دلایل انصراف مجلس از استیضاح

محسن پیرهادی * کم‌تحرکی، انفعال و ناکارآمدی دولت در ماه‌های اخیر منجر به تشدید مشکلات اقتصادی کشور شده و دست ‌روی دست گذاشتن دولتمردان و در راس آن رییس‌جمهور و تیم اقتصادی‌اش سبب شده فشار معیشتی بی‌سابقه‌ای بر مردم وارد شود و به جد آستانه تحمل جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

مردم این روزها در تنگنا و مضیقه اقتصادی و معیشتی هستند و حتی تصویر دقیقی از وضعیت اقتصادی‌شان در هفته‌های آتی ندارند. در این شرایط که مشکلات مردم به صورت روزافزون و تصاعدی در حال افزایش است، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، مدبرانه و موثر برای حل مشکلات کشور هستیم تا این وضعیت افسارگسیخته را مهار کنیم.

شرایط ما چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی حساس و شکننده است. حساسیت وضعیتی که به آن دچار شده‌ایم موقعیتی را به وجود آورده که گذر از آن نیازمند تعقل و حسابگری است نه برخوردهایی که گره‌های موجود را دوچندان و پیچیده‌تر می‌کنند.

در این شرایط پیچیده و بی‌سابقه مردم از مسوولان انتظار کاهش و حل مشکلات اقتصادی را دارند. حال باید دید در این شرایط استیضاح ارشدترین مقام اجرایی کشور چه ثمر و عایدی برای مردم و کشور خواهد داشت. اگر فرض را بر این  بگذاریم که استیضاح رییس‌جمهور در مجلس به جریان می‌افتاد و حتی منجر به برکناری رییس‌جمهور می‌شد باید به این موضوع توجه کنیم که برکناری رییس‌جمهور در شرایط فعلی و در قریب به ۹ ماه باقی‌مانده از عمر دولتش چه محصولی برای کشور و مردم به ارمغان می‌آورد؟ آیا این برکناری- که حتما شوک بزرگی به حوزه اجرایی کشور خواهد بود- منجر به بهبود اوضاع می‌شود یا به محرکی برای تشدید مشکلات بدل خواهد شد؟

به عقیده من در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم و در شرایطی که با جنگ اقتصادی تمام‌عیاری دست به گریبان هستیم، عزل آقای روحانی نه‌تنها منتج به فایده نخواهد شد بلکه جز آشفتگی بیشتر و بروز مشکلات جدید و تشدید مشکلات قبلی دستاوردی نخواهد داشت. باید در نظر داشت استیضاح رییس‌جمهور در این بازه زمانی آخرین ابزاری است که می‌تواند محرک دولت برای حل مشکلات باشد.

با توجه به این نکته که استیضاح رییس‌جمهور در دو حوزه امنیت داخلی و امنیت بین‌المللی محصولی جز تضعیف موقعیت نظام  نخواهد داشت، آن هم در شرایطی که آمریکا و متحدانش در منطقه سال‌هاست به دنبال بی‌ثبات کردن سیاست داخلی کشور هستند تا از قِبل آن به هدف‌شان یعنی ساقط کردن دولت برسند. این هدف‌گذاری آنها اصلی است که تجربه  بی‌ثباتی کشورهای منطقه بارها و بارها آن را به اثبات رسانده و عیان کرده که آمریکا زمانی فرصت نقش‌آفرینی در کشورهای منطقه را به دست می‌آورد که به ساقط کردن آن دولت نزدیک می‌شود.

بنابراین با توجه به سطح و میزان مشکلاتی که در داخل و خارج از کشور با آنها دست به گریبان هستیم، با در نظر گرفتن مجموع شرایط یعنی وضعیت حساس داخلی، نیاز مردم به کاهش فشارهای معیشتی و سرمایه‌گذاری آمریکا و همدستانش برای بی‌ثبات کردن سیاست داخلی کشور، بر این باور هستم که در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری به انسجام، وحدت ملی و تعامل سازنده برای کاهش مشکلات مردم و رفع مشکلات بروز یافته نیازمندیم. پس باید از خدشه‌دار کردن این ضرورت در هر سطحی برحذر بود.

در نهایت اینکه نسخه گذر از شرایط موجود و پاسخ به انتظار برحق مردم برای کاهش مشکلات معیشتی‌شان تصمیمات مدبرانه و موثری است که به منجر به جبران کم‌کاری و انفعال دولت شود نه ایجاد مشکلاتی که باز هم ثمره‌اش بر دوش‌های مردم سنگینی کند.

* نماینده مردم تهران و عضو هیات رییسه مجلس یازدهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 146866
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا