کرونا نفس نوزادان را هم می‌گیرد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  دیروز تصاویری از بخش مراقبت‌های ویژه کووید۱۹ کودکان مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز در رسانه‌ها منتشر شد. این عکس‌ها به اندازه‌ای ناراحت‌کننده بود که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. بخش مراقبت‌های ویژه کووید۱۹ کودکان مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز از اسفند ماه ۱۳۹۸ به عنوان تنها بخش مراقبت‌های ویژه کووید کودکان در استان فارس تا آبان ماه ۱۳۹۹ به حدود ۱۲۱ کودک مبتلا به کووید خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی آی‌سی‌یو ارائه داده است. تشخیص کرونا در کودکان بر اساس تست پی‌سی‌آر و یافته‌های تصویربرداری و آزمایشگاهی است که محدوده سنی یک ماه تا ۱۸ سال را دربر می‌گیرد.

به گفته دکتر اسلام شرفا فلوشیپ و متخصص مراقبت‌های ویژه کودکان از ابتدا شاهد انتشار شایعاتی مبنی بر عدم ابتلای کودکان به بیماری کووید در سطح جامعه بودیم یا اینکه ابتلای این کودکان را فقط مختص کودکان دارای بیماری زمینه‌ای می‌پنداشتند که متاسفانه واقعیت چیز دیگری است و شاهد مرگ‌ومیر حدود ٢٠ درصد از این کودکانی هستیم که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و در این بین کودکان بدون هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای هم مشاهده می‌شوند.

به گفته سیدناصرالدین مصطفوی پزشک فوق‌تخصص عفونی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موارد مرگ‌و‌میر کودکان (تا ۱۵ سال) در اصفهان بر اثر کرونا تا‌کنون بسیار کم بوده است که بیشتر آنها زیر یک ماه سن داشتند. بنابراین بیشتر این شیرخواران فوت‌شده کمتر از یک ماه عمر داشتند. این شیرخواران ویروس کرونا را از اطرافیان خود به ویژه پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ گرفته بودند و این ویروس به سرعت در بدن آنها گسترش یافت و با آسیب شدید ریه و قلب باعث جان باختن آنها شد.

با این اوصاف کودکان هم در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و براساس گزارش‌ها تعدادی از آنها پس از ترخیص با عوارض طولانی‌مدت قلبی و مغزی مواجه می‌شوند.

جولان کرونا در کودکان

در همین راستا دکتر نقی دارا فوق‌تخصص گوارش اطفال و معاون درمان مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان مفید درباره افزایش ابتلای کودکان به کرونا به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: کودکان و نوزادان هم مانند سایر بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند و گاه آنها فوت می‌کنند. علل عمده افزایش میزان مبتلایان در کودکان، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی خانواده‌هاست اگرچه با آغاز فصل سرما کرونا در میان مردم جولان می‌دهد. بارها در خیابان، مترو و اتوبوس مشاهده کرده‌ام که بسیاری از کودکان به هر دلیلی ماسک نمی‌زنند. اوایل شیوع کرونا برخی به اشتباه اعلام کردند کودکان به خاطر سیستم ایمنی قوی کرونا نمی‌گیرند، در صورتی که از همان اول کودکان زیادی با علائم کرونا به بیمارستان مفید مراجعه می‌کردند. البته ۵۰ درصد از این کودکان ناقلان بی‌علامت هستند که خانواده‌ها را درگیر کرده‌اند. در حال حاضر وقتی یک خانواده به این بیماری مبتلا می‌شود ابتدا کودک خود را به اقوام خود می‌سپارد که متاسفانه همان کودک کانون پخش ویروس در خانواده دیگر است. به همین دلیل آمار فوت سالمندان و بزرگان خانواده افزایش هم پیدا کرده است. بنابراین با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و پرهیز از تجمعات باید این زنجیره انتقال ویروس را شکست.

وی افزود: امروزه در بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها در گروه کودکان و شیرخواران بخش‌های ویژه کرونا‌ آی‌سی‌یو نوزادان وجود دارد. در حال حاضر در بیمارستان مفید یک بخش مجزا به نوزادان کرونایی اختصاص داده شده و تخت‌هایی برای بستری کودکان کرونایی در این بیمارستان افزایش پیدا کرده است. همین امر نشان‌دهنده این است که شیوع کرونا در اطفال بیشتر شده است، علی‌الخصوص کودکانی که بیماری زمینه‌ای از جمله بیماری کبدی، دیابت، سرطان، افراد تحت داروی شیمی‌درمانی یا بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش دارند زیرا این بیماری‌ها نقص سیستم ایمنی کودک را به همراه دارند. وقتی کودک دچار نقص سیستم ایمنی باشد، قطعا هر عامل بیماری‌زای ویروسی و باکتری در بدن این کودکان بیشتر ایجاد بیماری می‌کند. ویروس کرونا از این قاعده مستثنی نیست و متاسفانه در گروه کودکان هم به صورت گوارشی شامل دل‌درد، استفراغ و تهوع و کم‌آبی شدید، علائمی ناشی از شوک و کاهش میزان سدیم و پتاسیم خون، بیماری کبدی مانند افزایش آنزیم کبد یا گاه ممکن است باعث اختلال عملکرد کبدی شود. اگرچه این موارد علاوه بر سایر علائم اختصاصی ویروس مانند تنگی‌نفس و مشکلات ریوی در کودک بروز می‌کند.

مرگ ۱۵ درصد از کودکان

نقی دارا در خصوص عوارض بیماری در کودکان اظهار کرد: طبیعتا ویروس کووید۱۹ در بدن هر فردی که خانه کند عوارضی هم در پی دارد. ولی تمام این موارد بستگی به پاسخ سیستم بدنی و بروز نوع علائم آن در کودک دارد. بیشتر کودکانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند ناقل هستند و هیچ علائم تنفسی و ریوی ندارند و اگر هم داشته باشند خیلی خفیف همانند سرفه و تب کم است. در اصل این کودکان علامتی شبیه کورایزا دارند یعنی شبیه همان سرماخوردگی ساده است. البته این روزها به سختی می‌توانیم فرق بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کرونا را در کودکان تشخیص دهیم. ممکن است کودک از ابتدا دارای علائم شبه‌سرماخوردگی شود و در دراز‌مدت دچار تنگی نفس، استفراغ و بی‌اشتهایی شود. کودکی که دارای علائم مزمن ریوی است در مقابل میزان ویروس بیشتری هم در بدنش وجود دارد. البته امکان دارد کودک از قبل بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی همانند نارسایی قلبی داشته باشد. عوارض کرونا در این کودکان بسیار ماندگارتر و شدیدتر خواهد بود. متاسفانه این‌گونه کودکان امکان دارد در درازمدت دچار بیماری شبه‌آسم شوند. البته حدودا نزدیک به ۱۵ درصد کودکان و شیرخوارانی که در آی‌سی‌یو با کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند فوت می‌کنند.

وی افزود: قاعدتا کودک و شیرخواری که زیر دستگاه تنفس مصنوعی می‌رود شدت بیماری‌زایی ویروس کرونا در آن بیشتر است. البته باید دانست که تمام بیماران زیر دستگاه نمی‌روند مگر افرادی که در این دوران دچار کدورت شدید و انسداد ریوی یا مشکلات قلبی ثانویه شوند. کودکی که دچار انسداد ریوی شود به دستگاه اکسیژن نیاز دارد و قطعا وقتی کودکی به این مرحله برسد نشان‌دهنده شدت بیماری در بدنش است که متاسفانه درصد بسیار کمی از کودکان زنده می‌مانند و اگر هم کودک در این مرحله زنده بماند میزان مرگ‌و‌میر آن در بیماری‌های بعدی که دچار می‌شود بسیار کمتر است.

آمار دقیقی در دست نیست!

این پزشک با اشاره به آمار نامعلوم فوت کودکان بیان کرد: هنوز آمار دقیقی در خصوص فوت کودکان در دست نداریم. البته فوت بیمار به میزان خدمات و تجهیزات بیمارستان هم بستگی دارد. در شهرستان‌هایی که امکانات ضعیف باشد در مقابل آمار مرگ‌و‌میر هم زیاد است زیرا این کمبودها باعث می‌شود پاسخ‌دهی مناسب را در درمان نگیریم و حتی ممکن است به خاطر ضعف در سیستم ایمنی فرد و ترکیبی از بیماری عفونی باکتریایی در کنار بیماری کرونا باعث وخامت حالشان می‌شود که در نتیجه میزان مرگ‌و‌میر در آنها افزایش پیدا می‌کند چرا که آنها مستعد عفونت‌های میکروبی هستند. بنابراین برای درمان ویروس کرونا به بیمارستان‌های فوق‌تخصص با امکانات و دستگاه اکسیژن نیاز است که در ایران این امکانات بسیار محدود است. در اصل هر چقدر که خدمات دارویی و درمانی بیشتر شود احتمال کنترل و پاسخ‌دهی به درمان کرونا هم بیشتر خواهد شد.

معضل تخت نداریم!

وی افزود: ما در بیمارستان مفید با مدیریت مناسب و بهینه تلاش‌مان بر این است که تمام کودکان را به بهترین نحو درمان کنیم. بنابراین کودکانی که به صورت خفیف به این بیماری دچار شدند را در خانه خود قرنطینه می‌کنیم تا تخت خالی برای کودکان با شرایط حاد وجود داشته باشد. از طرفی ترخیص بیمارانی را که می‌شود دوران نقاهت‌شان را در خارج از بیمارستان بگذرانند افزایش می‌دهیم. در حال حاضر بیمارستان مفید از لحاظ دارویی، تخت و اکسیژن دچار کمبود نیست.

مدارس کانون کرونا

نقی دارا با اشاره به رابطه بازگشایی مدارس با افزایش مورد بیماری کرونا در کودکان اظهار کرد: بازگشایی زودهنگام مدارس، کودکان زیادی را در معرض کرونا قرار داد. چه‌بسا اکنون مدارس تبدیل به کانون شیوع کرونا در کشور شده‌اند. البته بازگشایی مدارس با مراسم مذهبی همراه بود و این موضوع شرایط را وخیم‌تر کرد. همزمانی شرکت در مراسم و بازگشایی مدارس سبب شد با اوج شیوع کرونا در کودکان مواجه شویم. چه‌بسا در این دوران به خاطر بازگشایی‌ها تعداد زیادی معلم هم از دست دادیم و نباید فراموش کنیم که کودکان بزرگ‌ترین ناقلان کرونا محسوب می‌شوند زیرا امسال با همزمانی سه ویروس مشابه کار برای پزشکان سخت‌تر شده است. بنابراین از خانواده‌ها خواهشمندیم بیشتر مراقب کودکان باشند و همگان باید پروتکل‌های بهداشتی علی‌الخصوص استفاده از ماسک را رعایت کنند.

اخبار برگزیده
شناسه : 149329
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا