آغاز معاملات دومین صندوق دولتی از آبان‌ماه‌

به گزارش جهان صنعت نیوز:  راضیه صباغیان تاکید کرده است که مطابق مقررات، امکان معامله صندوق‌های ETF باید یک ماه پس از پایان پذیره‌نویسی فراهم شود و به نظر می‌رسد از ابتدای آبان‌ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و انجام معاملات آن در بورس خواهیم بود. گفتنی است این صندوق در مرحله پذیره‌نویسی ابتدا با تخفیف ۲۰ درصدی عرضه شده بود اما با عدم استقبال از سوی سهامداران مواجه شد و با تمدید مهلت پذیره‌نویسی ۱۰ درصد دیگر نیز به تخفیف عرضه آن افزوده شد. با این حال در پایان معاملات هفته گذشته و همزمان با صعود نرخ دلار و افزایش جذابیت نمادهای پالایشی برای معامله‌گران، میزان تخفیف این صندوق به ۱۷ درصد رسیده است.

صندوق پالایشی یکم یا دومین صندوق دولتی ارائه شده در بورس، باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است. بر اساس آیین‌نامه عرضه دومین صندوق دولتی، قیمت سهام عرضه‌شده در این صندوق بر مبنای نرخ سهام چهار پالایشگاه موجود در پالایش یکم در پایان روز چهارم شهریور و یک روز پیش از آغاز فرآیند پذیره‌نویسی تعیین شده و ۲۰ درصد تخفیف به آن تعلق گرفته است. در همین حال براساس مقررات، معاملات این صندوق‌ها یک ماه پس از پایان پذیره‌نویسی آغاز خواهد شد و بر همین مبنا، مدیریت عملیات بازار سازمان بورس خبر داده است که فرآیند تخصیص، بررسی سفارشات و محاسبه مالی مربوط به نماد پالایش از روز پنجشنبه ۲۴/۰۷/۱۳۹۹  آغاز شده است.  در اطلاعیه مدیریت عملیات بازار آمده است: در زمان انجام این فرآیند امکان تغییرات در مانده قابل معامله، مانده نهایی و مانده قابل برداشت وجود خواهد داشت. از همین رو به سهامداران توصیه شده است که لطفا گردش حساب و دارایی‌های خود را بررسی کنند. به عبارت دیگر نماد صندوق پالایشی یکم از روز پنجشنبه به پرتفوی افرادی که در پذیره‌نویسی آن شرکت کرده‌اند، اضافه شده است. در همین حال نماد پالایش یکم در پرتفوی افراد در برخی کارگزاری‌ها هنوز قابل مشاهده نیست. همچنین این نماد در پرتفوی افراد با زیان ۱۰۰ درصد نشان داده می‌شود که بعد از بازگشایی نماد این اشکال از بین می‌رود. بر این اساس گفته می‌شود به زودی این صندوق وارد معاملات بازار سرمایه خواهد شد.

گشایش صندوق دوم با ۴ میلیون سهامدار

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس اعلام کرد: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF  فراهم می‌شود. راضیه صباغیان افزود: با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا ۳۰ شهریورماه ادامه داشت بنابراین باید از اوایل آبان ماه امکان معامله برای این صندوق فراهم شود. وی اضافه کرد: اکنون منتظر هستیم تا اقدامات لازم برای نقل و انتقال سهام پالایشی‌ها از سوی دولت به نام صندوق انجام و اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری به‌روز شود تا از این طریق، این صندوق قابلیت بازگشایی نماد و مجوز فعالیت را پیدا کند. مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس با اشاره به تعداد افراد شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق‌های قابل ‌معامله گفت: بر اساس آمار‌های ارائه شده، حدود چهار میلیون نفر از سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت داشتند که ارزش واحد‌های خریداری شده بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. وی افزود: تعداد مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی دومین مرحله از صندوق‌های قابل معامله دولتی دو برابر افراد مشارکت‌کننده در دارایکم بوده است. صباغیان به باقی‌مانده سهام پالایشی‌ها که در زمان مقرر، پذیره‌نویسی نشدند اشاره کرد و افزود: درباره عرضه مجدد باقیمانده سهام پالایشی‌ها باید هیات واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی تصمیم‌گیری کند که تاکنون اطلاعاتی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با خرید صندوق‌ها

در همین حال معاون بانک و بیمه  وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: کسی از خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های دولتی متضرر نمی‌شود. عباس معمارنژاد همچنین در مورد ارزش روز سهام باقیمانده دولت در سه بانک خصوصی شده ملت، ‌تجارت و صادرات تصریح کرد: ارزش روز این سهام ۲۴ هزار میلیارد تومان است که واحدهای این صندوق با توجه به قیمت روز بازار با ۲۰ درصد تخفیف به مردم ارائه می‌شود. با توجه به ریزش شاخص بازار بورس در ماه‌های گذشته مردم از خرید سهام دولتی قدری ترسیده‌اند. اکنون این سوال مطرح است که آیا مجددا مردم واحدهای داراسوم را می‌خرند؟ معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در این باره گفت: سهام سه بانک مهم (ملت،‌تجارت و صادرات) در صندوق داراسوم قرار داده شده است. وقتی کسی واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق را خریداری می‌کند، ریسکش کمتر است. معمارنژاد افزود: ممکن است قیمت یک سهم کم شود، اما سهم‌های دیگر آن را جبران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. او تاکید کرد: البته ریسک جزو ذات بازار سرمایه است، اما واقعیت امر و بررسی سابقه صندوق‌ها در بورس نشان داده کسی که واحدهای صندوق‌ها را خریداری کرده، ضرر نکرده و بلکه سود برده است. معمارنژاد در پاسخ به این سوال که آیا سود سالانه این سه بانک به خریداران داراسوم تعلق می‌گیرد، ابراز کرد: سود سالانه هر بانک به صندوق داراسوم واریز می‌شود و این صندوق نیز به نسبت تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری هر شخص، سود را بین آنها تقسیم می‌کند.

واگذاری مدیریت تا پایان سال ۱۴۰۰

معمارنژاد در مورد اینکه چرا مدیریت صندوق‌ها به مردم سپرده نمی‌شود، تاکید کرد: طبق قانون تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی پایان سال ۱۴۰۰ مدیریت صندوق‌های دارایکم، دوم و سوم در اختیار دولت است و گفته شده است هر کس بتواند حداقل یک‌دهم درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری هر یک از این صندوق‌ها را داشته باشد، می‌تواند در مجمع عمومی صندوق و انتخابات هیات‌مدیره شرکت کند و به مرور مدیریت این صندوق‌ها به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز می‌شود. معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره مدیریت صندوق داراسوم نیز اظهار کرد: مدیریت این صندوق از طریق شرکت تامین سرمایه ملت انجام می‌شود و مدیر صندوق در واقع مدیر تامین سرمایه ملت خواهد بود. او اضافه کرد: صندوق قبلی شامل سهام سه بانک و دو بیمه بود که مدیر آن کارگزاری بانک مسکن بود، اما این صندوق داراسوم فقط شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 145720
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا