شوینده‌ها در مسیر رشد قیمت‌ها حرکت می‌کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که در آبان ماه امسال برای دومین بار در سال جاری مجوز افزایش قیمت به تولیدکنندگان داده شده است. در این رابطه نخستین مجوز مربوط به خردادماه امسال است که رشدی ۲۵ درصدی را شاهد بوده و در آبان‌ماه نیز میزان افزایش قیمت مواد شوینده ۳۰ درصد اعلام شده است؛ ارقامی که روی هم نشان دهنده تورم بیش از ۶۲ درصدی در قیمت کالاهای این صنعت از ابتدای سال ۹۹ است.

این مساله در زمانی صورت گرفته که به دلیل شیوع همه‌گیری کرونا به گفته فعالان این صنعت، تقاضا برای مواد شوینده ۲۵ درصد افزایش یافته است و برخی کارشناسان معتقدند همزمان با این افزایش تقاضا و مشکلات برخی تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه، افزایش قیمت‌ها نه تنها موضوع حفظ بازار را برای تولیدکننده دشوار می‌کند، بلکه می‌تواند فشار مضاعفی نیز روی مردم وارد کند.

امکان افزایش دوباره قیمت‌ها وجود دارد

طبق آمارهای ارائه شده هر چند که فروش مواد شوینده به موازات همه‌گیری کرونا افزایش یافته است، اما نتایج بررسی‌های میدانی از بازار مواد شوینده نشان می‌دهد که شرکت‌ها برای پخش محصولات خود با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند و فروشندگان نیز اذعان می‌کنند علاوه بر محدودیت عرضه کالا، قیمت‌ها برای سفارشات آینده نیز دائما در حال افزایش است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۲۰ واحد تولیدی شوینده در ایران که بیشترین ظرفیت تولید ۱۵ واحد صنعتی بزرگ مستقر شده است  همگی در شرایط امروز اقتصادی ایران به مانند سایر صنایع با مشکل تامین مواد اولیه و افزایش روز به روز قیمت‌های آن مواجه هستند. مهم‌ترین ماده اولیه شوینده LAB است که توسط پتروشیمی‌ها و شرکت صنایع شیمیایی ایران تهیه می‌شود که این ماده از آنجا که قیمتش با قیمت جهانی و نیز قیمت نفت رابطه مستقیم دارد، در وضعیت امروز نرخ ارز با بی‌ثباتی قیمت مواجه بوده و برنامه‌ریزی تولیدی را برای واحدهای صنعتی دشوار کرده است.

در این راستا، همان‌طور که پیش از این بختیار علم بیگی رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به «جهان‌ صنعت نیوز» توضیح داده است، افزایش قیمت‌های کنونی در بازار به دلیل گران شدن هفتگی مواد اولیه برای تولید است و تنها کاری که در شرایط کنونی برای کاهش فشار روی تولیدکننده و مصرف‌کننده از سوی انجمن صورت گرفته، این است که تولیدکنندگان را متقاعد به افزایش قیمت به صورت پلکانی کنند. یعنی تولیدکنندگان در ابتدا قرار بود که افزایش ۸۰ درصدی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهند که پس از رایزنی‌های مختلف قرار شده برای شش قلم کالا ۴۰ درصد و برای سایر کالاها نیز موقتا ۳۰ درصد افزایش قیمت صورت بگیرد.

طبق آمارهای ارائه شده و بررسی وضعیت دو شرکت مهم تولیدکننده مواد شوینده در بورس از ابتدای امسال تاکنون دوبار قیمت مواد شوینده با افزایش مواجه شده است. در این رابطه موادی مانند شامپو، خمیر دندان، صابون و نرم‌کننده‌ها به ترتیب ۲۵ درصد در خرداد ماه و ۳۰ درصد در آبان و مایع دستشویی و پودر لباسشویی نیز ۲۰ درصد در خرداد و ۴۰ درصد در ماه جاری با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. امری که به گفته کارشناسان با در نظر گرفتن نرخ ارز، نزول شاخص بورس و نیز افزایش قیمت مواد اولیه، برای حفظ تولید آنها ضروری بوده است.

تولیدکننده ناچار به افزایش قیمت است

فعالان این صنعت اعلام می‌کنند که پتروشیمی‌ها تقریبا هر هفته قیمت مواد اولیه را بین ۷۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان در بازار بورس افزایش می‌دهند و از آنجا که فرمول قیمت‌گذاری سابق با ارز ۴۲۰۰ تومانی جوابگو بوده و اکنون با دلار ۲۹ هزار تومانی امکان‌پذیر نیست، تامین، قمیت‌گذاری و تولید بر اساس قیمت‌های روز مواد اولیه به روال گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود. طبق شواهد ارائه شده نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه از سوی پتروشیمی‌ها بر این منوال است که آنها قیمت جهانی مواد اولیه را منهای پنج به عنوان کرایه حمل کرده و آن را در قیمت ارز روز ضرب می‌کنند؛ امری که موجب شده تا هر هفته قیمت این مواد اولیه افزایش یابد.

از سوی دیگر قیمت LAB به عنوان یکی از مواد اولیه مهم در صنایع شوینده در ابتدای سال ۹۹، ۱۰۶۱ دلار بوده که امروز با افزایش بیش از ۵/۷ درصدی به ۱۱۴۴ دلار رسیده است. این موضوع با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی از ۱۳۶۰۰ به ۲۶۵۰۰ تومان رسیده، طبعا هزینه تامین این ماده را با افزایشی ۹۵ درصدی مواجه می‌سازد که این مورد سوای افزایش هزینه‌های جاری مانند حقوق پرسنل، هزینه بسته بندی و نیز سایر هزینه‌های جانبی است.

به همین دلیل به گفته تحلیلگران از آنجا که قیمت‌گذاری در این صنایع نیز به صورت دستوری است، تولیدکنندگان مواد شوینده با چند چالش توامان روبه‌رو هستند. نخست اینکه اگر فشار برای ثابت ماندن قیمت‌ها افزایش یابد، همزمان مواد در بازار کمیاب شده و در نتیجه به پیچیدگی وضعیت دامن می‌زند. از سوی دیگر به موازات کاهش قدرت خرید مردم و نیاز مبرم آنها به مواد شوینده در شرایط کرونا، افزایش روز افزون قیمت‌ها به مصرف‌کننده نیز فشاری مضاعف وارد خواهد کرد. بنابراین اجازه افزایش دوباره نرخ‌ها در آبان‌ماه امسال هر چند که بار دیگر قیمت‌ها را با جهش روبه‌رو می‌سازد، اما در سوی مقابل می‌تواند به صورت موقت علاوه بر اینکه صنایع تولیدکننده مواد شوینده را سرپا نگه دارد، از افزایش ناگهانی و شوک به قیمت‌ها نیز با توجه به وضعیت بازار جلوگیری کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 149723
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا