کمیسیون اورآسیا: به رغم کرونا تجارت با ایران را افزایش دادیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: کمیسیون اقتصادی اورآسیا گزارش داد که تجارت این اتحادیه با ایران طی ۸ ماه سال ۲۰۲۰ با ۲ درصد افزایش به ۲ میلیارد دلار رسید.

این گزارش سهم ایران از افزایش مبادلات تجاری را مربوط به افزایش ۲۳۰ میلیاردی واردات ایران از کشورهای حوزه اورآسیا ارزیابی و محصولات کشاورزی را جزو بیشترین اقلام این مبادلات دوجابنه اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، مواد خام محصولات کشاورزی و خوراکی با ۹۳۹ میلیون دلار تا ۸۰ درصد صادرات کشورهای اورآسیا به ایران را در بر می گیرد.
در مقابل واردات این کشورها از ایران نیز تا  ۵۷۵ میلیون دلار یا ۶۸ درصد است که عمدتا شامل میوه جات و خشکبار می شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک سازمان بین‌المللی برای ادغام اقتصادی منطقه‌ای است. این اتحادیه حرکت آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار را فراهم و سیاست‌های هماهنگی بین واحدها را در بخش‌های تعیین‌شده توسط توافق های بین‌المللی در اتحادیه دنبال می‌کند.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میلادی میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن درآمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اتحادیه اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. تولید ناخالص داخلی اسمی اتحادیه حدود ۱.۹ تریلیارد دلار؛ حجم تجارت با جهان ۹۰۰ میلیارد دلار و تجارت درون اتحادیه رقم ۳۸ میلیارد دلار می‌باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 149858
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا