چرا کاندیدای هیات نظارت بر مطبوعات شدم؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: متن بیانیه مهدی رحمانیان که مورد حمایت تشکل‌های صنفی این حوزه است، به شرح زیر است:

۱-انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات، بار دیگر از راه رسید. انتخاباتی که یکی از جلوه‌های رقابت‌های صنفی است و با توجه به پیشتاز‌بودن رسانه‌ها در حوزه آگاهی‌رسانی و قرار‌داشتن در معرض مشاهده جامعه، مشارکت در آن اهمیتی دو‌چندان می‌یابد. هیئت نظارت بر مطبوعات به واسطه نظام انتشار رسانه‌ای ایران که نظامی مبتنی بر اخذ مجوز است و همچنین مسئولیت‌های قضائی واگذار‌شده به آن، از جایگاهی مهم، حساس و ظریف در فعالیت‌های رسانه‌ای کشور برخوردار است. این نهاد فراقوه‌ای اگرچه برای نظارت بر فعالیت صنف رسانه‌ای ایجاد شده؛ اما در ترکیب، وزن اعضای دولتی و حاکمیتی بر اعضای مدنی تفوق دارد. در واقع بر‌اساس قانون، یکی از اعضای هفت‌نفره هیئت نظارت بر مطبوعات، از میان مدیران مسئول رسانه‌ها و با رأی مستقیم آنها برگزیده می‌شود. حیات رسانه با مجوز و تأیید صلاحیت از سوی هیئت نظارت آغاز می‌شود و در طول حیات نیز بر بقای شرایط تبصره ماده «۱۱» و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد «۶» و «۷» ق م نظارت دارد. این هیئت در موارد احراز تخلف، می‌تواند رسانه‌ها را از ادامه کار خود باز‌ دارد.

۲-نام هیئت نظارت بر مطبوعات متأسفانه بیشتر در زمان توقیف مطبوعات شنیده می‌شود. در‌حالی‌که به باور من، این باید آخرین ویژگی‌ای باشد که از این هیئت شناخته می‌شود. این نهادینه‌کردن آزادی مسئولانه است که باید‌ شناسه و معرف و همزاد نام این هیئت باشد. رسانه‌ها انعکاس‌دهنده دیدگاه جامعه هستند و بر دولتمردان نظارت دارند و به‌همین‌دلیل به نگهبانان جامعه شهرت یافته‌اند. هیئت نظارت بر مطبوعات نیز ناظر بر این نگهبانان جامعه است؛ یعنی با نظارت خود می‌تواند آزادی بیان را تقویت کند. این هیئت با توجه به مسئولیت‌هایی که قانون بر‌عهده آن نهاده و ظرفیت ‌و نقشی که در پایش فضای رسانه و اعطای مجوز به نشریات برای آن ترسیم شده است، حتما می‌تواند در رشد فرهنگ و ارتقای سطح آگاهی جامعه‌، مؤثر عمل کند. اینها جملاتی شعاری یا آغازی رسمی برای سخنانی تکراری نیست.

۳- ترکیب اعضای محترم هیئت، براساس قانون تعیین شده است و شاید به باور برخی، حضورداشتن یا حضور نداشتن یک فرد، اثر چندانی بر جهت‌گیری‌های آن نداشته باشد؛ اما من بر‌اساس تجربه سال‌های سال کار رسانه‌ای در سطح دانشگاهی، محلی و ملی، معتقدم مدیران مسئول نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری ظرفیت‌هایی دارند که انتخاب یک نماینده واقعی می‌تواند آن را بالفعل کند؛ نماینده‌ای که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد مدیران مسئول رسانه‌های کشور و ظرفیت‌های آنان، مطابقت داشته و از زیر‌و‌بم دشواری‌های کار در این حوزه به‌خوبی آگاه باشد.

۴- در صورت کسب افتخار نمایندگی مدیران محترم مسئول در این هیئت، اقداماتی را آغاز خواهم کرد که تصور می‌کنم همه ما با هر گرایش و اعتقادی، از نبود آن در دوره‌های گذشته گله‌مند بودیم. این اقدامات به صورت تیتر‌وار تقدیم می‌شود:

-ایجاد یک سامانه برای ارتباط با همه مدیران مسئول و دریافت دیدگاه‌ها و حتی گفت‌وگو با آنان به دلیل گستره توزیع وسیع نشریات در سطح کشور پهناور عزیزمان

– ارائه گزارش فصلی مکتوب از عملکرد هیئت نظارت به مدیران

– پیگیری فعال مسائل رسانه‌ها و دنبال‌کردن مسائل صرفا از زاویه صنفی فارغ از دیدگاه و برنامه سیاسی هر رسانه

– ارتباط منظم و تقویت‌شده با رسانه‌های برخط اعم از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری و مدنظر قرار‌گرفتن دغدغه‌های متفاوت صنفی آنان و حضور در جلسات

– تعامل فعال با همه اعضای هیئت نظارت در چارچوب قوانین و مقررات برای رشد و توسعه جامعه مطبوعاتی کشور

– برگزاری جلسات هم‌اندیشی دوره‌ای بین مدیران رسانه‌ها و اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات حتی‌الامکان به صورت چرخشی با حضور در رسانه‌هایی که ظرفیت فیزیکی این جلسات را دارند

– پیگیری ایجاد سازوکاری برای مدیران رسانه‌ها و دفاع از خود در راستای کاهش پرونده‌های قضائی و رفع ابهامات ایجاد‌شده برای هیئت نظارت از سوی خود مدیران مسئول

– تلاش برای تسریع ساز‌و‌کار رسیدگی به درخواست‌های مجوز و تسهیل در این زمینه.

۵-در دوره‌های اخیر و البته در دوره گذشته، نحوه انتخاب نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها به گونه‌ای بوده که شرایط لازم برای برگزاری یک رقابت عادلانه و منطقی از بین رفته بود و با وجود شرایط ناعادلانه و نابرابر، با توجه به درخواست جمعی از مدیران رسانه‌های کشور و در راستای تفکیک نماینده دولت از بخش خصوصی در این هیئت و اصل بدیهی گردش مسئولیت‌ها، این‌جانب وارد میدان رقابت شدم.

انسجام درخور

‌توجهی نیز بین مدیران مسئول همه رسانه‌های مستقل برای دفاع از جایگاه نماینده خود، شکل گرفت که بار دیگر از یکایک آنان تقدیر می‌کنم. این بار انتظار می‌رود مجموعه دولت و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی فرصت، امکانات و شرایط را برای همه نامزدها به شکل عادلانه تقسیم کند و امکان انتخابات رقابتی فراهم شود.در پایان از همکاران واجد شرایط در انتخابات درخواست می‌کنم با حضور در این عرصه مهم، حرکتی جمعی را که با هم آغاز کرده‌ایم، به نقطه نهایی برسانند. از اصطلاح نقطه پایانی استفاده نمی‌کنم؛ چرا‌که از فردای انتخابات، ارتباط تنگاتنگ ما برای آسیب‌شناسی وضع موجود و فعال‌کردن همه ظرفیت‌هایی که این هیئت می‌تواند برای بهبود شرایط رسانه‌های کشور ایجاد کند، تازه آغاز خواهد شد. درد مشترک رسانه‌ها، فارغ از هر خط‌کشی سیاسی و جناحی، نیازمند همدلی، هم‌زبانی و همراهی برای درمان زخم‌های پیکر این جامعه فرهیخته و تأثیرگذار در ایران است.مهدی رحمانیان، نامزد نمایندگی مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 150380
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا