افزایش شکاف و دوقطبی در عصر ترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز: چهار سال پیش همین زمان، او به سرعت اختلاف پیشتازی هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها را کمتر می‌کرد. اکنون بایدن حدود ۹ تا ۱۰ درصد از ترامپ در نظرسنجی‌های ملی جلوتر است. گسترش بی‌سابقه کرونا و نارضایتی آمریکایی‌ها از مدیریت بحران آن می‌تواند به عامل تعیین‌کننده‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر تبدیل شود.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با حضور در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه خبری سی‌بی‌اس از این فرصت استفاده کرد و برنامه‌های ترامپ در مواجهه با کرونا را غیرمسوولانه خواند و تاکید کرد که به واسطه بی‌تدبیری ترامپ آمریکا در گردابی واقعی گرفتار شده است. او بزرگ‌ترین تهدید خارجی برای آمریکا را از دست دادن جایگاهش در جهان دانست و گفت: ترامپ به همه دیکتاتور‌ها نزدیک می‌شود و دوستان‌مان را تضعیف می‌کند. بزرگ‌ترین تهدید امنیتی ما، روسیه و بزرگ‌ترین رقیب ما، چین است. بایدن افزایش شکاف و دوقطبی شدن آمریکا را دستاورد ترامپ و دولت منزوی او ذکر کرد.

بایدن به دنبال سخنان مارک میدوز رییس دفتر رییس‌جمهوری آمریکا که در یک برنامه تلویزیونی گفته بود «بنا نیست دولت پاندمی را کنترل کند» انتقاد کرد و گفت دولت ترامپ در مقابل کرونا تسلیم شده است. میدوز در این برنامه تلویزیونی تاکید کرده بود که برای دولت ترامپ استفاده از واکسن و داروی ضدویروس کرونا بسیار مهم است.

موضوع پاندمی کرونا یکی از محورهای اصلی کارزار انتخاباتی بایدن و ترامپ است. آمریکا با هشت میلیون و ۶۳۶ هزار نفر مبتلا به کرونا در فهرست کشورهای کروناخیز جهان مقام اول را دارد. طبق داده‌های دانشگاه جانز‌ هاپکینز ۲۲۵ هزار و ۲۳۰ آمریکایی تا‌کنون جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

بایدن: بازی ترامپ را دست‌کم نمی‌گیرم

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید تا زنگ پایان انتخابات به صدا درنیاید، همچنان یکی از رقبا هستم و بازی دونالد ترامپ را دست‌کم نمی‌گیرم. جو بایدن شامگاه یکشنبه گذشته این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که همه نظرسنجی‌ها پیشتازی او را نشان می‌دهند و این مساله در سال ۲۰۱۶ هم برای هیلاری کلینتون اتفاق افتاده بود.

او اضافه کرد: صحبت‌های زیادی در این باره وجود دارد که سعی دارند انتخابات را نامشروع نشان دهند و این شگفتی را برای مردم ایجاد کنند که آیا لازم است و ارزش رفتن برای رای دادن وجود دارد؟ معاون اول رییس‌جمهوری سابق آمریکا عملکرد ترامپ را در این زمینه باعث ارعاب مردم آمریکا دانست و ادامه داد: با این حال آنچه واقعا مرا خوشحال کرده است، مشارکت گسترده مردم در ایالت‌هایی است که رای‌گیری زودهنگام دارند.

جو بایدن درباره اظهارات خود مبنی بر ضرورت تحول و انقلاب در برخی موضوعات هم گفت: فکر می‌کنم ما باید روش برخورد با نژادپرستی نهادی را تغییر دهیم. به عنوان مثال یکی از سخت‌ترین چیزها، فراتر از مسائل پلیس، مساله انباشت ثروت است. او توضیح داد: تعداد زیادی از سیاهپوستان آمریکایی وجود دارند که به همان اندازه سفیدپوستان، موقعیت اقتصادی دارند اما فرصتی پیدا نمی‌کنند.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا افزود: یا اگر فقط هر شرکتی را به پرداخت حداقل ۱۵ درصد مالیات ملزم کنیم، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌شود. با این پول من می‌توانم تک‌تک افراد واجد شرایط را با مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار به کالج چهار ساله در ایالت خودشان بفرستم.

بایدن ادامه داد: من می‌توانم اطمینان حاصل کنم که هر فردی که واجد شرایط کالج جامعه است، می‌تواند برود و ما هنوز مقدار زیادی پول باقی‌مانده داریم. منظور من از تغییرات مهم نهادی این است. مجری برنامه از معاون اول رییس‌جمهوری سابق آمریکا پرسید ترامپ در کنوانسیون جمهوریخواهان اظهار کرد که دولت شما برای لیبرال‌ها اسب تروا خواهد بود. اوکازیو کورتز، برنی سندرز و الیزابت وارن در واقع سیاست را کنترل می‌کنند و دولت شما مترقی‌خواه‌ترین دولت در تاریخ ایالات متحده می‌شود. بایدن پاسخ داد: او دوست داشت که در برابر آنها رقابت کند، مگر نه؟ آقای رییس‌جمهوری، شما با جو بایدن رقابت می‌کنید. جو بایدن سابقه‌ای عمیق، رفیع و موفق در مدت زمان طولانی دارد.

وضعیت ایران و کره‌شمالی

بایدن در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین تهدید خارجی آمریکا را چه می‌داند، گفت: عدم جایگاه ما در جهان. او در برابر عموم، هر دیکتاتوری را در آغوش می‌کشد و انگشت خود را در چشم همه دوستان ما فرو می‌کند.

او اضافه کرد: شما در کره‌شمالی وضعیتی دارید که موشک‌های مرگبار بیشتری دارند و ظرفیت آنها بیش از گذشته شده است. شما در خلیج فارس شرایطی دارید که ایران مواد شکافت‌پذیر کافی برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای نسبت به گذشته دارد. معاون اول رییس‌جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: متحدان ناتو را از خود دور می‌کنیم زیرا آنها می‎‌گویند «ما نمی‌توانیم روی شما حساب کنیم». بنابراین او در حال دور شدن از چیزی است که به ما اجازه می‌دهد جهان را به هم نزدیک کنیم.

روسیه بزرگ‌ترین تهدید، چین بزرگ‌ترین رقیب

بایدن در پاسخ به این سوال که کدام کشور را بزرگ‌ترین تهدید برای آمریکا می‌داند، گفت: فکر می‌کنم بزرگ‌ترین تهدید آمریکا در حال حاضر از نظر شکستن امنیت و اتحاد ما، روسیه باشد. در مرحله دوم، فکر می‌کنم بزرگ‌ترین رقیب چین است و بسته به نحوه مدیریت ما تعیین می‌کند که آیا ما رقیب هستیم یا در نهایت در یک رقابت جدی‌تر از نظر زور قرار می‌گیریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است نشت اخیر مطالب منتشرشده از رایانه هانتر (فرزندش) بخشی از یک کار تبلیغاتی اطلاعات روسیه است، اظهار کرد: طبق آنچه من خوانده و می‌دانم، جامعه اطلاعاتی به رییس‌جمهوری هشدار داده است که جولیانی از روس‌ها اطلاعات نادرستی دریافت می‌کند. نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افزود: ما همچنین می‌دانیم که پوتین در تلاش است اطلاعات غلطی در مورد جو بایدن منتشر کند. بنابراین وقتی ترکیب روسیه، جولیانی، رییس‌جمهوری را کنار هم قرار می‌دهید، این همان چیزی است که هست. بایدن مدعی شد: این یک کارزار آلوده است زیرا او چیزی ندارد که بخواهد درباره‌اش صحبت کند.

دفاع بایدن از توانایی ذهنی خود

جو بایدن در جریان این مصاحبه‌ از قدرت ذهنی خود دفاع و به ترامپ حمله کرد. مجری در این برنامه از بایدن درباره این ادعاها از سمت کارزار ترامپ که او از زوال عقل رنج می‌برد، پرسید اصطلاح پزشکی عمومی که برای علائمی نظیر از دست دادن حافظه تا ضعف توانایی‌های حل مساله به کار می‌رود.

او به بایدن گفت: تو ۷۸ سال داری و بعد از چهار سال، ۸۲ ساله خواهی بود. دونالد ترامپ می‌گوید تو زوال عقل داری و در حال بدتر شدن است. بایدن در پاسخ به شوخی اظهار کرد: همان کسی که فکر کرده بود حمله ۱۱ سپتامبر ۹/۱۱، حمله ۷/۱۱ بود، اینها را گفته؟ او درباره زوال عقل حرف می‌زند؟!

وی ادامه داد: تمام چیزی که به مردم آمریکا می‌توانم بگویم این است که مرا تماشا کنید، ببینید چه کارهایی انجام داده‌ام و چه کارهایی قرار است انجام دهم. به من نگاه کنید. قدرت ذهنی و فیزیکی ما را مقایسه کنید. خوشحال می‌شوم در چنین مقایسه‌ای باشم.

کارزار انتخاباتی ترامپ در ماه‌های اخیر به دنبال بیان این بوده که ویدئوهایی که بارها بایدن را در حال صحبت کردن ناواضح نشان می‌دهد، شواهدی بر افت ذهنی معاون رییس‌جمهور سابق تلقی می‌شود. کارزار بایدن در پاسخ، کارزار ترامپ را به جدی نگرفتن مشکل لکنت بایدن که از کودکی همراه او بوده متهم کرد.

بایدن که در صورت انتخاب در ۷۸ سالگی، پیرترین رییس‌جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود، مکررا انتقادها به چگونگی و رفتار خود از سمت کارزار ترامپ را رد کرده است. ترامپ خود پس از اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا را در ۷۰ سالگی برد، پیرترین رییس‌جمهور منتخب آمریکا تا زمان خود شد. بایدن در ماه ژوئن اظهار کرد: آزمایش داده‌ام و مرتبا از من آزمایش گرفته می‌شود. همه کاری که باید انجام دهید این است که مرا تماشا کنید و بی‌صبرانه منتظر مقایسه توانایی شناختی خودم با توانایی شناختی مردی که در مقابلش کاندیدا شده‌ام، هستم.

ابتلای نزدیکان ترامپ به کرونا

این در حالی است که پنج نفر در دولت دونالد ترامپ به کرونا مبتلا شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از ابتلای رییس دفتر مایک پنس، معاون ترامپ، سه نفر از کارکنان پنس و یکی از مشاورانش به کروناست. بنا بر اطلاع دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا، اما تست کرونای خود مایک پنس نتیجه‌ای منفی داشته است. به گفته کاخ سفید،‌ مطابق رهنمود مقام‌های بهداشتی، مایک پنس قرارهای انتخاباتی خود را لغو نخواهد کرد و سفرش به کارولینای شمالی را نیز طبق برنامه انجام خواهد داد. کاخ سفید گفته پنس مجبور نبوده طبق دستورالعمل‌های مقام‌های بهداشتی قرنطینه شود.

ترامپ کرونا را جدی نمی‌گیرد

رییس‌جمهور آمریکا خطر کرونا را جدی نمی‌گیرد. ترامپ با اشاره به ابتلای خود به کووید۱۹ خطاب به طرفدارانش گفت: «من آن را داشتم و اینجا هستم و حالا آنها می‌گویند من مصون هستم.» ترامپ دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا را با بیشتر شدن تست‌های کرونا در ارتباط می‌داند. ترامپ می‌گوید هر مقدار که تست بیشتر باشد همان مقدار هم شمار مبتلایان بیشتر می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا رسانه‌ها را هم متهم کرده است که دائما درباره ویروس کرونا صحبت می‌کنند. او گفت: «اگر تلویزیون را روشن کنید همه‌اش از کووید صحبت می‌کند و اگر یک هواپیما سقوط کند و ۵۰۰ نفر کشته شوند آنها در مورد آن صحبت نمی‌کنند.» به ادعای ترامپ رسانه‌ها فقط می‌خواهند مردم را از انتخابات بترسانند. هزاران نفر از هواداران ترامپ در کارزار انتخاباتی او جمع می‌شوند و بسیاری از آنها ماسک نمی‌زنند.

بایدن همچنان پیشتاز نظرسنجی‌ها

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها همچنان رقیب پیشتاز است و مراقبت‌های بهداشتی و مدیریت همه‌گیری کرونا دو موضوع مهم از نظر حامیان او را تشکیل می‌دهند.

نزدیک به یک هفته مانده به انتخابات در سال ۲۰۱۶ پیشتازی هیلاری کلینتون فقط به حدود چهار درصد در متوسط نظرسنجی‌ها و ۹ درصد در روز انتخابات رسیده بود. امتیاز او ۲۱ روز مانده به انتخابات حدود هفت درصد بیشتر بود. کسب ۴۵ درصد آرا اندک بود و باعث شد ترامپ فرصت کافی را در هفته نهایی رقابت‌ها داشته باشد تا حمایت رای‌دهندگانی را که تا آن مقطع علاقه‌ای به هیچ از نامزدها نداشتند کسب کند. در این مقطع کاری که بایدن باید انجام دهد این است که رای‌دهندگانی را که تاکنون از او حمایت کرده‌اند، حفظ کند.

نظرسنجی ‌ای‌بی‌سی‌نیوز و شرکت ایپسوس که بعد از مناظره نهایی دو رقیب انجام و روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که محبوبیت ترامپ بسیار پایین آمده است و ۲۲ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی او را رییس‌جمهوری نامحبوب می‌دانند. نظرسنجی سی‌ان‌ان و «اس‌اس‌آر‌اس» نشان می‌دهد رای‌دهندگان احتمالی که بایدن را نامزدی محبوب می‌دانند ۹۳ درصد احتمال می‌دهند که او پیروز انتخابات باشد و فقط ۶ درصد همین نظر را درباره ترامپ دارند. نظرسنجی سی‌بی‌اس و موسسه یوگاو نشان می‌دهد که تغییر چندانی در نتایج به نفع ترامپ ایجاد نشده است. بیشتر این نظرسنجی‌ها قبل از مناظره آخر انجام شده است.

نظرسنجی جدید دیگری اختلاف فاحش در نظرات هواداران دو نامزد انتخابات درباره اهمیت همه‌گیری کرونا در روزهای مانده تا انتخابات را نشان می‌دهد. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که اکثر رای‌دهندگان به ترامپ کووید ۱۹ را موضوعی مهم در انتخابات قلمداد نمی‌کنند و فقط ۲۴ درصد از رای‌دهندگان به رییس‌جمهوری آمریکا آن را موضوعی مهم می‌دانند در حالی که ۸۲ درصد رای‌دهندگان به بایدن موضوع کرونا را بسیار مهم در انتخابات امسال قلمداد می‌کنند.

کرونا، پاشنه آشیل ترامپ

وقتی از رای‌دهندگان واجد شرایط درباره شش موضوع کلیدی سقط جنین، مراقبت‌های بهداشتی، سیاست خارجی، اقتصاد، همه‌گیری کرونا و انتصاب دیوان عالی سوال شد این نتیجه به دست آمد که حامیان ترامپ و بایدن به یک اندازه برای این مسائل اهمیت قائل هستند اما دو موضوعی که اختلاف‌نظرها درباره آنها زیاد بود مراقبت‌های بهداشتی و همه‌گیری کرونا بودند که رای‌دهندگان به بایدن ۳۸ درصد موضوع مراقبت‌های بهداشتی را مهم دانستند.

رهگیری نظرسنجی‌های روزنامه تلگراف تایید می‌کند که بایدن در نظرسنجی‌های ملی جلوتر از ترامپ است. این رسانه افزود متوسط پیشتازی ۱۰ درصدی بایدن نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها تمایل دارند از جو بایدن حمایت کنند و ترامپ با اختلاف ۵ یا ۶ واحدی از بایدن عقب است. ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ با وجود از دست دادن آرای مردمی پیروز شد بنابراین هنوز نمی‌توان به طور قطعی بیان کرد که کدام‌یک از دو نامزد انتخابات ممکن است به کاخ سفید راه یابد.

تارنمای پروژه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد تا پایان یکشنبه نزدیک به ۶۰ میلیون نفر آرای خود را به صورت پستی یا حضوری به صندوق‌های رای ریخته‌اند که از ۵۸ میلیون برگه‌ رای ریخته شده زودهنگام در سال ۲۰۱۶ بیشتر است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 147881
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا