وحشت در کاخ سفید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به گفته خبرگزاری‌ها ترامپ برخاستن از بستر بیماری و مرخصی از بیمارستان را با دقت و مانند یک شوی تلویزیونی تنظیم و عرضه کرد. او تلاش کرد مرخصی خود را چون رویدادی هیجان‌انگیز برای برنامه‌های خبری ساعات اول شب ارائه دهد.

این در حالی است که بازگشت شتابزده ترامپ به کاخ سفید و بی‌اعتنایی او به توصیه‌های بهداشتی با هشدار صاحب‌نظران و انتقاد رسانه‌ها مواجه شده است. از طرفی انتشار تصاویری از تنفس دشوار ترامپ هنگام صحبت کردن، نشانه بهبود نیافتن رییس‌جمهوری آمریکا و فریبکاری وی است. به گفته کارشناسان ترامپ اکنون به کانون متحرک انتشار ویروس کرونا تبدیل شده و طوری رفتار می‌کند که گویی بهبود یافته است.

به باور تحلیلگران، پس از مرگ ۲۱۰ هزار نفر در آمریکا بابت کرونا، تازه دونالد ترامپ می‌گوید که آن را فهمیده است! این افشاگری هفت ماه بعد از پاندمی کرونا و بعد از مرگ و میر هزاران تن یک افتضاح تمام‌عیار است. در واقع نخستین بار نیست که او به تجربه شخصی خودش برای شکل دادن به دیدگاه‌هایش استفاده می‌کند.

او همواره تجربه شخصی خودش را بر نظر کارشناسان اولویت می‌داند. به عنوان نمونه او رغبتی نشان نداد که از ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه بابت مداخله در انتخابات آمریکا، بعد از نتیجه‌گیری آشکار جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر وقوع چنین امری، انتقاد کند.

حال بال غربی کاخ سفید یا ساختمان دفتر اجرایی که دفتر ترامپ را در خود جای داده، شهر متروکه است. کارکنان از ابتلا به کرونا هراس دارند و کاخ سفید اکنون محل نگهداری دو فرد مبتلا به کووید۱۹ شده است که در آن میان، رییس‌جمهوری آمریکا تهدید این ویروس را جدی نمی‌گیرد. بازگشت ترامپ از بیمارستان نگاه‌ها را روی دیگر افراد حاضر در کاخ سفید متمرکز کرده است.

ترامپ؛ کانون متحرک انتشار ویروس کرونا

رییس‌جمهوری آمریکا دیروز با موج جدیدی از انتقادات روبه‌رو شد. او با برداشتن ماسک صورتش پس از بازگشت به کاخ سفید از آمریکایی‌ها خواست از کرونا که جان بیش از ۲۱۰ هزار نفر را در این کشور گرفته و خودش را راهی بیمارستان کرد، نترسند!

دونالد ترامپ در اولین سخنانش پس از ورود به کاخ سفید گفت: نگذارید این بیماری بر شما غلبه کند، از آن نترسید.  او گفته بود حالا این ویروس را درک می‌کند اما به خاطر تجربه خودش به عنوان یک بیمار در یکی از بهترین بیمارستان‌ها و زیر دست بهترین و مجرب‌ترین تیم پزشکی که برای یک حداقلی از مردم هم شاید امکان‌پذیر نباشد.  به هر حال به نظر می‌رسد این درک با درگیری عموم مردم و راهنمایی‌های بهداشتی درباره رفتار این ویروس و اقدامات احتیاطی توصیه‌شده تناقض زیادی دارد به خصوص برای افراد پرخطری نظیر رییس‌جمهور.

او یکشنبه شب گذشته در ویدئویی گفت: من چیزهای زیادی درباره کرونا آموختم. با رفتن به مدرسه واقعا آموختم. اینجا یک مدرسه واقعی است. و من فهمیدم، درک کردم و این خیلی جالب است و من حتما آموخته‌هایم را به شما نیز خواهم گفت. اما خیلی زود معلوم شد که او در حقیقت چیزی از این بیماری نفهمیده است.

ترامپ که با کمک ارتشی از پزشکان تحت درمان قرار دارد، بارها شدت این بیماری را که جان بیش از یک میلیون تن را در سراسر جهان گرفته و موجب شده کشور خودش بالاترین آمار تلفات را داشته باشد، زیر سوال می‌برد. اظهارات او پس از ترخیص از مرکز درمانی والتر رید نگرانی برخی پزشکان را به دنبال داشت.

ویلیام شافنر استاد علوم پیشگیرانه و بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل می‌گوید: وقتی او گفت نباید از کووید ترسید، وحشت‌زده شدم. این بیماری روزانه جان هزاران تن را می‌گیرد، اقتصاد را ویران و مردم را از کار بیکار کرده است. این ویروسی است که هم باید به آن احترام گذاشت و هم از آن ترسید.

هشدار فائوچی نسبت به سلامت ترامپ

پس از آنکه دونالد ترامپ با بهبودی نسبی و کنترل بیماری کووید ۱۹ از بیمارستان مرخص شد، دکتر فائوچی در مصاحبه با سی‌ان‌ان هشدار داد که ممکن است حال رییس‌جمهوری آمریکا در روزهای آینده بدتر شود. وی گفت: ظاهرش که خوب است. مساله این است که هنوز در مراحل ابتدایی بیماری هستیم. گاهی اوقات پنج تا هشت روز پس از ابتلا به بیماری ممکن است حال شما دگرگون شود. او همچنین نسبت به مفید بودن پادتن‌هایی که به ترامپ تزریق شد، ابراز بدگمانی کرد.

رییس موسسه ملی بیماری‌های واگیر و آلرژی آمریکا هشدار داد که آمریکایی‌ها نباید کرونا را دست کم بگیرند. او گفت: پیام این است که ما باید حداکثر تلاش خود را بکنیم تا مبتلا نشویم. مهم نیست چه کسی هستید، چند ساله هستید و تحت چه شرایطی، فقط بیماری را دست‌کم نگیرید.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از یکی از مقام‌های دولت ترامپ خبر داد ملانیا ترامپ که خبر مثبت شدن آزمایش کرونای وی همزمان با ترامپ اعلام شد، قصد ترک کاخ سفید و خروج از قرنطینه را ندارد. این مقام گفت که ملانیا از خطرات بیماری کووید ۱۹ آگاهی داشته و نمی‌خواهد خطر کند و آن را به دیگران سرایت دهد.

این رفتار صدای دموکرات‌ها را هم درآورد. سناتور کریس کانز گفت: این یک شکست غم‌انگیز در رهبری است.   جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری هم در توئیتر به سرعت دست به کار شد و تصاویری از خودش هنگام توزیع ماسک و ترامپ که ماسک صورتش را برمی‌دارد، منتشر کرد. در عنوان این تصاویر آمده است: ماسک اهمیت دارد. آنها جان‌ انسان‌ها را نجات می‌دهند. این در حالی است که ستاد انتخاباتی رییس‌جمهور آمریکا خبر داده او قصد دارد در مناظره دوم با بایدن که تا ۹ روز دیگر برگزار می‌شود شرکت کند.

در طول پاندمی کرونا، از کارکنان کاخ سفید از جمله اعضای کادر آشپزخانه و نیروهای سرویس مخفی خواسته شد در محل کار حاضر شوند و این وضعیت اکنون هم که مشخص شده ده‌ها کارمند مبتلا شده‌اند، ادامه دارد. کارکنان نگران ابتلا هستند.

با این حال سخنگوی کاخ سفید می‌گوید تمام تدابیر احتیاطی لازم برای حفاظت از همه، نه فقط ترامپ و خانواده‌اش بلکه کارکنانی که در این مجموعه کار می‌کنند، در نظر گرفته شده است. او همچنین گفت که دسترسی فیزیکی به ترامپ محدود می‌شود و تجهیزات حفاظت شخصی مناسب از سوی افرادی که نزدیک به او هستند، استفاده می‌شود.

با این وجود حال و هوای داخل کاخ سفید همچنان ناخوشایند و غم‌انگیز است زیرا کارمندان می‌ترسند که در معرض این ویروس قرار بگیرند. همان‌طور که آنها با یک واقعیت جدید روبه‌رو شده‌اند و محل کارشان که زمانی ایمن به نظر می‌رسید اکنون چیزی غیر از آن است. آنها همچنین پایشان در بحث درز اطلاعات از وضعیت جسمانی رییس‌جمهوری آمریکا وسط کشیده می‌شود.

به نوشته سی‌ان‌ان، در نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه، ملانیا تنها عضو خانواده ترامپ بود که تا پایان مناظره ماسک بر صورت داشت و تنها هنگام استقبال از همسرش آن را از صورت برداشت. شان کانلی پزشک معالج ترامپ پیش‌تر گفته بود بیماری بانوی اول آمریکا خفیف است.

۲۶ روز مانده به انتخابات سوم نوامبر، تارنمای ۵۳۸ که در زمینه پیش‌بینی نتایج انتخابات آمریکا ید طولایی دارد هفت ایالت رقابتی را فهرست کرده که نقشی اساسی در تعیین رییس‌جمهوری آتی دارند. با توجه به تعداد گزینشگران هر ایالت و شدت رقابت در آنها تارنمای مزبور پیش‌بینی کرد که پیروزی در هر یک از این ایالات تا چه حد احتمال پیروزی در انتخابات سراسری را افزایش می‌دهد. کارولینای شمالی ۱/۳ درصد، اوهایو ۸/۳ درصد، آریزونا ۳/۵ درصد، میشیگان ۹ درصد، ویسکانسین ۴/۱۳ درصد، فلوریدا ۳/۱۴ درصد و پنسیلوانیا ۳/۲۸ درصد.

ترامپ در معرض اختلال عملکرد مغزی

بر اساس گزارش مرکز عصب‌شناسی آمریکا، خطر اختلالات مغزی‌، دونالد ترامپ را که به کرونا مبتلا شده‌، تهدید می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیلی به قلم پام بلوک نوشت: در بزرگ‌ترین تحقیقی که درباره علائم عصبی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا انجام شده، مشخص شد تقریبا یک سوم بیماران بستری مبتلا به کووید‌۱۹ نوعی از اختلال مغزی- از گیجی و هذیان گرفته تا نداشتن عکس‌العمل- را تجربه کرده‌اند.

بر اساس این تحقیق که دوشنبه گذشته در سالنامه عصب‌شناسی بالینی منتشر شد، بیماران با چنین عملکردی پاسخ بدتری به درمان داده بودند. این تحقیق روی ۵۰۹ بیمار بستری از ۵ مارس تا ۶ آوریل و در ۱۰ بیمارستان در منطقه شیکاگو انجام شده است. مدت زمانی که این بیماران در بیمارستان بستری بودند سه برابر بیمارانی بود که علائم اختلال عملکرد مغزی نداشتند.

دکتر ایگو کورالنیک محقق ارشد این تحقیق گفت فقط ۳۲ درصد از این بیماران پس از ترخیص از بیمارستان می‌توانستند فعالیت‌های روزانه خود مانند پخت و پز و پرداخت قبوض را انجام دهند. در عوض، ۸۹ درصد از بیمارانی که چنین علائمی نداشتند قادر بودند فعالیت‌های روزانه خود را بدون کمک انجام دهند.

همچنین احتمال مرگ بیماران با اختلال در عملکرد مغزی که واژه پزشکی آن انسفالوپاتی است، هفت برابر بیشتر از بیمارانی بود که چنین مشکلی را نداشتند. دکتر کورالنیک گفت انسفالوپاتی می‌تواند شامل مشکلاتی در توجه و تمرکز، از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت، آشفتگی، نداشتن عکس‌العمل یا کاهش سطح هوشیاری شبه‌کما باشد.

او اضافه کرد: شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ویروس کرونا به طور مستقیم به سلول‌های مغزی حمله کند و بسیاری از متخصصان می‌گویند این تاثیرات عصبی احتمالا به علت التهاب و واکنش‌های سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شوند که اغلب بر دیگر اعضای بدن و مغز تاثیر می‌گذارد.

در این تحقیق، ۱۶۲ بیماری که از انسفالوپاتی رنج می‌بردند بیشتر مسن و مرد بودند. آنها همچنین بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلالات عصبی، سرطان، بیماری عروق مغزی، بیماری مزمن کلیوی، دیابت، کلسترول بالا، نارسایی قلبی و فشارخون بالا داشتند و یا دخانیات مصرف می‌کردند. بیماران جوان‌تر در این تحقیق بیشتر علائم درد عضلانی، سردرد یا سرگیجه داشتند.

برخی از کارشناسان گفتند دونالد ترامپ که به کووید۱۹ مبتلا شده، از نظر سن و جنسیت مانند بیماران این تحقیق است که احتمال اختلال در عملکرد مغزی داشتند و ممکن است در معرض خطر بیشتری در بروز چنین علائمی باشد. او همچنین سابقه کلسترول بالا دارد که این خطر را افزایش می‌دهد، اما پزشکان رییس‌جمهور تاکنون هیچ حرفی از بروز چنین علائمی در وی نزده‌اند.

خوش‌رقصی شاخص‌ها برای ترامپ

شاخص‌های سهام در واکنش به مرخص شدن دونالد ترامپ از بیمارستان صعود کردند تا افت جمعه گذشته خود را در پی انتشار خبر ابتلای او به ویروس کرونا جبران کنند. ترامپ همواره از رکوردزنی‌ شاخص‌ها در دوران ریاست جمهوری‌اش به عنوان یک موفقیت بزرگ اقتصادی یاد کرده اما آیا بورس به سیاستمداران پاداش می‌دهد و پیروزی آنها را در انتخابات تضمین می‌کند.

دونالد ترامپ دوشنبه گذشته در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که پس از سه‌ روز درمان در بیمارستان ویژه نظامی، راهی کاخ سفید می‌شود؛ خبری که شاخص قیمت ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا را ۸/۱ درصد افزایش داد و شاخص صنعتی داوجونز را نیز ۶۸/۱ درصد بالا برد. این دو شاخص در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به ترتیب ۷۱ و ۶۸ درصد رشد کرده‌اند.

رییس‌جمهور آمریکا در این مدت بارها در مورد عملکرد بازارهای سهام توئیت کرده و رونق آنها را دلیل اثبات موفقیت خود در افزایش رشد و شکوفایی اقتصاد آمریکا عنوان کرده است. او در نخستین دور مناظره تلویزیونی با جو بایدن، رقیب دموکرات خود نیز گفت: وقتی بازار سهام صعود می‌کند به معنای رشد اشتغال است.

اما آیا روسای‌جمهوری آمریکا به دلیل رشد بورس پاداش می‌گیرند. بررسی رابطه موجود میان روند حاکم بر بازارهای سهام و میزان محبوبیت ریاست‌جمهوری ایالات متحده طی یک دوره ۲۰ساله، دادن پاسخ مثبت به این سوال را دشوار می‌کند.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی که شاخص‌های سهام روند صعودی پرشتابی را طی می‌کردند، میزان محبوبیت جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهوری وقت آمریکا سیر نزولی شدیدی داشت. از اواخر سال ۲۰۰۹ نیز که شاخص‌ها صعود آرامی را آغاز کردند، روند محبوبیت باراک اوباما نیز در کسوت ریاست‌جمهوری ایالات متحده تا سال ۲۰۱۵ با افت ملایمی مواجه بود.

در مقابل، این بررسی نشان می‌دهد که وقتی اقتصاد ایالات متحده در حال رشد است، احتمال پیروزی دوباره رییس‌جمهوری وقت در انتخابات افزایش می‌یابد؛ چنانکه در انتخابات سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۹۶ و ۲۰۱۲ پیروزی مجدد رونالد ریگان، بیل کلیتون و باراک اوباما را رقم زد.

بررسی رابطه موجود بین رشد سرانه تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ایالات متحده و عملکرد شاخص صنعتی داوجونز در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ میلادی نشان از وجود یک رابطه ضعیف و از نظر آماری ناچیز دارد. در حال حاضر نیز با وجود وارد آمدن آسیب جدی به تولید ناخالص داخلی آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا روند صعودی بازارهای سهام این کشور همچنان ادامه دارد.

این رابطه ضعیف با نتایج تحقیقات جهانی در مورد ارتباط بین رشد سرانه تولید ناخالص داخلی و بازده واقعی بازار سهام همخوانی دارد. نتایج این تحقیق که در کتاب «پیروزی خوش‌بین‌ها» منتشر شده نشان می‌دهد که در طول سال‌های ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی نوسان‌های بازار سهام در اکثر ۱۶ کشور مورد مطالعه، تا حد زیادی رابطه مثبتی با عملکرد اقتصاد واقعی آنها نداشته است.

این یک مساله جدی برای عملکرد بازارهای سرمایه در دوره معاصر محسوب می‌شود و بدین معناست که روند حرکت بازارهای سهام از مسیر اقتصاد واقعی در جهت رشد، اشتغالزایی و افزایش رفاه عمومی جدا شده است. بنابراین سیاستمداران با تبلیغ جهش شاخص‌های سهام، نمی‌توانند سرمایه سیاسی زیادی جمع کنند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 143093
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا