شبکه‌های توزیع سریع محلی پاسخ دهنده‌ی بخشی از نیازهای روز

پرفسور مجتبی صدریا * همسر ایشان کدبانوی خانه که غافلگیر شده بود به سوپرمارکت محله‌شان سفارش پودر قهوه، شیر و میوه داد و نیم ساعت بعد میز سالن پذیراییشان کاملا آماده‌ی پذیرایی به بهترین شکل از یک میهمان ناخوانده شد.

خانم مذکور گفت: “خدا پدر و مادر این سرویس سریع نیم ساعته/یکساعته سوپر مارکت را اگر زنده‌اند حفظ کند و اگر فوت شده‌اند بیامرزد.

چقدر زود آدم را از لنگی در می‌آورند.”

دوست بیزنس‌من، من بلافاصله تنور را داغ دید و صحبت خود را به صحبت همسرش متصل کرد و ادامه داد: “این واقعا یک امتیاز اجتماعی بزرگ است که با هزینه محدودی در جامعه ما در دو و سه سال اخیر رشد بزرگی کرده است. وقتی در شهر رانندگی می‌کنیم همه جور موتور سوار با همه جور جعبه می‌بینیم که در هر ساعت از شبانه و روز کوچه و خیابان‌های شهر را گه‌گاه به صورت خطرناکی طی می‌کنند و این مایحتاج را به مقصد میرسانند، این جریان امروز در اقتصاد کشورهای فراصنعتی منجر به ترکیب جالبی از توزیع و ارتباطات شده است.

یک مثال بزنم: شرکت آمازون را همه ما می‌شناسیم چند ماهی است که آمازون یک رده‌ی مشتری‌های درجه یک عضوگیری می‌کند با این تعهد که حداکثر در بیست و چهار ساعت آنچه که سفارش دهند را به سراسر آمریکای شمالی برسانند، این ماجرا دو منبع درآمدی قابل ملاحظه برای آمازون بوجود آورده است اول هزینه‌ی ثبت نام به مثابه مشتری درجه یک آمازون، هرکس خواهان چنین سرویسی باشد باید سالیانه ۱۱۹ دلار بپردازد، این اعضای درجه یک آمازون سال گذشته درآمدی نزدیک هیجده میلیارد دلار با ثبت نامشان به عنوان مشتری تراز اول به آمازون پرداختند دوم درآمد حاصل از این حق عضویت‌ها یک پنجم چهل و شش میلیارد دلار حاصل از فعالیت توزیعی آمازون نیز افزوده شده است، یقینا هزینه‌های مهم تبلیغاتی را نیز شرکت تقبل کرده ولی شبکه توزیعی شرکت هیچوقت به این وسعت نرسیده بود، این تعهد که حداکثر سفارش را در کمتر از بیست چهار ساعت به مشتری برساند در شش ماه نخست سال جاری چهل و سه درصد هزینه ارسال را بالا برد ولی رشد بازار به قدری سریع است که این هزینه افزون شده به راحتی جذب می‌شود.

 محبوبیت این خدمت در درون جامعه فراصنعتی به قدری زیاد است که دیگر شرکت‌های توزیعی نیز تعهدات مشابهی را امروز پذیرا هستند آنچه شرکت‌ها تحویل می‌دهند می‌تواند داده‌های آماری مشخص باشد یا قرار خدمات دقیقی که هریک از این شرکت‌ها عهده‌دار میگردند.

 فقط مثال بزنیم: کسانیکه خواهان خدمات سریع توزیعی هستند صد و شصت و هفت میلیون نفر هستند که هزینه‌های چنین خدماتی را به شرکت نتفلیکس پرداخته‌اند و چهارصد و هجده میلیون نفر این هزینه را به شرکت اپل پرداخته‌اند یک آمار رسمی شرکت آمازون می‌گوید که برای این حق عضویت به خدمات سریع در دو سال آینده امیدوار است نُه میلیارد دلار درآمد اضافی بسازد  آنچه که امروز باوجود کرونا در دستور کار این شرکت‌های توزیع سریع است وسعت دادن حیطه فعالیتشان به بازار جهانی است.”

کدبانوی مهماندار ما گفت:” خوشبختانه خدمات سوپرمارکت محله ما هنوز کاملا محلی است و بخشی از شبکه جهانی نشده است.”

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 142533
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا