صادرات تخم مرغ آزاد شد؛

قول وزارت کشاورزی برای جلوگیری از گرانی

جهان صنعت نیوز| در حالی دولت وعده کاهش قیمت در بازار کالاهای اساسی را سر می دهد که عملکرد وزارتخانه های صنعت و کشاورزی نه تنها منجر به ثبات نسبی قیمت در بازار مواد غذایی نشده بلکه منجر به ایجاد شوک در بازار هم می شود. دستکاری تجارت خارجی چالشی است که طی ماه های اخیر باعث شده بازار مایحتاج ضروری مردم با آشفتگی روبرو شود. همانطور که از اوایل سال جاری به دنبال صادرات بی رویه محصولات کشاورزی، قیمت پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی با افزایش شدیدی مواجه شد.

البته کارشناسان در مورد صادرات محصولات کشاورزی نظرات متفاوتی دارند. به گفته برخی تجار، ممنوعیت ناگهانی محصولات کشاورزی از سوی دولت منجر به از دست رفتن بازارهای بین المللی می شود و کمکی به تنظیم بازار داخل نمی کند. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این عقیده هستند که تنظیم بازار داخلی باید اولویت دولتمردان باشد به طوری که تا زمان کاهش قیمت مایحتاج مورد نیاز مردم، باید صادرات را متوقف کرد. اما تولیدکنندگان بر این باورند که فعالان اقتصادی نباید تاوان سیاست های نادرست دولت را پس بدهند. بنابراین نمی توان به بهانه کمک به مصرف کننده، منجر به زیان واحدهای تولیدی در شرایط فعلی شد.

تخم مرغ یکی از آن کالاهایی به شمار می رود که ممنوعیت صادرات آن چند وقتی می شود مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفته به طوری که در نهایت پس از تجمع های اعتراض آمیز تولیدکنندگان تخم مرغ، دولت صادرات این کالا را آزاد کرد. به گفته برخی کارشناسان، ممنوعیت صادرات تخم مرغ پیامدهای منفی از جمله کاهش تولید، حذف مرغ‌های مولد و کاهش انگیزه تولیدکنندگان را به دنبال داشته است. این در حالی است که ممنوعیت صادرات تخم مرغ که از اواخر سال گذشته اتفاق افتاد، ضرورتی هم نداشته است.

اگرچه ممنوعیت صادرات تخم مرغ در سال گذشته، چالش کمبود و افزایش قیمت شدید این کالا در بازار را تا حد زیادی حل کرد اما واقعیت این است که همچنان این کالا با قیمت بالایی به دست مصرف کنندگان می رسد. نکته قابل تامل این است که آزاد شدن مجدد صادرات این کالا به طور حتم افزایش قیمت های جدیدی را در این بازار به دنبال خواهد داشت. البته معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در راستای حمایت از تولید داخل با توجه به افزایش تولید، صادرات تخم مرغ آزاد شده و مسوولان وزارت جهادکشاورزی قول داده‌اند که شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا بازار داخل از نظر تامین این محصول با مشکل رو به رو نشود. این وعده وعیده ها در حالی است که عملکرد وزارت کشاورزی هیچ گونه تاثیر مثبتی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نداشته به طوری که هر روز با افزایش قیمت یکی از این کالاها روبرو هستیم.

گفتنی است در ابتدای بهمن ماه سال گذشته بر اساس مکاتبات انجام گرفته از سوی وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت و گمرک کشور، صادرات حبوبات و گوجه فرنگی آزاد شد و در مقابل صادرات تخم مرغ خوراکی و غیرخوراکی، جوجه یک روزه، پیله کرم ابریشم، ابریشم خام، ضایعات ابریشم، نخ ابریشم، پشم خام و نخ و الیاف پشمی تابیده شده ممنوع شد.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 14860
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا