انتخابات آمریکا؛ مهم یا بی‌اهمیت؟

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی * نتیجه انتخابات آمریکا قطعا برای ما اهمیت دارد و اینکه برخی می‌گویند تفاوتی ندارد یا بی‌اهمیت است، صحیح و مبتنی بر واقعیت نیست. حرف درست در واقع این است که استراتژی آمریکایی‌ها چه حزب دموکرات و چه حزب جمهوریخواه در مقابله با جمهوری اسلامی ثابت است. واقعیت دیگری که نمی‌توان نادیده گرفت نیز این است که جامعه و بازار در کشور ما شرطی شده و گمان می‌کند برد یا باخت هر کدام از نامزدها تحولاتی ایجاد می‌کند.

مساله اصلی اما این است که هژمونی که در سطح خاورمیانه به عنوان قدرت مطلق آمریکا به خصوص بعد از فروپاشی شوروی سابق مطرح شده بود، توسط انقلاب اسلامی به چالش کشیده شده و آمریکایی‌ها هرگز نمی‌توانند در خاورمیانه شاهد قدرت گرفتن خود باشند به خصوص که قدرت دوم اقتصادی جهان یعنی جمهوری خلق چین در حال بروز و ثبوت است و آمریکا را در عرصه بین‌المللی به چالش کشیده است. آمریکایی‌ها مایل هستند که هر چه زودتر تکلیف خاورمیانه معلوم شود و نیروهای نظامی خود را به سوی دریای چین روانه می‌کنند تا ژاندارمی قابل اطمینان برای این منطقه ایجاد کنند. این نیز با حضور قدرتمند ایران در منطقه عملی نمی‌شود. اساس برخورد ایران و آمریکا همین است بنابراین باید این را قبول کنیم که انتخابات آمریکا از نظر جو روانی به خصوص در حوزه بازار آثاری در ایران دارد.

مساله حائزاهمیت اما این است که بعد از فروکش جو روانی در کشور ما، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. به نظر من نتیجه چیزی شبیه دوران اوباماست و بایدن نیز در همان جهت حرکت خواهد کرد.

مقامات مسوول در کشور ما بهتر است به جای سخن گفتن درباره اینکه نتیجه این انتخابات برای ما چه اهمیتی دارد یا ندارد، به اصل موضوع بپردازند و با جست‌وجوی علت‌ها برای مواجهه با پیروز این انتخابات خود را آماده کنند.

فرقی ندارد که بایدن رییس‌جمهور شود یا ترامپ و ما باید برای مواجهه با هر کدام از این دو یک پلن و نقشه راه داشته باشیم. درست مثل یک مربی فوتبال که چند پلن در هر بازی دارد. بنابراین ما در کلیه اجزای حاکمیت به خصوص در بخش سیاست خارجی و اقتصادی باید به نحوی عمل کنیم که هیچ‌وقت غافلگیر نشویم یا رودست نخوریم. ما باید خودمان را برای ریاست‌جمهوری ترامپ به نوعی و برای ریاست‌جمهوری بایدن به نوع دیگری آماده کنیم. اظهارات و رویکردی مثل اینکه نتیجه این انتخابات اهمیتی ندارد می‌تواند به نوع مواجهه ما با ایالات متحده آسیب وارد کند و باید از آن فاصله بگیریم.

* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 149990
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا