دو دست که بیشتر نداریم

به گزارش جهان صنعت نیوز: «ما دو دست بیشتر نداریم؛ با یک دست با تحریم و با دست دیگر با کرونا مبارزه می‌کنیم». این را آقای روحانی در جلسه دیروز هیات دولت گفت آن هم با اعتماد به نفسی که انگار ما نه نتیجه مقابله دولت او با کرونا را دیده‌ایم و نه نتیجه مقابله‌شان با تحریم را! جالب آنکه در ادامه این جمله به پرهیز از توجه به حاشیه‌ها تاکید کرد. گویی ما تا حالا ندیده‌ایم چطور با تکه‌پرانی از تریبون دولت و مجادله لفظی با سایر مسوولان مسبب حاشیه‌سازی می‌شود!

رییس‌جمهور محترم همچنین شرح مفصلی از موفقیت‌های دولتش که هر هفته در همین جلسه تکرار می‌کند، ارائه کرد و توضیح داد که اطلاع مردم از موفقیت‌های ایشان ضروری است.

وی در ادامه نیز از همکاری‌هایی که با وزارت بهداشت در زمینه مقابله با کرونا کرده است، گفت و به این ترتیب از کنار اظهارات پرسر و صدای وزیر خود گذشت.

همه موفقیت‌ها

حسن روحانی رییس‌جمهور دیروز در جلسه هیات دولت با اشاره به رفع تحریم تسلیحاتی کشور گفت: اهمیت این موضوع نه از این لحاظ بود که ما از نظر مقررات آزاد هستیم که اسلحه بخریم و بفروشیم که البته به جای خودش این بسیار مهم است اما از این مهم‌تر اینکه منطق حق و حقیقت و قانون و منطق عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد. این مساله مهم است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها سال‌ها تلاش کردند برای اینکه ملت ایران را از حقوق خودشان محروم کنند. اصلا مهم نیست ما چقدر سلاح می‌خریم و می‌فروشیم. مهم این است که به حق‌مان برسیم. ملت باید آزاد باشد اگر سلاحی خواست بخرد و بفروشد. احقاق حقوق مردم بسیار حائز اهمیت بود و روز یکشنبه معلوم شد توطئه‌های آمریکا در این چهار سال ناموفق بوده است.

روحانی ادامه داد: این تاریخ را باید دقیق برای مردم توضیح دهیم. آمریکایی‌ها می‌خواستند ما بلافاصله از برجام خارج شویم تا همه قطعنامه‌ها برگردد. تدبیر نظام و حاکمیت بسیار مهم بود. ما سیاست بسیار پیچیده‌ای را پیش گرفتیم و نتایج درخشانی گرفتیم. ما هم به نوعی از تعهدات برجامی کاستیم اما بسیار حساب‌شده و قدم به قدم به گونه‌ای که دوست و دشمن در برابر کار ایران نتوانستند ایراد بگیرند. کسی نتوانست بگوید کار ایران خلاف مقررات بین‌الملل بوده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه روزهایی در تاریخ کشور وجود داشت که دوستان ما نتوانستند از ما حمایت کنند، اظهار داشت: همین روسیه و چین قبلا هم دوست ما بودند اما ناچار شدند بروند کنار صف دشمنان ما بایستند. ولی بعدا دیدیم که دوستان ما با قدرت در کنار ما ایستادند. ما این شرایط را برایشان فراهم کردیم. نظام این شرایط را فراهم کرد که دوستان و حتی کشورهای اروپایی بتوانند کنار ما قرار بگیرند.

روحانی با بیان اینکه ما باید موفقیت‌ها را برای مردم تبیین کنیم، گفت: درست است که فشار اقتصادی وجود دارد اما موفقیت‌های سیاسی ما را در سطح دنیا باید بدانند. حتی این ممکن است مرهمی باشد بر آلام مردم. مردم ببینند که دولت و سیاست خارجی نظام با قدرت و تحرک پیش می‌رود. آن حرفی که امام زد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، یکی از مواردی که این سخن به کرسی نشانده شد همین ایام بود.

همکاری با وزارت بهداشت

روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از کرونا گفت: در این مدت همه نیازمندی‌هایی که وزارت بهداشت داشته با تحریم‌هایی که با آن روبه‌رو بودیم، تامین شده است.

رییس‌جمهور اظهار داشت: به محض اینکه وزیر بهداشت نامه نوشت که برای بیش از ۳۰ میلیون کیت جدید آزمایشگاهی به ۱۵۰ میلیون دلار نیاز داریم، من همان لحظه موافقت کردم و گفتم این پول در اختیار شماست. نیازمندی‌های دیگری هم بوده که سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی یاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: بحمدالله نیازمندی‌های ما اکثرا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌شود. امروز ۲۲ میلیون ماسک تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ماسک‌های پرستاران ما و خیلی از تجهیزاتی که مورد نیاز است در داخل توسط متخصصان ما تولید می‌شود. تقریبا‌ یک‌سوم مقالات مهم علمی راجع به کرونا توسط دانشمندان ایرانی در مجلات علمی مهم دنیا به چاپ رسیده که این کار مهمی است.

روحانی با بیان اینکه همه بخش‌ها دارند تلاش می‌کنند، گفت: سازمان برنامه و بودجه با وجود مشکلات ۹ هزار میلیارد تومان را برای کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده که شش هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی هم در هفته‌های آینده پرداخت می‌شود. معلوم است که همه پای کار هستند.

وی با اشاره به هفته نیروی انتظامی از نیروی انتظامی و نیروهای مسلح تشکر کرد و گفت: جرائمی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقرر شده، برای این است که مردم بیشتر به خطر این بیماری توجه کنند. مقصود ما جریمه کردن یا گرفتن پول از کسی نیست. می‌خواهیم بگوییم از نظر نظام این مساله مهم است و همه باید همدیگر را کمک کنیم.

۶ ماهه بهتر

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به سختی‌های اقتصادی ابتدای سال گفت: اینکه مقداری روی قیمت ارز و برخی کالاها فشار آمد به خاطر این بود که دو ماه، دو ماه و نیم، صادرات با مشکل مواجه شد. بعد مساله رفاه و گشایش برای صادرات ایجاد شد.

روحانی با اشاره به جلسه اقتصادی روز گذشته دولت گفت: در این جلسه تصمیم خوبی اتخاذ کردیم که باید تکمیل شود. در زمینه نحوه تخصیص ارز، تقسیم کاری بین بانک مرکزی و وزارت صمت انجام شد که کار مهمی بود و البته این را در هفته آینده طی جلساتی تکمیل می‌کنیم و امیدواریم با این روند مردم شاهد مشکلات کمتری در زندگی‌شان باشند.

وی با بیان اینکه در مجموع شش ماهه دوم سال را بهتر از شش ماهه اول می‌بینم، اظهار داشت: البته کرونا و فشار دشمن را خواهیم داشت اما در عین حال شش ماهه دومی بهتر از شش ماهه اول پیش رو خواهیم داشت. همین ماه اول شش ماهه دوم نشان داد که شرایط بهتری داریم.

روحانی با بیان اینکه همه ما امروز باید وظیفه خودمان را رفع مشکل مردم بدانیم، تصریح کرد: مردم ما با مشکلاتی مواجه هستند و همه از ما انتظار دارند. ما به عنوان دولت در میدان هستیم و بار بر دوش ماست. ریال و ارز و کالا را ما باید تامین کنیم. خدمات را ما باید در اختیار مردم قرار دهیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مردم به برخی نکات حاشیه‌ای توجه نکنند، گفت: نکات حاشیه‌ای را باید رها کنیم. حالا به هر حال گاهی پیش می‌آید فردی، افرادی، گروهی، جمعی، جناحی، حزبی ممکن است حرفی بزند، باید بگذریم و به مسائل حاشیه‌ای وارد نشویم.

روحانی افزود: مردم می‌دانند ما در مشکل هستیم و شرایط ما عادی نیست. ما دو دست بیشتر نداریم؛ با یک دست با تحریم و با دست دیگر با کرونا مبارزه می‌کنیم. اگر بخواهد جنجال و حاشیه‌ای درست شود نباید اعتنا کنیم، باید با بی‌اعتنایی بگذریم. باز هم تاکید می‌کنم وحدت و یکپارچگی و هم‌افزایی؛ با اختلاف و جدایی به جایی نمی‌رسیم. دولت بدون مجلس و قوه قضاییه و بدون نیروهای مسلح، بدون صداوسیما و بدون بخش خصوصی و بدون مردم نمی‌تواند کاری بکند.

وی ادامه داد: دولت هدایت رهبری و حمایت مردم را می‌خواهد و وحدت و اتحاد را می‌خواهد. دست همکاری را باز به سوی همه قوا دراز می‌کنیم و در کنار هم خواهیم بود. ما روزهای سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و تردید نداریم ملت در این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند جنگ تحمیلی هشت ساله پیروز خواهند شد.

وزیر بهداشت تحت فشار است

محمود واعظی رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری نیز در حاشیه جلسه دیروز درباره هجمه به دولت پس از اظهارات رییس‌جمهور درباره صلح امام‌حسن‌‌(ع) گفت: کسانی که برداشت غلطی از این صحبت‌ها کردند باید خود را اصلاح کنند. اشکال جایی است که عده‌ای از این صحبت‌ها تفسیر سیاسی کردند.

وی ادامه داد: متاسفم که امروز الفاظی را از افرادی می‌شنویم که در گذشته از دشمنان خود در خارج کشور می‌شنیدیم. طبیعی است که آمریکا و اسراییل با این ادبیات صحبت کنند اما هیچ وقت تهدید به مرگ و اعدام رییس‌جمهور یا فحاشی در ادبیات برخی مسوولان کشور این گونه نبوده است و من متعجم چرا برخی سکوت کرده‌اند در حالی که حتما باید اعتراض به این صحبت‌ها نشان داده شود.

وی در ادامه درباره دلایل کاهش قیمت ارز خاطرنشان کرد: ما همواره گفته‌ایم این قیمت‌ها واقعی نیست. دولت مخالف افزایش قیمت ارز بوده و در برابر آن مقاومت کرده است. بارها رییس‌جمهور در ستاد اقتصادی دولت به رییس بانک مرکزی دستور داده برای کاهش و واقعی کردن قیمت دلار تلاش کند. از اسفند سال گذشته تا خرداد امسال صادرات غیرنفتی ما متوقف شد و صادرات نفتی که هم به حداقل رسیده است اما خوشبختانه صادرات دوباره از سر گرفته شده و ارزهای حاصل از صادرات هم در حال بازگشت است. ارز به سامانه نیما بازگشته و پول‌های مسدود شده ما در خارج از کشور باز شده است. برخی عوامل سیاسی هم موجب شده قیمت‌ها کاهش یابد البته کالاهایی که با افزایش قیمت ارز قیمت آنها افزایش یافته هم باید به قیمت واقعی خود برگردند. اعتقاد ما این است که باید قیمت ارز و سکه به قیمت واقعی خود برگردد.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره اعمال محدودیت‌های سفر در تعطیلات هفته آینده بیان کرد: ما همواره توصیه کرده‌ایم که در این شرایط بسیار سخت سفر انجام نشود. امروز رییس‌جمهور جلسه‌ای با روسای کمیته‌های مختلف دارد در وزارت کشور جلسه‌ای برگزار می‌شود که برای تعطیلات هفته آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی درباره انتقادهای وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت خوب می‌داند که چقدر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با کرونا با وزارت بهداشت و شخص وزیر همراهی کردند. ما در کنار توجه به انتظارات وزیر بهداشت باید به سیاست‌های نیروی انتظامی در تعامل با مردم هم توجه کنیم. سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با وجود همه محدودیت‌ها در کنار وزارت بهداشت بوده و به این وزارتخانه اولویت داده است. ما باید سپاسگزار همه دستگاه‌هایی باشیم که مستقیم به موضوع مقابله مربوط نمی‌شوند اما از همه امکانات خود استفاده کردند.

رییس دفتر روحانی با بیان اینکه قبول دارم وزیر بهداشت زیر فشار خیلی زیادی است  افزود: در این شرایط عکس‌العمل وزیر بهداشت و همکارانش را نباید سیاسی فرض کنیم به هر حال وقتی به کسی فشار می‌آید این فشار به گونه‌ای خود را نشان می‌دهد. من به همه دستگاه‌های دیگر توصیه می‌کنم که همکاری خود را با وزارت بهداشت ادامه دهند و به وزیر بهداشت توصیه می‌کنم آرامش بیشتری داشته باشد و موضوعات مدنظر خود را در جلساتی که هر هفته مخصوص کرونا برگزار می‌شود مطرح کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 146874
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا