xtrim

استقرار دکل حفاری میدان نفتی الوند در آب‌های خلیج فارس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران در این باره گفت: نظر به ضرورت تعمیر سه حلقه چاه در سکوی DPG میدان الوند، نیاز به استقرار دکل حفاری در کنار این سکو بود، اما با توجه به اینکه ویژگی‌های بستر دریا در این ناحیه به‌گونه‌ای است که احتمال نفوذ ناگهانی پایه‌ها وجود دارد، بنابراین مراحل نزدیک شدن دکل به سکو به‌طور دقیق مطالعه شد.

علی خواجوی افزود: وجود لایه نازک تا حدودی سخت، در بین دو لایه تا حدودی نرم ماسه‌ای در هنگام پایه‌گذاری دکل‌های حفاری و انجام مراحل Preloading سبب شکست لایه نازک سخت می‌شود که نفوذهای ناگهانی پایه را ایجاد می‌کند، این موضوع به دشواری مهار شدنی است و در صورت نبود مهار به‌موقع، سکوی حفاری تعادل خود را از دست می‌دهد و واژگون می‌شود.

به گفته وی از آنجا که اثر پایه‌های دکل پیشین که در این ناحیه مستقر شده بود با دکل سحر بر هم منطبق نبودند و ابعاد حفره‌های ایجادشده نیز با دکل سحر انطباق نداشت، امکان لغزش دکل به سمت سکوی DPG هنگام پایه‌گذاری محتمل بود، بنابراین نبود کنترل این موضوع سبب لغزش، کج شدن و ضربه زدن دکل به سکوی DPG و سرانجام ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شد، بنابراین طراحی دقیق، دقت و تصمیم‌گیری درست هنگام اجرای این کار بسیار مهم و حیاتی بود.

opal

خواجوی با تأکید بر اینکه در ۲۰ سال اخیر هیچ دکلی به دلیل ریسک‌ها و پیچیدگی‌های گفته‌شده روی این سکو مستقر نشده بود، گفت: در سال ۹۲ شرکت نفت فلات قاره ایران از شرکت‌های حفاری فعال در کشور برای این منظور دعوت کرد که تنها یک شرکت خارجی، اعلام آمادگی کرد و آن هم، جابه‌جایی دکل را منوط به پذیرش پرداخت هزینه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار برای تغییر ابعاد دکل کرد که سرانجام پذیرفته نشد.

وی افزود: با تلاش و همت گروهی متخصصان اداره حفاری و ترمیم چاه شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و حفاری شمال، عملیات پیچیده استقرار این دکل به‌تازگی در هشت روز و بدون هیچ‌گونه هزینه اضافی با موفقیت انجام شد و از دانش و تجربه حاصل شده در استقرار موفقیت‌آمیز این دکل، می‌توانیم در دیگر عملیات مشابه نیز استفاده کنیم.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 143147
لینک کوتاه :