برآورد تولید ۲۷ میلیون تن سبزی و صیفی در سال زراعی گذشته

به گزارش جهان صنعت نیوز: «حسین اصغری» افزود: این میزان تولید در سال زراعی گذشته از حدود ۸۳۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت برآورد شده است.

وی اظهارداشت: تولید ۲۷ میلیون تن سبزی و صیفی با اولویت نیاز داخل انجام شده است، در این حوزه هیچ نیازی به واردات نداریم و جزو صادرکنندگان هستیم.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزارتن سبزی و صیفی از کشور صادر شده، خاطرنشان‌کرد: این میزان صادرات سبزی و صیفی، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

اصغری ادامه‌داد: عمده صادرات این محصولات به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، روسیه، کشورهای اوراسیا و حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود، همچنین برخی از محصولات سبزی و صیفی روانه بازارهای ترکیه و آلمان می‌شود.

وی درباره تولید پیاز و سیب‌زمینی گفت: برآورد می‌شود در سالگذشته زراعی نزدیک به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن پیاز و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید شده باشد.

این مسوول وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت پیاز را ۶۸ هزار هکتار و سطح زیر کشت سیب‌زمینی را ۱۴۹ هزار هکتار عنوان کرد.

وی افزود: میزان تولید گوجه‌فرنگی و خیار در سال زراعی گذشته به ترتیب ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن برآورد شده است و کشاورزان، گوجه فرنگی را از سطح ۱۳۰ هزار هکتار و خیار را از سطح ۴۵ هزار هکتار اراضی برداشت کرده‌اند.

اصغری یادآورشد: سطوح کشت خیار به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، در حال انتقال از فضای باز به فضای گلخانه‌ای است.

وی گفت: پیش‌بینی شده در مدت یاد شده، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن خربزه از سطح ۷۵ هزار هکتار و سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن هندوانه از سطح ۹۹ هزار هکتار مزارع فضای باز تولید شده باشد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه‌کرد: ۵۰ هزار تن سایر محصولات جالیزی نیز از سطح یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار برداشت شده است.

وی،برداشت سایر انواع سبزیجات را پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن از سطح ۱۹۸ هزار هکتار زمین کشاورزی برآورد کرد.

طبق برآوردهای معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ نزدیک به ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی در کشور تولید شد که بر اساس سیاست‌های این وزارتخانه، واردات انواع میوه به‌جز موز، آناناس، نارگیل و انبه همچنان ممنوع است.

اکنون قیمت هر کیلوگرم سبزی جور بین دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان و سبزی خوردن بین سه هزار تا پنج هزار تومان است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 148089
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا