شرط توليد يك ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو در سال 98؛

موانع قطعه سازی برداشته شود

جهان صنعت نیوز|  به گفته برخی صاحبنظران اقتصادی، در حال حاضر با در نظر گرفتن چالش هایی نظیر افزایش نرخ ارز، تضعیف پول ملی، مساله تامین نقدینگی و  از مهمتر دخالت دولت در قیمت گذاری خودرو، نمی توان چندان به رشد صنعت و دستیابی به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو  امیدوار بود. این در حالی است که بی توجهی دولت به حل چالش های ذکر شده، باعث شده نرخ رشد بخش صنعت در سال گذشته منفی شود که به طور حتم وضعیت نامناسب صنعت خودرو نقش اساسی را در این زمینه ایفا کرده است.  گزارش مرکز آمار از رشد ٩ ماهه نخست سال ١٣٩٧ حاکی از آن است در این مدت، گروه صنعت رشد منفی ٧.٩  درصدی را نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل  تجربه کرده است. بر این اساس می توان گفت که سال گذشته سال خوبی برای خودروسازان نبوده چرا که از یک سو با تحریم های بین المللی و از سوی دیگر با تحریم های داخلی روبرو بودند.

در حال حاضر نیز  شرکت های خودروساز با مشکلاتی همچون تداوم قیمت گذاری دستوری از سوی دولت روبرو هستند اما با این حال  رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است که دستیابی به هدفگذاری مورد نظر برای سال ۹۸ دور از ذهن نخواهد بود به شرط آنکه به صنعت قطعه سازی به عنوان پیشران توسعه صنعت خودرو توجه بیشتری شود. به گفته محمدرضا نجفی منش، صنعت خودروسازی به شدت وابسته به صنعت قطعه سازی است. بنابراین برای کمک به صنعت خودرو باید مشکلات تامین مواد اولیه و … از پیش پای قطعه سازان برداشته شود. این در حالی است که برای جان گرفتن بازار خودرو، دولت نیز باید پای خود را از قیمت گذاری ها بیرون بکشد و اجازه دهد بازار تعیین کننده قیمت باشد.

نجفی منش در این خصوص به «جهان صنعت نیوز» گفت: تحقق تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۹۸ بسیار ساده است اما الزاماتی دارد که دولت باید به آن توجه کند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: با توجه به اینکه طی سال های اخیر  تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را نیز تجربه کرده ایم، هدفگذاری اعلام شده از سوی وزیر صمت امری نشدنی نیست اما برای دستیابی به این منظور باید قطعه سازان منایع مالی برای تامین مواد اولیه را در اختیار داشته باشند چرا که تولید خودرو در ابتدا از صنعت قطعه سازی آغاز می شود.

افزایش ۴۵ درصدی هزینه ها

وی با تاکید بر اینکه مطالبات قطعه سازان باید حداکثر یک ماهه پرداخت شود، افزود: در گذشته مطالبات قطعه سازان بین ۴ تا ۶ ماه پرداخت میشد و مشکلی در این خصوص در میان نبود اما در حال حاضر نمی توان به صورت نسیه، کاری انجام داد چرا که ما در ابتدای سال جاری با افزایش ۴۵ درصدی هزینه پرسنلی مواجه شدیم. از این رو تولیدکننده ها نیاز به تامین نقدینگی دارند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: اگر روال پرداخت مطالبات قطعه سازان به شیوه فعلی ادامه پیدا کند، تا یک ماه دیگر فعالیت قطعه سازان متوقف خواهد شد چرا که آنها حتما با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می شوند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:  قیمت ها در بازار باید شناور باشد تا صنعت قطعه سازی بتواند با توجه به نوسان بازار ارز، کار خود را مدیریت کند. در غیر این صورت قطعه سازی سر کار باقی نخواهد ماند.

نجفی منش به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: باید از توان شرکت های تولیدی بهره گرفت تا داخلی سازی در حوزه صنعت قطعه سازی تقویت شود.

 

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 14801
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا