پالایش یکم در تنگنای اصلاح بازار

به گزارش جهان صنعت نیوز: معاون سازمان خصوصی‌سازی به تازگی زمان جدیدی را برای بازگشایی این نماد مطرح کرده و از بازگشایی معاملات صندوق پالایش یکم در هفته آینده خبر داده است. اگرچه مسوولان صندوق و سازمان خصوصی‌سازی مهم‌ترین دلیل تعویق بازگشایی دارا دوم را موانع اداری عنوان کرده‌اند اما با این حال برخی بر این باورند که به دلیل شرایط حاکم بر بازار سرمایه و عدم ثبات در روند دادوستدها، فعلا این نماد پشت تابلوی بازار متوقف مانده است.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌ها در سازمان خصوصی‌سازی به تازگی اعلام کرده دو نماد شپنا و شتران در زمان پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم افزایش سرمایه داشته‌اند و از همین رو اصلاحیه‌ای روی مصوبه هیات وزیران در خصوص صندوق پالایشی یکم زده شد تا سهام جایزه این دو نماد در پرتفوی صندوق پالایشی یکم قرار گیرد. حسن علائی تاکید کرده است که تصویب این اصلاحیه موجب تاخیر در بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم شده بود. او همچنین خبر داده با تصویب این اصلاحیه توسط هیات وزیران، تغییر پرتفوی پالایشی یکم ظرف روزهای آینده انجام شده و حداکثر تا پایان هفته بعد خرید و فروش سهام پالایشی یکم آغاز خواهد شد. گفتنی است صندوق پالایشی یکم شامل سهام چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است. مهلت پذیره‌نویسی در صندوق پالایشی یکم آخر شهریور ماه به پایان رسید و از همین رو و بر اساس قانون، معاملات نماد این صندوق باید از ابتدای ماه جاری آغاز می‌شد که دائما به تعویق افتاده است.

ترس از زیان در بازار اصلاحی

عدم بازگشایی نماد پالایش یکم طی دو هفته گذشته این گمانه را تقویت کرده که بازگشایی این نماد نیز مانند شستا به دلیل جو حاکم بر بازار سرمایه و فرو رفتن در گرداب ریزش‌های پی‌در‌پی به تعویق می‌افتد به ویژه اینکه پیش از این مدیر صندوق پالایشی یکم نیز همین گمانه را مطرح کرده بود. داود رزاقی اظهار کرده بود که همه منتظر بهبود جو بازار هستند. بر همین اساس گفته می‌شود بیش از آنکه مشکلات اداری و موانع بوروکراتیک سد راه بازگشایی نماد پالایش یکم باشد، ترس دولت از کاهش ارزش دومین صندوق است و به همین دلیل فعلا برای آغاز معاملات آن دست نگه داشته است و به زودی با ورود بازار به روند تعادلی می‌توان به وعده بازگشایی صندوق امیدوار بود. با این حال معاون خصوصی‌سازی اثرگذاری جو عمومی بازار و شرایط معاملات در هفته‌های اخیر بر تعویق بازگشایی پالایشی یکم را رد کرده و گفته است انجام معاملات این صندوق ربطی به جو بازار ندارد. اما از سوی دیگر با توجه به اثرپذیری روانی بازار سرمایه از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و روشن شدن نتیجه نهایی آن- دست‌کم تا پایان همین هفته- به نظر می‌رسد اندک اندک تکلیف نمادهای بزرگ متوقف بازار همچون پالایش یکم و شستا نیز روشن شود. کمااینکه این روزها شاهد مخابره تحولات پیرامونی این دو نماد و آمادگی آنها برای بازگشایی در بازار سرمایه هستیم.

خیز دولت برای کسب سود فزاینده

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم در حالی آغاز شد که دولت برای خریداران آن ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته بود. در همین حال به دلیل عدم استقبال از این صندوق و با هدف افزایش جذابیت، این تخفیف به ۳۰ درصد افزایش یافت. اما با توجه به اصلاح عمیق بازار در ماه‌های گذشته و کاهش قیمت سهام شرکت‌های حاضر در صندوق دوم دولت، تخفیف ۳۰ درصدی هم اثر خود را از دست داد و سهامداران این صندوق نه‌تنها از آن بهره‌ای نبردند بلکه زیان بسیاری را هم تجربه کردند. از همین رو برخی عنوان می‌کردند که با وجود چنین شرایطی بهتر است دولت میزان تخفیف صندوق پالایش یکم را افزایش دهد تا دست‌کم زیان سهامداران تا حدی جبران شود.

اما معاون سازمان خصوصی‌سازی این توصیه را رد کرده و گفته است که تخفیف‌ ۳۰ درصدی اعمال شده و قابل تغییر نیست! گفته می‌شود افزایش تخفیف دولتی از آن جهت رد می‌شود که دولت در انتظار صعودی شدن بازار و کسب سود مناسب از محل صندوق‌های خود نشسته است. به ویژه آنکه روز گذشته با توجه به بالا رفتن نرخ دلار و نگاه بازار به روند انتخابات آمریکا، نمادهای پالایشی با صف خرید مواجه شدند. از همین‌رو اکنون تمایلی برای تقسیم این سود و واگذاری سهام صندوق با تخفیف بالاتر به سهامداران خرد آن وجود ندارد. گفتنی است در پایان معاملات روز گذشته، سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس  با سود پنج درصدی مواجه شد و بین نمادهای پرتراکنش قرار گرفت.

همچنین سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس در آخرین معاملات خود، عدد ۲۶۸۳۰ ریال را ثبت کرد که نسبت به روز سه‌شنبه حدود سه درصد افزایش یافته بود. در همین حال با توجه به جابه‌جایی  ۷۰ میلیون  برگه سهم، روز شنبه را با نرخ ۲۷۴۰۰ ریال آغاز خواهد کرد. ارزش معاملات روز گذشته  شبندر حدودا به رقم یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید. سهام شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در آخرین روز معاملاتی هفته با تشکیل صف خرید ۳۲ میلیونی، رشد ۷/۳ درصدی را تجربه و قیمت ۱۳۵۹۰ ریال را ثبت کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین، در معاملات روز گذشته ۱۹۵میلیون برگه سهم «شپنا» خرید و فروش شد. ارزش معاملات دیروز این نماد به ۲۶۰ میلیارد تومان رسید. گفتنی است سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در آخرین معاملات خود، عدد ۱۳۷۵۰ ریال را ثبت کرد که این عدد نسبت به روز گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 149993
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا