بسته حمایتی تامین مواد اولیه صنعت پوشک تدوین شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: «افسانه محرابی» در حاشیه جلسه بررسی وضعیت صنایع سلولزی و صنعت پوشک کشور افزود: در چند روز اخیر روند ترخیص مواد اولیه مربوط به صنعت تولید پوشک از گمرکات کشور سرعت گرفته است.

وی بیان‌داشت: در بررسی‌های میدانی انجام شده از بازار، اکنون کمبودی از این محصول در بازار وجود ندارد.

محرابی ادامه‌ داد: میزان تولید پوشک در کشور نزدیک به ۱۱۸ هزار تن است و معادل همین میزان نیز در کشور مصرف داریم، این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید صنعت پوشک در کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن است و در صورت نبود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها حتی می‌توانیم صادرکننده این محصول باشیم.

وی گفت: مشکل اخیر این واحدها تامین مواد اولیه، تخصیص و تامین ارز بوده است که با توجه به محدودیت منابع ارزی، برای اکثر واحدها این مساله وجود دارد.

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش یافته است که این افزایش قیمت‌ها باید با نظارت سازمان حمایت باشد.

وی افزود: موضوع تامین ارز از محل صادرات و ارز متقاضی در این جلسه مطرح و هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام خواهد شد تا با ارائه بسته‌های حمایتی، مواد اولیه تولیدکنندگان تامین شود.

محرابی بیان‌داشت: از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است، امسال ۶ رقم از اقلام وارداتی تولید پوشک برای داخلی‌سازی در نظر گرفته شده و فعالیت برای انجام این کار آغاز شده است.

محرابی با تاکید بر کیفیت محصولات داخلی و قابل رقابت بودن محصولات در بازارهای خارجی تاکید کرد: در سال‌های تحریم صادرات انجام می‌شد، اما نه به میزان ظرفیتی که در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: محدودیت‌های واردات مواد اولیه وجود دارد، اما استفاده از ارز متقاضی می‌تواند شرایط تولیدکنندگان را بهبود ببخشد.

این مقام مسوول بیان‌داشت: با افزایش تولید می‌توانیم کاهش قیمت تمام شده را شاهد باشیم، البته در این خصوص از مردم تقاضا داریم با همکاری لازم مانع سوداگری و سوء استفاده عده ای از شرایط بازار شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سه شنبه گذشته در سخنرانی به مناسبت فرا رسیدن میلاد نبی مکرم اسلام(ص) ‌ و تولد امام جعفر صادق(ع) با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند.

ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را با وجود موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

پیش‌تر دبیر انجمن صنایع سلولزی- بهداشتی ایران اعلام‌کرد: برخلاف برخی اخبار کذب منتشر شده در برخی سایت‌ها و فضای مجازی، همه شرکت‌های تولیدکننده پوشک بچه در حال فعالیت هستند و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 150147
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا