۳۵۰۰ تن روغن خوراکی در حال ارسال به کل کشور است

به گزارش جهان صنعت نیوز: مسعود دشوارگر روز پنج‌شنبه افزود: این محموله ۳۳هزارتنی، روغن خام از نوع سویا به عنوان مواد اولیه کارخانجات روغن در این بندرگاه تجاری  در بندرشهید رجایی پهلو گرفته است و تخلیه آن تا سه روز آینده ادامه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود روغن در برخی از نقاط کشور روزانه به طور میانگین ۱۰۰ دستگاه تانکر حمل روغن نباتی به ترمینال  فرآورده‌های روغنی ایران مراجعه و پس از بارگیری، محموله‌های روغن برای کارخانه‌های سراسر کشور فرستاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۶ کشور بیان داشت: افزون بر این کشتی در مخازن بندرشهید رجایی نیز انواع روغن خام خوراکی ذخیره شده است.

دشوارگر با بیان این‌که به جز روغن خوراکی کالاهای دیگری مانند برنج بارگیری می‌شود، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندرشهید رجایی تخلیه شده است.

به گفته وی، قرار است تا پایان سال ۲۰ کشتی حامل کالاهای اساسی وارد بندرشهید رجایی شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۶ کشور ابرازداشت: سهم روغن خام خوراکی استان هرمزگان ماهانه به طور میانگین هزار و ۵۰۰ تن است که به تنها کارخانه روغن استان ارسال می‌شود.

در هفته‌های اخیر، روغن خوراکی، یکی از کالاهای اساسی سبد خانوارهای ایرانی،با کمبود و گرانی مواجه شده و علاوه بر بازار عمده‌فروشان برخی از قفسه‌های فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نیز خالی از روغن جامد و مایع بودند.  

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور هفتم آبان امسال اعلام کرده بود، بنابر آمار ۶ ماهه گمرک، واردات روغن و دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما این موضوع ارتباطی به بحث تولید ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان نیز روز شنبه ۱۰ آبان اظهارداشت: روغن خوراکی در این استان از محل کارخانه «حیات هرمزگان» تامین می‌شود که در این زمینه می‌توان با تخصیص به موقع روغن خام به این شرکت، دغدغه خانوارها به این کالای اساسی را کاهش داد.

خلیل قاسمی افزود: اختصاص روغن خام به کارخانه حیات هرمزگان باید از طریق مخازن این استان تامین شود تا با بیشترین ظرفیت روغن خوراکی خانوارها را تامین و با سرعت در سطح بازار افزایش یابد.

وی بیان داشت: ظرفیت تولید روغن خوراکی شرکت حیات هرمزگان ۲ هزار و ۵۸۳ تن در ماه و ۳۱ هزار تن در سال است که با اختصاص بیشتر روغن خام می‌تواند در سه نوبت کاری مشغول به فعالیت شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهارداشت: عرضه روغن خوراکی در سطح بازار هرمزگان باید از طریق فروشگاه‌های بزرگ و واحدهای صنفی صورت گیرد تا مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

وی یادآورشد: مشکل اصلی در تامین روغن خانوارها تامین نشدن به موقع روغن خام به کارخانه روغن نباتی حیات هرمزگان و مستقر نبودن فروشگاه‌های بزرگ در سطح روستاها و شهرستان‌های کوچک استان است که می‌توان این مساله را باهمکاری مدیریت شرکت غله وخدمات بازرگانی و شرکت‌های تعاون روستایی برطرف کرد.

شرکت صنایع روغن نباتی حیات هرمزگان از سال ۸۷ در هرمزگان آغاز به کار کرد که برای ساخت آن ۲۷ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

این شرکت با پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع بنا شده که در زمینه تولید روغن نباتی و بسته‌بندی با ظرفیت تولید سالانه ۳۱ هزار تن روغن نباتی فعالیت می‌کند.

این واحد تولیدی که در شهرک صنعتی شماره یک بندرعباس واقع شده، برای ۱۲۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

همچنین در اوایل مهرماه امسال با حضور معاون امور صنایع ومعاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت واحد گالن سازی کارخانه تولید روغن نباتی حیات هرمزگان راه اندازی شد.

روابط عمومی دادگستری استان هرمزگان نیز امروز با ارسال خبری به رسانه‎ها اعلام کرد: رییس کل دادگستری این استان در جریان بازدید سرزده از بندر شهید رجایی، ضمن بازرسی از قسمت‌های مختلف این مجتمع بندری، اسکله‌ها وانبارهای اموال تملیکی، دستورات فوری به منظور ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات صادر شد.

علی صالحی در جریان این بازدید، با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه‌های مختلف گمرک و روند ترخیص کالاهای دپو شده در انبارها، اظهارداشت: در این بازدید تصمیمات بسیار خوبی به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق کالا صورت پذیرفت که نیازمند پیگیری جدی نهادهای مربوطه برای اجرایی شدن آن‌ها است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 150197
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا