بدون هماهنگی با رییس‌جمهوری دخالت در قوه دیگر است

غلامعلی جعفرزاده * برگزاری جلسات اقتصادی اخیر آقای قالیباف با وزرای اقتصادی دولت و استمرار در برگزاری این جلسات برای هر ده روز یکبار، باید بررسی شوند که با چه شیوه‌ای در حال برگزاری است و آیا با رییس‌جمهوری هماهنگی شده است یا خیر.

اگر رییس قوه قانونگذاری در برگزاری جلسات با وزرای اقتصادی دولت، هماهنگی لازم را با رییس‌جمهوری داشته باشد و ایشان موافق استمرار این جلسات باشد، اشکالی ندارد، ولی اگر آقای قالیباف به جای رییس قوه مجریه به وزرای دولت تکالیفی خارج از وظایفشان تحمیل کند، این امر دخالت در امور قوه‌ای دیگر محسوب شده و وجاهت قانونی ندارد.

به شخصه با برگزاری جلسات هماهنگی موافقم و از آنجایی که در جلسات هماهنگی مجلس گذشته با دولت هم حضور داشتم آقای لاریجانی به وزرای اقتصادی دولت می‌گفت درباره فلان موضوع ما نظرمان این است و می‌توانیم به شما تکلیف قانونی کنیم، ولی بهتر است با رییس‌جمهوری هماهنگ کنید که این کار انجام شود. بنابراین اگر این جلسات با هماهنگی و از روی اصول برگزار شود به امور کشور سرعت می‌بخشد.

در آن جلسات هماهنگی، روسای کمیسیون‌های مجلس، رییس مرکز پژوهش‌ها و رییس یا وزیر مربوطه حضور داشتند و جلسات به صورت کارشناسی برگزار می‌شد و دولت خیالش راحت بود که مجلس به عنوان پشتوانه فلان موضوع در کنار دولت قرار دارد و کارها را انجام می‌داد. ولی اینکه در جلسات آقای قالیباف با وزرای اقتصادی دولت و تاکید به استمرار ده روزه آن، آیا چنین هماهنگی‌ای با رییس‌جمهوری صورت گرفته یا خیر مطلع نیستم و طبیعتا باید این هماهنگی ایجاد شود.

هر چند متاسفانه مجلس یازدهم در ارائه گزارش به مردم هم بسیار عقب است، بنابراین تاکید می‌کنم اگر چنین جلساتی از سوی رییس مجلس برای هماهنگی امور کشور با اطلاع رییس‌جمهوری برگزار می‌شود، از نگاه منصفانه و کارشناسانه اقدام کمک‌کننده‌ای است، ولی اگر رییس مجلس در این جلسات برای دولت تعیین تکلیف مالایطاق کند اتفاق خوبی نیست و دخالت در امور یک قوه دیگر به حساب می‌آید که در سال آخر دولت، منجر به افزایش تنش می‌شود. مثل آقای احمدی‌نژاد که در سال آخر دولت خود، وزرا را از حضور در مجلس منع کرده بود و امیدوارم کار این مجلس با دولت در سال آخر به آنجا نکشد.

همچنین امیدوارم مجلس با دفتر رییس‌جمهوری برای برگزاری چنین جلسات مستمری هماهنگ کند که مثلا قصد دارد درحوزه بانک مرکزی، بورس، گمرک، صادرات و واردات و… جلسه‌ای با مسوولان مربوطه برگزار کند. این امر اشکالی ندارد و اتفاقا خوب است که قوا هر یک جزیره‌ای مستقل و دورافتاده از هم نباشند و با یکدیگر هماهنگ عمل کنند، ولی اگر به وزرا تکلیف کند که بروید این کار را انجام بدهید یا بروید آن کار را انجام بدهید، این اتفاق خوبی نیست. باید صحبت‌های آقای قالیباف با وزرای دولت توصیه‌ای باشد که اگر فلان کارها را انجام دهید، مجلس شما را حمایت می‌کند. البته گاهی  تشخیص خلأ قانونی و وجود قوانین مزاحم و تکمیل قوانین ناقص چنین جلساتی را می‌طلبد، ولی از آنجایی که از جزئیات و نحوه تشکیل جلسات مورد نظر رییس مجلس با وزرای اقتصادی دولت بی‌اطلاعم، نمی‌توانم قاطع در این باره صحبت کنم. هرچند با شناختی که از روحیات آقای قالیباف دارم بعید می‌دانم این ظرافت‌ها را رعایت کرده باشد.

مثلا از رییس‌جمهوری کسب اجازه یا با او هماهنگی کرده باشد یا در تعیین دستور جلسه، کار کارشناسی توسط کمیسیون‌های تخصصی، مرکز پژوهش‌ها و مشاوران حوزه مربوطه در مجلس اقدامی انجام داده باشد. اگر این‌طور باشد اتفاقات خوبی است و در نهایت هم به مردم گزارش بدهد که در این جلسات مثلا این پنج تصمیم گرفته شده است. ولی اگر این هماهنگی‌ها انجام نشده باشد، بعید می‌دانم اتفاق خوبی رقم بخورد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم**

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 147588
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا