برای ما شیوه آمریکا مهم است نه افراد

به گزارش جهان صنعت نیوز: حسن روحانی رییس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار کرد که برای ایران شیوه‌ای که آمریکا در پیش می‌گیرد مهم است نه فردی که بر سر کار می‌آید.

رییس‌جمهوری انتخابات آمریکا را «عبرت‌آموز» دانست و گفت: «برای ما این مهم است که آمریکا به قانون، معاهدات بین‌المللی و چندجانبه برگردد و به مردم ایران احترام بگذارد، حالا هر کسی که می‌خواهد باشد. ما از آمریکا بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی رییس‌جمهور است به جای تحریم، احترام و به جای تهدید، تکریم و به جای عهدشکنی و بی‌قانونی، اجرای قانون و تعهدات را می‌خواهیم؛ در این صورت است که شرایط فرق می‌کند.»

رییس‌جمهوری ادامه داد: «برای ما شیوه و سیاست آمریکا مهم است و حزب و فرد اهمیتی ندارد. البته ما بر فرض اینکه شیوه آمریکا تصحیح نخواهد شد برای کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»

روحانی اضافه کرد: «تصمیمات ما برای کشور از چند هفته پیش بدون توجه به اینکه چه کسی در آمریکا پیروز می‌شود اتخاذ شده است. مبنای ما تولید داخلی، صادرات نفتی و عمدتا غیرنفتی و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی با یکدیگر است. حالا اگر آمریکایی‌ها عبرت بگیرند، به تعهدات خود بازگردند و رفتار گذشته‌شان را تغییر دهند و راه دیگری را انتخاب کنند فبها ولی اگر از مسیر گذشته خود بازنگردند، ما برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده‌ایم که کشور را چگونه به جلو ببریم.»

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به تامین کالاهای اساسی مردم اشاره کرد و با بیان اینکه «مردم مطمئن باشند کالاهای اساسی و ضروری در اختیارشان خواهد بود» یادآور شد: «ما در ستاد اقتصادی دولت تصمیمات مهمی را برای ۹ ماهه پایانی این دولت گرفته‌ایم و بر مبنای این ۹ ماه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. البته برنامه‌های بلندمدت هم وجود دارد.»

روحانی همچنین اظهار کرد: «در هفته گذشته واردات ۳۸ درصد و صادرات ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده که این نشان می‌دهد روند واردات و صادرات رو به رشد بوده است. هماهنگی لازم هم در ستاد اقتصادی بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد به وجود آمده و مصوبه لازم هم برای تخصیص ارز و هم برای صادرات، واردات یا اینکه چه ارزهایی به کالاها اختصاص یابد و نحوه‌ ترخیص کالا از گمرک ابلاغ شده است.»

برای ۹ ماه آینده برنامه داریم

رییس دولت دوازدهم همچنین بیان کرد: «دو هدف اصلی داریم؛ یکی وفور کالاهای اساسی و غیراساسی و دیگری قیمت منصفانه، نسبت به اولی موفق بودیم و برای پایان امسال و سال آینده هم موفق خواهیم بود. آنچه امروز برای ما مهم است این است که قیمت‌ها قابل قبول و متعادل باشد و روی آن تمرکز کرده‌ایم.»

رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: «همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید فرمودند در مساله فرهنگ و امنیت و اقتصاد، فرهنگ تاکید همیشگی ایشان بوده و تاکید همیشگی همه مردم ماست. امنیت مساله بسیار مهمی است؛ هم امنیت داخلی و هم امنیت ملی.»

روحانی در پایان گفت: «اقتصاد مساله مهمی است که امروز مردم ما با آن مواجه هستند، جنگی هم که امروز آمریکا علیه ما شروع کرده در سه سال گذشته جنگ اقتصادی بوده یعنی آن جنگی که آنها هم فکر کردند می‌توانند به نظام و به مردم ما فشاری وارد کنند جنگ اقتصادی بود. ما باید با همه توان در این شرایط برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.»

اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند

پس از جلسه هیات دولت، اعضای کابینه دوازدهم در حیاط دولت به جمع خبرنگاران رفتند و به سوالات‌شان پاسخ دادند.

علی ربیعی سخنگوی دولت در رابطه با تاکید رهبری برای رصد و کنترل قیمت‌ها و برنامه دولت در این زمینه به خبرنگاران گفت: «خوشبختانه در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت، این موضوع در دستور جلسه بود. بعضی از افزایش قیمت‌ها به دلیل این است که نتوانستیم ارز را به موقع وارد کنیم. کالاها دیر وارد کشور شدند و با تمهیدات انجام شده، استفاده از ارز صادراتی و تهاتر، نهاده‌هایی که روی قیمت مرغ و تخم‌مرغ تاثیر داشت، مورد توجه قرار گرفت.»

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که مصوبات ستاد مقابله با کرونا ضمانت اجرایی ندارد، گفت: «تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا الان معطوف به چگونگی اجراست و اجرای آن بر‌عهده قرارگاه گذاشته شده است. استان‌ها هم در همین حالت هستند. در مورد پاساژها و مراکز ۲، ۳ و ۴ کنترل‌ها در حال انجام است و ضمانت اجرا نیز دارد. گزارشی داریم که میزان تعطیل‌ها و برخوردها چقدر بوده است.»

ربیعی درباره «اقدامات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و مشارکت دولت در این زمینه» گفت: «ما در ارتباط با این طرح یک لایحه کامل تقدیم مجلس کردیم و انتظار این بود که از همان برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌شد و به کار کارشناسی احترام می‌گذاشت. ممکن است برخی از دیدگاه‌های دولت هم در کار مجلس لحاظ شده باشد اما مصر به رعایت کلیت آن لایحه هستیم چرا که نحوه نظارت و شفافیت و حقوق مردم در آن در نظر گرفته شده است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند شورای‌عالی امنیت ملی اجازه قرنطینه را نمی‌دهد، تصریح کرد: «اساسا شورای‌عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در مورد تعطیل و قرنطینه یا عدم قرنطینه و به طور کل موضوع کرونا نداشته است. شورا تنها یک مصوبه تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا را داشته و این موضوع صحت ندارد ‌و شایعه است.»

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارزی کشور اظهار کرد: «باید بپذیریم که مثل سال‌های قبل نیستیم و فشار تحریم باعث شده مثل گذشته در کشور ارز نداشته باشیم. اما تلاش ما این است که تامین ارز را برای ادامه زندگی مردم و تامین کالاها پیگیری کنیم.»

ایران در تست بالینی داروهای کرونا مشارکت ندارد

ربیعی در پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود ایران در تست بالینی داروهای کرونا مشارکت دارد» تصریح کرد: «چنین نیست که این داروها را کشوری برای آزمایش به ما داده باشد. ما اکثر داروها را خودمان تولید و تنها سه درصد را وارد می‌کنیم. پس اینکه کشوری به ما برای آزمایش دارو بدهد، درست نیست و سازمان بهداشت جهانی هم به کشوری برای آزمایش دارو نمی‌فرستد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «بحث این است که پزشکان برای مقابله با کرونا داروهای مختلفی را تجویز می‌کنند که بخشی از شبکه درمان و بخشی از بازار آزاد تهیه می‌شود و آن همکاری ما با سازمان بهداشت جهانی این بوده که اثر داروها بر افرادی که استفاده می‌کنند، گزارش و به سازمان بهداشت جهانی ارائه شود.»

امیری: ۲۵ لایحه اقتصادی تقدیم مجلس شده است

حسینعلی امیری معاون پارلمانی مجلس هم در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: «۲۵ لایحه اقتصادی تقدیم مجلس شده که نام برخی از آنان ممکن است اقتصادی نباشد اما محتوایش اقتصادی است.»

وی توضیح داد: «قبلا عرض کرده بودم دولت نزدیک ۶۷ لایحه تقدیم مجلس کرده است. بعد از تشکیل مجلس یازدهم هم ما از مجلس محترم درخواست کردیم لوایح را در دستور رسیدگی قرار دهند. چند مورد هم با رییس و هیات رییسه محترم مکاتبه و این درخواست را تکرار کردیم.»

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری توضیح داد: «از لوایح مورد اشاره حدود ۲۵ مورد اقتصادی است. خلط مبحثی که در این مورد صورت گرفته به دلیل ملاک و معیاری است که ما یا نمایندگان مجلس از لوایح اقتصادی دارند. ممکن است لایحه‌ای اسما لایحه اقتصادی نباشد اما مفادش اقتصادی باشد و ما آن را از جهت قانونی و اقتصادی، اقتصادی تبیین می‌کنیم.»

توضیح وزیر نیرو درباره نگرانی‌ها درباره افتتاح تصفیه‌خانه ششم تهران

رضا اردکانیان وزیر نیرو هم در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره برخی انتقادات مطرح‌شده درباره طرح تصفیه‌خانه ششم تهران که در هفته‌های گذشته افتتاح شد و نگرانی‌های زیست‌محیطی ایجاد کرد، پرداخت.

گفتنی است در جلسه هیات وزیران اجرای کامل طرح اقدام ملی مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 150011
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا