد.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «به نظر می‌رسد که برخی روحانیون محترم بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و قرار گرفتن در جایگاه‌های رسمی مثل نمایندگی ولی‌فقیه و… هنوز تصور می‌کنند که همان روحانی منبری قبل از انقلاب هستند و برای یک جمعیت اندکی از متدینین سخن می‌گویند و صدایشان در جایی شنیده نمی‌شود. در حالی که الان دیگر اگر حتی در یک جمع خصوصی حرف بزنند، اظهاراتشان در قالب فایل‌های متنی و صوتی منتشر می‌شود. بنابراین اگر ائمه جمعه و نمایندگان محترم ولی‌فقیه توصیه‌ای در خصوص پوشش اسلامی داشته باشند، باید روی دو نکته تاکید کنند: اولا از بانوان به صورت اخلاقی و از موضع خیرخواهی درخواست کنند که این موضوع را به عنوان یک امر شرعی، دینی و قانونی رعایت کنند. دوما از مسوولان درخواست کنند که مراقب رعایت قوانین باشند و خدای ناکرده در اجرای قانون سهل‌انگاری نشود.»

مازنی همچنین گفت: «امیدواریم که نقل قول درست نباشد اما وقتی که گفته می‌شود باید فضا را ناامن کرد، ذهن‌ها به سوی رفتارهای خشن افراد نادان و مغرض که چه‌بسا به جریان‌های خارج از نظام و انقلاب اسلامی وابسته باشند، می‌رود. حتما در چنین مواردی دشمن سوء‌استفاده می‌کند و افراد نادان هم نمی‌فهمند که چه باید کنند و در نتیجه ممکن است که اسیدپاشی، تعرض و حتی تقابل بخشی از جامعه با بخش دیگر پیش آید. در واقع ممکن است یک مساله ارزشی، اخلاقی و انسانی به یک مساله امنیتی تبدیل شود و ناامنی ایجاد کند. ممکن است که خدای‌ناکرده کشور به شرایطی برگردد که برخی افراد با قتل، ترور و… به یکسری رفتارهای نسنجیده به نام دین و ارزش‌های اسلامی دست بزنند. از این جهت معتقدم که حضرات باید مراقب باشند که بیانات و خیرخواهی‌های آنان موجب ایجاد ناامنی در جامعه نشود.»

اشتباه آشکار

محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» به اظهارات برخی ائمه جمعه مبنی بر ضرورت ناامن کردن فضای جامعه برای بدحجابان انتقاد کرد و گفت: «سخنان امام جمعه اصفهان از نظر من بسیار نسنجیده و ناموجه بود که از نظر شرعی و حقوقی هم بار منفی و اشکال داشت. ناامن کردن فضا خودش مساله خلاف شرع و قانون است.»

وی با تاکید بر اینکه «سلب امنیت از مردم خود از جمله مسائلی است که ارتکاب آن مستوجب مجازات است» گفت: «ما حق نداریم از هیچ‌کسی در جامعه سلب امنیت کنیم. تعجب می‌کنم که چرا این حرف بیان شده است. اشتباه بودن این سخن به قدری آشکار است که نیازی به استدلال ندارد. به هرحال اگر کسی قانون را رعایت نکرد، باید بر اساس قانون با او مواجه شد اما ناامن کردن جامعه بحث دیگری است و اصلا درست نیست. ثانیا هیچ مساله اخلاقی با تهدید و ارعاب در جامعه جا نمی‌افتد و ما تجربه کرده‌ایم که این نوع برخوردها با مساله حجاب نتیجه عکس دارد. اگر خیلی دلشان می‌سوزد، تذکر دهند و توصیه کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: «از نظر من مشکل جامعه ما همین آقایان هستند که مردم توجه و اعتمادی به سخنان آنان ندارند. انتظارتی که مردم از روحانیت و امامت جمعه داشتند، چیز دیگری بود و الان چیز دیگری می‌بینند. ما جامعه‌ای داریم که یک جوان بدون امید به آینده، امنیت شغلی، تامین مالی و… زندگی می‌کند، نمی‌توان به او فشار آورد که فلان مساله دینی خود را درست کن بنابراین این آقایان به جای توجه به این مسائل به دنبال رفع مشکلات اساسی باشند که اقتصاد این‌طور نباشد و گرانی‌ها مردم را تحت فشار قرار ندهد. هیچ منکری در جامعه بالاتر از اقتصاد ناسالم نیست. هیچ منکری بدتر از فقر، گرانی، تفاوت طبقاتی، اختلاس و… نیست.»

وی تاکید کرد: «جامعه دینی به معنی جامعه مبارزه با بی‌حجابی نیست، بلکه جامعه‌ای است که عدالت دینی در آن مشاهده شود؛ جامعه‌ای که انسان‌ها با امید و بدون دغدغه معیشت زندگی کنند.»

فاضل میبدی در توضیح آثار مخرب این‌گونه توصیه‌ها از تریبون نماز جمعه گفت: «ممکن است فردا کسی از روی غرض و مرض به صورت خانم اسیدپاشی کند یا به یک خانمی چاقو بزند، بعد هم بگوید که شما گفته بودید فضا را ناامن کنید. یعنی اگر سر سوزنی به کسی آسیب برسد مسوولیت آنان با کسانی است که فرمان ناامن کردن جامعه را می‌دهند.»

وی با تاکید بر اینکه «امنیت اجتماعی حق همه انسان‌ها است» گفت: «ممکن است یک فرد مسلمان نباشد، مذهب دیگری داشته باشد یا بدحجاب باشد، این دلیل نمی‌شود که از او سلب امنیت کنیم. این در هیچ جامعه و آیینی پذیرفته نیست. اینکه امنیت را از آنان بگیریم، واژه بسیار منفی و بدی است زیرا پیام اسلام ایجاد امنیت و معیشت بود و اگر خلاف این بگوییم، در واقع خلاف اسلام گفته و عمل کرده‌ایم.»

خلاصه کلام آنکه انتظار می‌‌رود ائمه‌جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها در بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود دقت بیشتر به خرج داده و با بیان برخی از حرف‌ها زمینه را برای بروز برخی معضلات اجتماعی همچون ناامنی جامعه فراهم نیاورند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 142209
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا