شمشیر دولبه کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رسانه‌های آمریکا از انتقال ترامپ به بیمارستان نظامی والتر رید، واقع در شمال واشنگتن خبر دادند. رییس‌جمهور آمریکا، توسط یک هلی‌کوپتر متعلق به ایرفورس وان از ضلع جنوبی کاخ سفید به این بیمارستان منتقل شد. این در حالی است که انتقال یک رییس‌جمهور به بیمارستان با توجه به وجود کادر درمانی و تجهیزات پزشکی کاخ سفید پدیده‌ای استثنایی است. در گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکا، علائم ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ نزد دونالد ترامپ شدت گرفته است. مشاور امور پزشکی کاخ سفید اعلام کرده که میزان تب ترامپ افزایش یافته، تنفس او دشوارتر شده و احساس ضعف می‌کند.

این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرده که زمام امور به مایک پنس، معاون او واگذار نشده و قرار است ظرف روزهای آینده دفتری در بیمارستان والتر رید برای ترامپ ایجاد شود.

ترامپ که تاکنون در پیکار انتخاباتی فعال بوده، اینک ناگزیر است دست‌کم دو هفته در قرنطینه بماند. پس از آن هم معلوم نیست مانند گذشته در پیکار انتخاباتی فعال باشد. به باور تحلیلگران، اگر ترامپ بتواند از این بیماری جان سالم به‌در ببرد، ابتلای او به کرونا می‌تواند یک شمشیر دو لبه برای او باشد. از یک‌سو گذر موفقش از این بیماری می‌تواند برای او تبلیغ محسوب شود، کمااینکه ریگان پس از پشت سرگذاشتن سوء‌قصد ناموفق با افزایش محبوبیت در افکار عمومی روبه‌رو شد.

از سوی دیگر ابتلای ترامپ به کرونا منجر خواهد شد که در آستانه انتخابات موج شدید انتقادات از او تا حدودی کمتر شود. به عنوان نمونه، ستاد انتخاباتی جو بایدن انتشار تبلیغات منفی علیه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا را متوقف کرد. اما از سوی دیگر ابتلای او می‌تواند نشان‌دهنده شکست او در مقابل بیماری کرونا و مصیبتی باشد که تمام آمریکا را درگیر خود کرده و حالا ترامپ را نیز به تخت بیمارستان کشانده است. از سوی دیگر اگر وضعیت سلامتی متزلزلی برای ترامپ در اذهان آمریکایی‌ها ثبت شود، می‌تواند افرادی را که قصد رای دادن به او داشتند را به تردید افکند.

انتقال به بیمارستان نظامی

در پی شدت گرفتن عوارض ابتلا به بیماری کووید۱۹ غروب جمعه گذشته، تیم پزشکی کاخ سفید تصمیم به انتقال ترامپ به بیمارستان نظامی گرفت. در بیانیه کاخ سفید گفته شده که این اقدام صرفا جنبه احتیاطی دارد.

شبکه خبری «سی‌ا‌ن‌ان» در ادامه گزارش خود نوشته که ترامپ با پای خود و ماسک بر چهره، بدون کمک کادر پزشکی، به سمت هلی‌کوپتر رفته و پس از یک پرواز چنددقیقه‌ای در محوطه بیمارستان والتر رید از هلی‌کوپتر پیاده شده است.

این در حالی است که ملانیا ترامپ در کاخ سفید مانده است. گفته می‌شود وضعیت جسمانی او خوب است. دونالد ترامپ، پس از رسیدن به بیمارستان نظامی والتر رید ضمن قدردانی از زحمات کادر پزشکی اعلام کرده که حالش مساعد است. دونالد ترامپ همچنین یک ویدئوی ۱۸ ثانیه‌ای روی شبکه توئیتر منتشر کرده است.

شان کانلی، پزشک معالج دونالد ترامپ، اعلام کرده که برای درمان بیماری کووید۱۹ دونالد ترامپ، پادتن ریجنرون پلی‌کلونال تجویز شده است. افزون بر آن، از داروی مقابله با پریشان‌خوابی، یک عدد آسپرین در روز، ویتامین دی و ملاتونین نیز برای درمان رییس‌جمهوری آمریکا استفاده می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان تجویز پادتن مونوکلونال به ترامپ حکایت از جدی بودن میزان بیماری او دارد. باید یادآور شد که این یک داروی آزمایشی است و هنوز مجوز استفاده از آن از سوی اداره فدرال نظارت بر مواد خوراکی و دارو در آمریکا (FDA)  صادر نشده است.

از سوی دیگر پزشکان آمریکایی ترکیبی از پادتن‌ها را که شرکت داروسازی «ریجنران»  تولید کرده است به دونالد ترامپ تزریق کردند. این محصول شرکت «ریجنران» در مرحله آزمایش بالینی است و استفاده از آن تایید نشده است. گروهی از پزشکان نسبت به تزریق این دارو به رییس‌جمهوری آمریکا اعتراض کرده‌اند. آنها بر این باور هستند که تزریق این دارو به دونالد ترامپ در حالی که هنوز از اثرات جانبی آن اطلاعات کاملی در دسترس نیست بی‌احتیاطی محسوب می‌شود.

این گروه از پزشکان همچنین تاکید می‌کنند که با توجه به سن بالای دونالد ترامپ تزریق داروهای تایید نشده می‌تواند به طور بالقوه خطرناک باشد. کارلا پریسینوتو، متخصصی که در دانشگاه کالیفرنیا فعالیت می‌کند در این‌باره گفت: من در زمینه استفاده از داروهای آزمایشی و تاییدنشده برای بیماران مسن به طور کلی بسیار محتاط هستم.

وضعیت اداره آمریکا در روزهای کرونایی ترامپ

اخبار منتشر شده از سوی کاخ سفید حکایت از آن دارد که دونالد ترامپ  اداره امور کشور را به مایک پنس، معاون خود منتقل نکرده است. قرار است در همان بیمارستان نظامی دفتری برای دونالد ترامپ ایجاد شود. رسانه‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که  ترامپ ظرف چند روز آینده و پس از بهبود نسبی، وظایف ناظر بر اداره کشور را برعهده خواهد گرفت.

انتقال ترامپ به بیمارستان نظامی در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از آن کادر پزشکی کاخ سفید اعلام کرده بود، نشانه‌های ابتلای رییس‌جمهوری آمریکا به بیماری کووید۱۹ خفیف بوده است.

متمم ۲۵ قانون اساسی

چنانچه ترامپ نتواند به کار خود ادامه دهد، خلأ مهمی پیش نمی‌آید. در ماده ۲۵ ضمیمه قانون اساسی که به سال ۱۹۶۷ به تصویب رسید، این وضعیت را به روشنی تعریف کرده و گفته است که وظایف رییس‌جمهور را معاون او به عهده می‌گیرد. همین ماده قانونی تکلیف جانشین رییس‌جمهور را در صورت مرگ یا کناره‌گیری او روشن کرده است: تمام اختیارات به معاون او واگذار می‌شود. بنابراین در این مورد مایک پنس وظایف ریاست‌جمهوری را به عهده می‌گیرد.

از بامداد جمعه گذشته که خبر مثبت بودن تست کرونا رییس‌جمهوری آمریکا منتشر شده بسیاری از مردم این کشور شروع به جست‌وجوی متمم ۲۵ قانون اساسی در گوگل کرده‌اند؛ متممی که به سلسله‌مراتب انتقال قدرت در وضعیتی که رییس‌جمهوری به علت ناخوشی شدید قادر به هدایت امور نباشد، پرداخته است.

بنابر ماده سه و چهار این متمم، معاون رییس‌جمهوری نخستین کسی است که ریاست دولت را به دست خواهد گرفت. به این ترتیب، چنانچه برای مثال ترامپ در چند روز آینده به علت پایین آمدن اکسیژن خون یا مشکلات تنفسی به آی‌سی‌یو منتقل شود یا پزشکان تصمیم بگیرند که او را به دستگاه کمک تنفسی وصل کنند، کاخ‌سفید با اعلام رسمی وضعیت به کنگره، از به دست گرفتن امور توسط مایک پنس خبر خواهد داد.

اما چنانچه مایک پنس هم به علت بیماری شدید نتواند ریاست دولت را ادامه دهد، رییس مجلس نمایندگان کنگره، نفر سوم در سلسله‌مراتب قدرت است. این یعنی نانسی پلوسی، قدرتمندترین دموکرات فعلی در بدنه حکومت. البته برخی از کارشناسان قانون اساسی می‌گویند در اینکه پلوسی اکنون وجاهت قانونی برای در دست گرفتن امور را دارد یا نه اختلاف‌نظر وجود دارد و ممکن است اگر چنین وضعیتی پیش بیاید اختلاف میان حزب حاکم و دموکرات‌ها به دیوان عالی و دادگاه بکشد.

اما چنانچه نانسی پلوسی هم نتواند ریاست دولت را به طور موقت در دست بگیرد، نفر چهارم، رییس موقت سنای کنگره خواهد بود؛ یعنی چاک گرسلی که ۸۷ سال دارد. هر چند این بار دموکرات‌ها بر سر وجاهت قانونی او برای به دست گرفتن چنین مسوولیتی شبهه دارند و ممکن است در صورت وقوع چنین وضعیتی این بار آنها کار را به دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی بکشند.

ادامه پیکار انتخاباتی در ابهام

در حال حاضر رییس‌جمهور در قرنطینه است و هیچ حضور عمومی نخواهد داشت. ترامپ تاکنون با توش و توان فراوان در مراسم عمومی حاضر شده تا به جمع هواداران خود شور و امید بدهد. احتمال می‌رود از این پس او، مانند رقیبش جو بایدن، از شیوه‌ها و امکانات دنیای مجازی استفاده کند. او قرار بود در ۱۵ اکتبر در دور دیگری از مقابله تلویزیونی در برابر جو بایدن ظاهر شود که به این ترتیب این موعد نیز لغو می‌شود.

باید منتظر ماند و دید ترامپ چگونه از ویروس نجات می‌یابد. در صورتی که آسان و سریع بهبود یابد، می‌تواند بر موضع پیشین خود پافشاری کند که همیشه ویروس کرونا را خیلی خطرناک ارزیابی نکرده بود اما در صورتی که علائم بیماری در او با شدت بیشتری ظاهر شود، آنگاه رقیبان او از حزب دموکرات سعی می‌کنند از ضعف‌های ذهنی یا جسمی او استفاده کنند.

مخالفان ترامپ همواره او را به نادانی و بی‌مبالاتی در مورد ویروس کرونا، که باعث مرگ‌ومیر بالا در ایالات متحده شده، متهم می‌کنند. به نظر آنها تدابیر مقابله با کرونا در آمریکا چنان ضعیف است که حتی رییس‌جمهور هم از ویروس ایمن نمانده است. چنانچه بیماری، ترامپ را از پا بیندازد، برایش فاجعه‌بار خواهد بود. او نه‌تنها از رقابت انتخاباتی مناسب باز می‌ماند بلکه بی‌اعتباری دیدگاه‌های او از جمله در مورد پاندمی کرونا بیش از پیش آشکار می‌شود.

در عین حال گفته می‌شود شماری از رهبران جهان نیز با ارسال پیام‌هایی برای رییس‌جمهوری آمریکا آرزوی سلامتی کرده‌اند. به استثنای امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه و همسرش. کیم جونگ اون نیز با ارسال یک پیام نوشته است از «صمیم قلب» برای بازگشت سلامتی ترامپ و همسرش آرزو می‌کند. در عین حال باراک اوباما و میشل اوباما نیز با ارسال پیام مشابهی ابراز امیدواری کرده‌اند که ترامپ و همسرش به ‌زودی سلامتی کامل خود را بازیابند.

دونالد ترامپ جونیور پسر رییس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته در گفت‌و‌گو با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود تلفنی با پدرش صحبت کرده و او بیماری کووید۱۹ را جدی گرفته است. فرزند دونالد ترامپ با این حال افزود که رییس‌جمهوری ایالات متحده به انجام وظایفش ادامه می‌دهد. علاوه بر دونالد ترامپ، شمار دیگری از چهره‌های حزب جمهوریخواه از جمله چند عضو این حزب در مجلس سنا و همچنین کلیان کانووی مشاور پیشین رییس‌جمهوری آمریکا طی ساعات گذشته اعلام کرده‌اند به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند.

ستاد انتخاباتی جو بایدن هم اعلام کرد به دنبال بستری شدن دونالد ترامپ در بیمارستان، پخش تمامی آگهی‌های منفی درباره ترامپ را به ‌طور موقت متوقف می‌کند.

تعلیق توئیت کاربرانی که آرزوی مرگ ترامپ را دارند

به دنبال تایید ابتلای رییس‌جمهوری آمریکا به کووید۱۹، شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد پیام‌هایی که حاوی آرزوی مرگ برای دونالد ترامپ باشند، نقض سیاست‌های آن است و ممکن است به تعلیق کاربران منجر شود.

در شرایطی که دونالد ترامپ عازم مرکز درمانی والتر رید شد، بسیاری از کاربران توئیتری از جمله جو بایدن، رقیب دموکرات او، آرزوی بهبودی سریع برای او داشتند.

با این حال بسیاری دیگر از کاربران هم برای او آرزوی مرگ بر اثر ابتلا به کرونا را داشتند. این ویروس در دوران رهبری او جان بیش از ۲۰۰ هزار تن را در آمریکا گرفته است در حالی که او مرتبا شدت این بیماری را انکار می‌کرد.

شبکه اجتماعی توئیتر جمعه در پیامی تایید کرد چنین اقداماتی نقض سیاستی است که مانع از انتشار توئیت‌هایی می‌شود که آرزو یا امید وارد آمدن ضربه‌ای مهلک به شخص یا گروهی از مردم را دارند.

سیاستمدارانی که گرفتار کرونا شدند

ترامپ سرشناس‌ترین چهره سیاسی‌ای است که به ویروس جدید کرونا مبتلا شده است. او مدت‌هاست که به خاطر سیاست‌هایش در رابطه با پاندمی کرونا مورد انتقاد قرار دارد. آمریکا با بیش از هفت میلیون و ۳۳۳ هزار مبتلا و نزدیک به ۲۰۹ هزار فوتی کووید۱۹ در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که با پاندمی کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خبر ابتلای ترامپ و همسرش ملانیا به ویروس جدید کرونا به محض انتشار در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. در حالی که ترامپ یک روز پس از انتشار این خبر برای درمان به بیمارستانی نظامی منتقل شده، بانوی اول آمریکا همچنان در کاخ سفید در قرنطینه به سر می‌برد و تحت مراقبت‌های ویژه است.

بولسونارو نیز از سیاستمدارانی است که پیوسته کوشیده‌اند خطر ویروس جدید کرونا را کم‌اهمیت جلوه دهند. او اوایل ژوئیه امسال اعلام کرد به کووید۱۹ مبتلاست. بولسونارو پیش از آن پیوسته از استفاده از ماسک ایمنی خودداری کرده و از کرونا به عنوان گریپ خفیفی سخن گفته بود که زود رفع می‌شود. شایان ذکر آنکه شماری از اعضای کابینه بولسونارو نیز طعم این بیماری را چشیده‌اند.

بولسونارو نیز مانند ترامپ به خاطر سیاست‌هایش برای مقابله با پاندمی کرونا با انتقادات شدیدی روبه‌رو بوده است. در برزیل تا‌کنون بیش از چهار میلیون و ۸۸۰ هزار نفر به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۴۵ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید۱۹ از دست داده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در آغاز پاندمی کرونا خطر شیوع این ویروس را جدی نگرفته بود اما خود در اوایل ماه آوریل به کووید۱۹ مبتلا شد و مدتی را حتی در بیمارستان به سر برد. او سپس اقدامات متعددی برای مقابله با کرونا انجام داد اما برخی تحلیلگران بر این باورند که سیاست‌های او در برخورد با پاندمی این ویروس با «نوسانات زیادی» همراه بوده است.

سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا نیز یکی از دیگر چهره‌های سرشناس دنیای سیاست است که از ابتلا به کووید۱۹ در امان نماند. او که حتی ۱۲ روز در بیمارستانی در میلان بستری بود و تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت، از ابتلا به ویروس جدید کرونا به عنوان بدترین تجربه زندگی‌اش سخن گفته است. برلوسکونی از بیمارستان مرخص شده اما همچنان در قرنطینه خانگی به سر می‌برد.

برنو لومر که در راس وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه قرار دارد، در ماه سپتامبر به ویروس جدید کرونا مبتلا شد و فورا خود را هشت روز قرنطینه کرد. او به تازگی در مصاحبه‌ای رادیویی گفت که روند بیماری او بسیار شدید بوده و علائم و دردهای ناشی از کووید۱۹ با بیماری‌های دیگر بسیار فرق دارد. او شهروندان فرانسه را فراخواند تا از خودخواهی بپرهیزند و دستورالعمل‌ها و موازین بهداشتی را رعایت کنند.

کارمن کالوو اواخر ماه مارس به ویروس جدید کرونا مبتلا شد و پس از اقامتی چند روزه در بیمارستان راهی قرنطینه خانگی شد تا اینکه بهبود یافت. اسپانیا از کشورهای اروپایی است که سنگینی پاندمی کرونا را به ‌شدت تجربه کرده است. شماری از اعضای کابینه اسپانیا نیز به کووید۱۹ مبتلا شدند. تا‌کنون حدود ۷۹۰ هزار مبتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور شناسایی شده و بیش از ۳۲ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 142212
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا