به عمل کار برآید به سخنرانی نیست

احمد کریمی‌اصفهانی * آقای قالیباف در روزهای اخیر چندباری مسائل مربوط به گرانی و مشکلات پیش‌روی مردم و به خصوص دهک‌های پایین جامعه را مورد توجه قرار داده و بالاخره وارد میدان شدند. این ورود اگرچه دیرهنگام است اما مثبت تلقی می‌شود؛ دیرهنگام از این جهت که از ابتدای سال تا‌کنون در برخی اقلام بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و لازم بود که خیلی‌ زودتر شاهد ورود و توجه مجلس می‌بودیم.

از توجه رییس و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم اما انتظار این است که این آقایان و خانم‌ها در ارتباط با مسائل و مشکلات کشور به روز باشند و قبل از آنکه اتفاقی رخ دهد از باب پیشگیری وارد عمل شوند یا حداقل اینکه به موقع اقدام کنند. اکنون شرایط به نحوی است که به واسطه خیلی مسائل از جمله سوءمدیریت‌ها و قصد و غرض‌هایی که در قوه مجریه و جاهای دیگر است،‌ اوضاع نابسامان شده و مردم عمیقا از روند گرانی‌ها نگران هستند. باید زودتر از اینها اقدام می‌شد اما ورود و اقدام در شرایط فعلی هم مانع از افزایش زیان است.

نکته قابل توجه و ضروری این است که مجلس در این ورود خود به حوزه مشکلات اقتصادی از شعار و وعده دادن بپرهیزد چراکه یکی از مسائلی که به گرانی‌ها دامن زده، همین شعارها و حرف‌ زدن بیش از حد معمول است. در واقع بهتر است رییس مجلس، نمایندگان محترم و سایر مسوولان زمانی سخن بگویند که کاری انجام شده باشد و قرار باشد به مردم گزارش دهند نه اینکه همان اول کار شعار دهند. این رویه نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه احتمالا موجب افزایش مشکلات نیز خواهد بود.

تقاضای ما از مجلس و سایر مسوولان در دولت این است که فقط شعار ندهند و عمل هم داشته باشند. به عنوان مثال رییس کل بانک مرکزی در هفت، هشت ماه گذشته مدام وعده کنترل نرخ ارز را داده است. با وجود اینکه قیمت کالاها در کشور ما کاملا به موازات افزایش نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، شاهد وعده‌های مکرر رییس کل بانک مرکزی هستیم. حتی قول دادند و وضعیت به نحوی است که هر روز که صحبت می‌کنند، فردا با افزایش قیمت مواجه می‌شویم. نرخ که از ابتدای سال حدود ۱۰ هزار تومان بود بعد از هفت ماه از ۳۰ هزار تومان گذشته و هنوز هم رییس کل بانک مرکزی فقط به مردم وعده‌وعید می‌دهد!

آقایان مسوول باید توجه داشته باشند که در نظام جمهوری اسلامی و مهم‌تر از آن در اسلام، دروغ، کلید همه بدی‌هاست و همه بدی‌ها و مشکلات ناشی از آن است. متاسفانه اما قبح این موضوع در کشورمان ریخته است. بنابراین خواهش ما این است که مجلس به وعده‌ها و شعارها اکتفا نکرده و بعد از آنکه اقدامی انجام داد و به نتیجه رسید، به مردم گزارش دهد. گفتن این حرف‌ها به هیچ‌وجه به حل مشکلات کمک نمی‌کند.

* دبیر کل جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازار

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 146294
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا