لااقل کمتر اظهارنظر کنید

محمدجواد حق‌شناس * سخنان آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور اغلب با واکنش‌ها و حواشی همراه می‌شود بنابراین به آقای روحانی توصیه می‌کنیم گزارشی از بازخورد سخنان خود به خصوص در یکی دو سال گذشته را مطالعه کنند. در هفت سال گذشته نیز نقدهایی به گروه مشاوران ایشان وارد بوده و مطرح شده است. مثلا در حوزه ارتباط با رسانه که تا مدت‌ها سخنگویی نداشتند تا بتواند ارتباط دقیق و درستی بین رییس‌جمهور و مردم از طریق رسانه‌ها برقرار کند، تذکرات بسیاری داده شد و دولت از این نقض رنج برد اما در عین حال توجهی هم به انتقادات نشد.

این روزها نیز شاهدیم که سخنان رییس‌جمهور به نحوی است که موجب تنزل جایگاه ریاست‌جمهوی است و این اصلا به نفع جامعه نیست. برخی از حرف‌های رییس‌جمهور توسط گروه‌هایی که منتظر فرصت هستند، به سخره گرفته می‌شود و این امر قطعا موجب رنجش همه مردمی است که دوست ندارند رییس‌جمهور و جایگاه او آسیب ببیند. بیش از آن نیز موجب رنجش آن ۲۴ میلیون نفری است که پای صندوق رای آمده و به ایشان رای دادند و اصلا مایل نیستند از کار خود پشیمان شوند.

بر این اساس تصور می‌کنم که آقای روحانی باید نظرات منتقدان و گروه مشاوران را در نظر گرفته و واکنش‌ها و بازتاب سخنان خود را جدی بگیرد. اگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد انتظار می‌رود حداقل با کمتر ظاهر شدن در ملأعام به ترمیم این فضا و روابط خود با مردم کمک کند.

یکی از اقدامات اخیر آقای روحانی که با واکنش‌های جدی مواجه شد، عدم حضور او در مجلس برای دفاع از وزیری بود که برای تصدی وزارت صمت پیشنهاد و معرفی کرده بود. این رویکرد آقای رییس‌جمهور با برخورد آنچنانی مجلس مواجه و موجب رویکرد تند مجلس شد. طرح برخی کلمات و جملات آقای رییس‌جمهور نیز همین‌طور مورد توجه مخالفان قرار می‌گیرد و اصلا به مصلحت نیست.

بر این اساس به آقای رییس‌جمهور توصیه می‌کنیم که در این رویه تجدیدنظر جدی داشته باشد و تا آن زمان نیز از مقدار اظهارنظرهای خود بکاهد. در این وضعیت هر قدر که کمتر اظهارنظر کند به نفع کشور و دولت است چراکه ادامه رویه فعلی ایشان نتایج خوبی به همراه ندارد. مهم‌ترین و نگران‌کننده‌تر از همه اینکه به جایگاه حقوقی و نهاد انتخابی ریاست‌جمهوری صدمه وارد می‌شود. این امر ادامه همان رویکردی است که در دولت قبل از روحانی نیز شاهد بودیم. انتظار این بود که چهره‌ای مثل روحانی بتواند لطمات واردشده به این جایگاه را ترمیم کند اما دیدیم که او هم- به خصوص در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود- در همان مسیر قبلی و مورد نقد حرکت کرد و ادامه این راه نیز هیچ ثمری غیر از از بین رفتن اعتبار جایگاه وی نخواهد داشت.

* عضو شورای شهر تهران

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 142221
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا