بایدن در راه کاخ سفید

به گزارش جهان صنعت نیوز: در شرایطی که شمارش آرا در برخی از ایالت‌های آمریکا در جریان است، ترامپ تلاش دارد با کمک دیوان عالی شمارش را متوقف کند. با ادامه شمارش آرا شانس پیروزی بایدن رو به افزایش است و یک پیروزی دیگر برای دموکرات‌ها در یک ایالت حساس مانند نوادا یا جورجیا می‌تواند جو بایدن را به کاخ سفید برساند. رقابت در این ایالت‌ها شانه به شانه پیش می‌رود و دونالد ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی دارد اما مسیر کوتاه‌تر و هموارتری مقابل بایدن دیده می‌شود. تا لحظه نگارش این گزارش جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال ترامپ پیشتاز است و تنها به شش رای الکترال دیگر برای پیروزی نیاز دارد. با پایان شمارش آرا و پیروزی بایدن، سکان دولت به دست یک رییس‌جمهور دموکرات سپرده خواهد شد و عصر ترامپ پس از یک دوره چهار ساله به پایان می‌رسد.

بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رای خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها نفر دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند به طوری که انتخابات امسال در ۱۲۰ سال اخیر از نظر حضور واجدان شرایط رای‌دهی، رکورد شکست.

هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، ۲۷۰ به ۲۱۷ می‌شود. این به معنای پیروزی برای بایدن است. وضعیت در جورجیا و کارولینای شمالی هنوز روشن نیست. بایدن در جورجیا پیشتاز است. سرنوشت ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا هم نامعلوم مانده است.

گرچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می‌شدند اما رقابت بسیار نزدیک پیش می‌رود. با توجه به اینکه شمارش در ایالت‌های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، نوادا و آلاسکا هنوز تکمیل نشده و ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی در انتخابات را دارد، بعید نیست نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ که با پیروزی ترامپ همراه شد هم تکرار شود.

آلاسکا (با سه رای الکترال)- نوادا (با شش رای الکترال)- جورجیا (با ۱۶ رای الکترال)- کارولینای شمالی (با ۱۵ رای الکترال)- پنسیلوانیا (با ۲۰ رای الکترال)

جدال حقوقی

در همین حال کمپین انتخاباتی ترامپ و شخص او با طرح شکایتی در دادگاه و در توئیتر خواستار متوقف شدن شمارش آرا شده‌اند. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان آغاز و حین شمارش آرا فراهم نبوده است. بایدن و تیم او اما می‌گویند تمام آرا باید شمارش شوند.

تیم انتخاباتی ترامپ همچنین با طرح ادعاهایی همانند شکایت در ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و جورجیا طرح دعوی کرده تا جلوی شمارش آرای انتخابات را بگیرد.

دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید بار دیگر اتهام تقلب در انتخابات را مطرح کرد و برای دومین بار خود را پیروز انتخابات دانست. او اما شواهد و مدارکی برای ادعای تقلب ارائه نکرده است. با این وجود گفته شکایت‌های دیگری را نیز به جریان خواهد انداخت. تا‌کنون دو دادگاه ایالتی تقاضای توقف شمارش آرا از سوی تیم ترامپ را رد کرده‌اند. ترامپ همچنین گفت: «اگر آرای قانونی شمرده شوند من به راحتی برنده خواهم بود.»

جو بایدن در مقابل با اشاره به ادامه شمارش آرا مردم آمریکا را به رفتار سنجیده دعوت کرده است. او در سخنرانی کوتاهی که پنجشنبه شب در شهر زادگاهش ولمینگتون در ایالت دلِاوِر ایراد کرد، گفت که دموکراسی در برخی مواقع دچار بی‌نظمی و آشفتگی می‌شود و نیازمند صبر است. بایدن در عین حال تصریح کرد شک ندارد که با پایان شمارش آرا او و جانشینش کاملا هریس برنده خواهند شد.

در شرایطی که بحث و جدل‌های انتخاباتی بالا گرفته است، بایدن به پیروزی امید دارد. در همین حال دونالد ترامپ هم در توئیتی دموکرات‌ها را به تلاش برای سرقت آرا متهم کرده است. او در واشنگتن در جمع حامیانش گفت: من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی‌ می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای‌گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم.

بایدن پس از اظهارات ترامپ در تشکیک صحت نتیجه انتخابات در سخنانی گفت: باید تک‌تک آرا شمرده شود. ما زیر بار زورگویی نمی‌رویم و تسلیم نمی‌شویم و مطمئن هستم پیروز بیرون خواهیم آمد اما این پیروزی من به تنهایی نیست بلکه پیروزی مردم آمریکاست.

بایدن همچنین در تازه‌ترین توئیت خود نوشته است: شکی ندارم که پیروز انتخابات خواهم شد. مردم آمریکا نظرشان را گفته‌اند و انتخاب‌شان را انجام داده‌اند بنابراین باید همه آرا خوانده شود. شکی نداریم که پیروز انتخابات معرفی خواهیم شد. از همه می‌خواهم صبوری‌شان را حفظ کنند. دموکراسی گاهی به هم ریخته است، لازم است مردم صبور باشند. نتایج وقتی تمام آرا شمرده شود اعلام خواهد شد و این معنی دموکراسی است.

فاصله‌گیری جمهوریخواهان از ترامپ

چندین سیاستمدار جمهوریخواه از رفتار ترامپ فاصله گرفته‌اند از جمله می‌توان به سناتور سنتوروم از پنسیلوانیا اشاره کرد که اظهارات ترامپ را خطرناک خوانده است.

مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا نیز گفته در حالی که هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده، کسی نباید خود را پیروز انتخابات بداند. سایر اعضای حزب جمهوریخواه نیز اظهارات مشابهی داشته‌اند. ‌هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز گفته نفت در آتش ریختن بی‌مسوولیتی است. او همچنین اضافه کرده که آمریکا «شوی تک‌نفره» نیست.

قطع سخنرانی ترامپ در چند شبکه خبری آمریکا

سه شبکه بزرگ خبری آمریکا ای‌بی‌سی‏، سی‌بی‌اس و ان‌بی‌سی زمانی که ترامپ در کنفرانس خبری پنجشنبه گذشته خود در کاخ سفید درباره تقلب در انتخابات آمریکا صحبت کرد، پخش زنده سخنرانی او را قطع کردند.

نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشت: این شبکه‌های تلویزیونی چند دقیقه پس از آغاز پخش اظهارات ترامپ در کنفرانس خبری روز پنجشنبه هنگام پخش اخبار عصرگاهی که بیشترین بیننده را دارد، پخش کنفرانس خبری را قطع کردند تا درباره برخی از اظهارات غلط دونالد ترامپ رییس‌جمهور توضیح دهند.

لستر هولت گوینده اخبار شبانگاهی شبکه ان‌بی‌سی گفت: ما باید در اینجا پخش صحبت ترامپ را قطع کنیم زیرا رییس‌جمهور اظهارات نادرستی ارائه داد از جمله این تصور که در رای‌گیری تقلب شده است در حالی که هیچ مدرکی در مورد آن وجود نداشته است.

در شبکه تلویزیونی ABC نیز دیوید مویر مجری برنامه روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و به بینندگان گفت: چیزهای زیادی برای فاش کردن و بررسی واقعیت وجود دارد. نانسی کوردز خبرنگار CBS نیز حدود ۹۰ ثانیه زمان صرف کرد تا چندین جمله بی‌پایه و اساس ترامپ را اصلاح کند. اگرچه شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز به طور زنده به پخش اظهارات ترامپ ادامه دادند. اما جان رابرتز خبرنگار فاکس‌نیوز در کاخ‌سفید گفت: ما هیچ مدرکی دال بر حمایت از ادعاهای رییس‌جمهور درباره تقلب در انتخابات ندیده‌ایم.

روز پنجشنبه شبکه تلویزیونیMSNBC  اولین شبکه‌ای بود که پس از فقط ۳۵ ثانیه از پخش کنفرانس خبری ترامپ جدا شد. برایان ویلیامز مجری شبکه به بینندگان گفت: این حرکت به عنوان اقدامی نمایشی انجام نشده است. ما فقط نمی‌توانیم چنین چیزهایی را پخش کنیم چون ریشه در واقعیت ندارد و در شرایطی که هم‌اکنون کشور ما در آن قرار دارد، طرح چنین مسائلی خطرناک است.

افزایش حفاظت سرویس مخفی آمریکا از بایدن

براساس گزارش‌ها، سرویس مخفی آمریکا در تدارک برای سخنرانی پیروزی احتمالی جو بایدن، دیروز عوامل بیشتری را برای حفاظت از این نامزد دموکرات اعزام کرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، این تدابیر امنیتی بیشتر در ولمینگتون، ایالت دلاور ارائه شد که مقر اصلی کارزار انتخاباتی جو بایدن کاندیدای دموکرات‌هاست. همچنین این تدابیر امنیتی بیشتر از سوی سرویس مخفی آمریکا در حالی قرار است برای بایدن در نظر گرفته شود که شمارش آرا در برخی از ایالت‌های کلیدی همچنان با اختلاف اندک ادامه دارد.

نیروهای سرویس مخفی آمریکا با اطلاع از این مساله که بایدن در ویلمینگتون می‌ماند، دیروز در این منطقه مستقر شدند. گرچه بایدن تدابیر بیشتر امنیتی را دارد اما سرویس مخفی آمریکا هنوز سطح حفاظتی برای وی را اعلام نکرده است. سرویس مخفی آمریکا و کارزار انتخاباتی بایدن هنوز به درخواست‌های واشنگتن‌پست درباره این مساله پاسخ نداده‌اند.

تظاهرات طرفداران و مخالفان ترامپ

در میشیگان و آریزونا هواداران دونالد ترامپ که برخی از آنان مسلح بودند دست به اعتراض زدند. آنها خواستار توقف شمارش آرا شدند. پلیس در آریزونا از مراکز شمارش آرا محافظت کرده است. مخالفان ترامپ نیز دست به اعتراض زدند.

طرفداران خشمگین دونالد ترامپ که برخی از آنها مسلح بودند در ایالت‌های میشیگان و آریزونا به خیابان‌ها آمده و اعتراض کردند. آنها در مقابل مراکز شمارش آرا تجمع کرده و خواستار توقف شمارش شدند. شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده که چهارشنبه‌شب گذشته طرفداران ترامپ که برخی از آنان مسلح بودند در ایالت آریزونا در مقابل مرکز شمارش آرا در فونیکس تجمع کرده و شعار دادند: «به دزدی آرا پایان دهید! رای من را بشمار»!

ماموران پلیس ورودی مرکز شمارش آرا را مسدود کردند. در داخل ساختمان ناظران دموکرات و جمهوریخواه حضور داشتند. شمارش آرا در طول روز به شکل آنلاین پخش شده است. شمارش آرا در آریزونا سرنوشت‌ساز و مهم بوده، چراکه رای این ایالت راه را برای ریاست‌جمهوری بایدن یا ترامپ هموار می‌کند. در دیترویت نیز اعتراض‌ها ادامه داشته است.

از طرف دیگر هزاران تن از مخالفان ترامپ در شهرهای مختلف از جمله نیویورک و سیاتل به خیابان‌ها آمده و خواستار شمارش همه آرا شدند. پلیس در شهر نیویورک بیش از ۵۰ نفر از معترضان را بازداشت کرد. به گفته پلیس تظاهرکنندگان با بطری و کوکتل‌مولوتف حمله کردند. پلیس تعدادی سلاح از جمله تفنگ، چاقو، چکش و مواد آتش‌زا را ضبط و توقیف کرد.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 150393
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا