xtrim

نبض تقاضای بازار انرژی در دست چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طبق این گزارش چین باید در پنج سال آینده به شدت به فکر کنترل مصرف و توسعه نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز باشد. در این گزارش تاکید شده است دولت باید تا سال ۲۰۲۵ انتشارات کربن را کاهش دهد و حتی به رشد منفی انتشارات برسد.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر سه‌چهارم از رشد مصرف انرژی جهان متعلق به چین بوده و تقریبا یک‌چهارم کل مصرف جهانی انرژی از سوی چین رقم خورده است. افزایش تقاضا برای انرژی در چین تا حدود زیادی با زغال‌سنگ پاسخ داده شده اما واردات نفت نیز در سال‌های اخیر در پاسخگویی به این نیاز نقش داشته است.

در همین حال کارشناسان معتقدند این اقدام می‌تواند در کنار کاهش تقاضا به دنبال شیوع ویروس کرونا تمام معادلات بازار انرژی دنیا را به هم بریزد.

opal

چین بر آن است که مصرف گاز طبیعی را از ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ افزایش دهد و بنابراین کارشناسان بر این باورند که انتشارات حاصل از مصرف گاز طبیعی باید با کاهش مصرف زغال‌سنگ جبران شود.

چین تولید‌کننده ۲۹ درصد از انتشارات جهانی کربن است و انتظار می‌رود تا اهداف بلندپروازانه‌تری برای کاهش انتشارات خود در نظر بگیرد. این امر مستلزم آن است که در اجلاس آتی حزب کمونیست که برنامه کاری سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ را تعیین خواهد کرد کاهش رشد اقتصادی مدنظر قرار گیرد.

در این گزارش تاکید شده که کاهش هر چه سریع‌تر مصرف کل انرژی برای جلوگیری از افزایش بیش از ۵/۱ درجه‌ای دمای هوا تا ۲۰۵۰ ضروری است. براساس این گزارش حتی اگر دما دو درجه هم افزایش یابد باز هم باید سهم زغال‌سنگ از مصرف انرژی با کاهش ۱۵ درصدی در سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ بیش از ۷/۵۷ درصد کاهش یابد. این گزارش از چین خواسته است تا سال ۲۰۳۰ شدت انرژی خود را ۶۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش دهد و مصرف انرژی‌های غیرفسیلی را تا این بازه زمانی ۲۵ درصد افزایش دهد.

از سوی دیگر وود مکنزی در گزارشی برآورد کرده که کشور چین تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۲۰ باید میزان انرژی‌های خورشیدی، بادی و ذخیره‌سازی انرژی‌های تجدیدپذیر خود را ۱۱ برابر افزایش دهد و این مقدار را به ۵۴۰۴۰ گیگاوات برساند تا بتواند به هدف صفر خالص خود برسد.

هدف چین برای رسیدن به صفر کربن تقریبا پنج تریلیون دلار (۸/۳ تن) سرمایه‌گذاری لازم دارد تا این هدف تا سال ۲۰۶۰ به واقعیت تبدیل شود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد یکی از موانع رسیدن به صفر کربن، کمبود گزینه‌های کم‌کربن در بخش‌های صنعتی و حمل‌و‌نقل است که میزان انتشار کربن آنها در سال گذشته به ۷/۵ میلیارد تن رسیده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد حمل‌و‌نقل جاده‌ای چین باید کاملا الکتریکی باشد و پیش‌بینی می‌کند کل موجودی جدید وسایل نقلیه الکتریکی تا سال ۲۰۵۰ به ۳۲۵ میلیون دستگاه برسد، در حالی که در حال حاضر چهار میلیون واحد است.

طبق این گزارش، صنایعی مانند سیمان فولادی، پالایش و مواد شیمیایی برای مقابله با انتشار دی‌اکسید‌کربن به هیدروژن و جذب و ذخیره کربن (CCS) نیز نیاز دارند.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود تولید هیدروژن تا سال ۲۰۵۰ پنج برابر و تقریبا ۱۵۰ میلیون تن رشد کند.

پراکاش شارما، رییس بازارها و انتقال‌های وود مکنزی در آسیا و اقیانوسیه معتقد است با توجه به صنعت سنگین و ماشین‌آلات بزرگ چین، بسیار مهم است که چین استفاده از CCS  و جنگل‌های باقی مانده را برای جبران گازهای گلخانه‌ای تسلط بخشد. بدون آن، تعهد چین برای خنثی شدن کربن واقعا غیرممکن است.

به گفته وی، این قطعا یک کار عظیم برای کشوری است که از ۹۰ درصد هیدروکربن در مخلوط انرژی خود استفاده می‌کند و سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند و علاوه بر این ۲۸ درصد از کل انتشارات جهانی را تشکیل می‌دهد.

کارشناسان معتقدند چنانچه چین به عنوان بزرگ‌‌ترین واردکننده نفت‌خام و گاز در دنیا تصمیم تازه‌ای در زمینه تولید یا تامین انرژی اتخاذ کند، تمام پیش‌بینی‌ها در رابطه با چشم‌انداز بازار انرژی با اختلال مواجه خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 144624
لینک کوتاه :