یک قدم تا پریدن فیوز برق کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در واقع یارانه‌ای که به برق مصرفی مردم و صنایع تعلق می‌گیرد، از یک‌سو بار مالی سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند و از سوی دیگر مشوقی برای مصرف نابهینه در تمام بخش‌ها و اتلاف خسارت‌‌بار این حامل انرژی گرانبهاست. موضوع مهم دیگری که در اقتصاد صنعت برق نیازمند توجه ویژه است تسویه بدهی‌های انباشت‌شده دولت به این صنعت است  .

در حالی صنعت برق کشور در این تنگنای مالی قرار گرفته که گزارش‌ها حاکی از وضعیت نابسامان نیروگاه‌ها، شرکت‌های بهره‌بردار از شبکه برق، تامین‌کنندگان تجهیزات و پیمانکاران این بخش است و کارشناسان  هشدار داده‌اند که در صورت ادامه این روند خطر قطعی برق در کمین کشور خواهد بود .

در همین راستا رییس کمیسیون انرژی مجلس ایران اخیرا در نامه‌ای به رییس سازمان برنامه‌وبودجه درباره وضعیت بحرانی صنعت برق به دلیل عدم اجرای قانون بودجه هشدار داده است. فریدون عباسی‌دوانی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی هشدار داده که به دلیل فقدان منابع مالی، خطر قطعی برق و «اعتراض‌های اجتماعی» در کشور جدی است که مسوولیت آن در صورت وقوع بر عهده دولت خواهد بود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس در نامه خود به محمدباقر نوبخت یادآور شده «صنعت برق کشور برای تامین هزینه‌های تولید و انتقال و توزیع برق منابع عمومی در اختیار ندارد» و به همین خاطر مجلس شورای اسلامی دولت را «مکلف به بازگرداندن کامل درآمدهای حاصل از فروش برق به صنعت برق» و شرکت‌های تابع آن کرده است. فریدون عباسی‌دوانی سپس تصریح کرده است که پنج هزار میلیارد تومان از درآمدهای صنعت برق صرف پرداخت یارانه‌ها شده و این، تنگنای مالی مهمی برای این صنعت به وجود آورده است. رییس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با اشاره به «بازدیدهای میدانی نمایندگان» مجلس گفته است: «گزارش‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از وضعیت نابسامان نیروگاه‌ها، شرکت‌های بهره‌بردار از شبکه برق، تامین‌کنندگان تجهیزات و پیمانکاران دریافت شده که بیم آن می‌رود موجب اعتراضات و تجمعات و به تبع آن اختلال در تامین برق کشور شود.

رییس کمیسیون انرژی مجلس  هشدار داده است که تعلل بیشتر و عدم پرداخت مطالبات بخش برق موجب ایجاد بحران در صنعت برق شده و تبعات سیاسی و اجتماعی آن برای کشور غیرقابل جبران خواهد بود.

به همین دلیل رییس کمیسیون انرژی مجلس در این نامه از معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه خواسته است دستور دهد با قید فوریت «بدهی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به صنعت برق تسویه شود».

این تنگنای مالی در شرایطی است که طبق برآوردها تولید هر ۱۰۰۰ مگاوات برق به  ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه  نیاز دارد که این رقم صرفا برای بخش نیروگاهی است و هزینه‌های مربوط به انتقال و شبکه‌های توزیع در آن لحاظ نشده است.

از طرفی رشد روزافزون تقاضای مصرف انرژی الکتریکی، احداث نیروگاه‌های جدید را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. با توجه به سهم عمده نیروگاه‌های حرارتی از جمله نیروگاه‌های گازی در تولید برق کشور، احداث این نیروگاه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که هزینه احداث نیروگاه‌ها بسیار بالاست باید بهره‌وری نیروگاه‌های موجود را افزایش داد و در مرحله بعد احداث نیروگاه جدید در نظر گرفته شود.

طبق گفته‌های اخیر مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران سه هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده بوده و  باید از دور خارج شود. به گفته محسن طرزطلب نیروگاه‌های فرسوده موجود در کشور عمری بالای ۴۰ سال دارند که همین امر بهره‌وری آنها را پایین آورده بنابراین نوسازی آنها ضروری است.

همچنین طبق برنامه ششم توسعه، پروژه‌هایی برای افزایش توان نیروگاهی کشور تعریف شده است اما به نظر می‌رسد مساله اقتصاد انرژی مانع اصلی اجرای این برنامه‌ها باشد.

با این وجود اما  می‌توان گفت با توجه به کمبود منابع مالی که در این صنعت وجود دارد و همچنین عدم تمایل سرمایه‌گذاری در صنعت برق به دلیل نوسانات ارزی و تحریم‌ها، وقوع خاموشی در کشور دور از ذهن نخواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 149724
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا