مزیت تمرکززدایی آمریکایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در روزهای دیگری هم که در پیش داریم درباره کاستی‌های انتخابات برگزار شده به ویژه از طرف مخالفان نظام سیاسی آمریکا نوشته شده و بسیاری در این باره خواهند گفت. اما این انتخابات برخی زاویه‌ها و گوشه‌های نادیده دارد که اگر خوب دیده شود و از آنها درس بگیریم مفید خواهد بود. یکی از این مزیت‌ها که روز پنجشنبه نیز درباره آن نوشته شده هنر رقابتی کردن نظام انتخاباتی بود که توانسته از نظر سطح مشارکت رکورد ۲۰ ساله شهروندان را پشت سر بگذارد.

یکی دیگر از مزیت‌هایی که اتفاقا سد راه ترامپ شده و او را بر سر جای خود میخکوب کرده و تنها و تنها به امید واهی به نتایج برخی از ایالت‌های آمریکا منجر شده، تمرکززدایی از قدرت سیاسی دولت مرکزی است. همان‌طور که در خبرها آمده است دونالد ترامپ و تیم همکارانش در حالی که سنگینی باخت را با وجود خوش‌بینی‌های نخستین به شدت احساس می‌کنند برای به هم زدن بازی دنبال این هستند که بگویند در برخی از ایالت‌ها تقلب شده است. استفاده از این ابزار در برخی از ایالت‌ها به کار گرفته شده و به‌طور مثال در ایالت فیلادلفیا درخواست ترامپ به سرعت رد شد.

سرعت بالای پاسخ به شکایت ترامپ و رد درخواست او که به گمان کارشناسان در سایر ایالت‌ها نیز کم و بیش رخ داده و می‌دهد بیش از هر چیز به تمرکززدایی از دولت مرکزی در قانون و عرف نظام سیاسی آمریکایی برمی‌گردد. هیچ‌کدام از فرمانداران ایالت‌ها و نیز سناتورها و محاکم قضایی در هیچ ایالتی به طور مستقیم از سوی دولت مرکزی منصوب نمی‌شوند و پشت آنها به رای مردمی است که آنها را فرماندار، سناتور و عضو دادگاه‌های ایالتی کرده‌اند گرم است. به همین دلیل است که آنها با قدرت تمام در برابر درخواست‌های ریاست‌جمهوری به عنوان نفر اول کشور ایستاده  و ترسی از اینکه از سوی دولت مرکزی تهدید شوند که از کار برکنار می‌شوند، ندارند.

از سوی دیگر شهروندان آمریکایی با وجود همه عصیان‌ها و طغیان‌ها سرانجام می‌دانند که رییس‌جمهور ترامپ اگر نتیجه انتخابات را ببازد و اگر بخواهد کاری برخلاف عرف کند از سوی حزب جمهوریخواه تحت فشار قرار گرفته و براساس دستور حزب باخت را می‌پذیرد و به زودی کنار می‌رود. وجود یک حزب قدرتمند و اعمال قدرت از سوی حزب بر اعضای خود این مزیت را دارد که سرکشی فردی را ناتوان می‌کند. تمرکززدایی قدرت فردی و توزیع قدرت به ارکان حزب این نتیجه را دارد که خطر زورگویی فردی را مهار می‌کند.

اخبار برگزیده
شناسه : 150373
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا