روابط عمومی سازمان برنامه رانت‌زدایی کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: در فرآیند رانت‌سازی در هر بخشی احتمال دارد تنها یک رفتار فراموشکارانه عامل آن باشد یا اینکه سازنده رانت اطلاعی از ابعاد آن نداشته باشد یا اینکه تصور کند این رانت مگر چه امتیازی دارد. اما به هر حال در بازار‌های گوناگون از جمله «بازار خبر» رانت‌سازی به زیان برخی و به سود کسانی می‌شود. تازه‌ترین موضوعی که هم‌اکنون در جریان است را سازمان برنامه و بودجه از سر سهو یا از سر فراموشی ایجاد کرده است.

داستان این است که رییس سازمان برنامه و بودجه بر اساس وظیفه قانونی خود انجام داده و «گزارش بودجه شرکت‌های دولتی را یک ماه زودتر از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰» تهیه کرده و در اختیار ریاست مجلس قرار داده است.

بر اساس آنچه در نامه نوبخت به رییس مجلس آمده است در این گزارش «علاوه بر گزارش بودجه سال ۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی، گزارش عملکرد بودجه این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۸ و نیز گزارش آنها در شش ماه نخست سال جاری ارائه شده است.» با توجه به اینکه برخی از خبرگزاری‌ها احتمالا از راه‌هایی که ما نمی‌دانیم به این گزارش دسترسی دارند و گزارش‌هایی نیز از این گزارش اصلی تهیه و منتشر می‌کنند به نظر می‌رسد مدیریت محترم سازمان برنامه و بودجه می‌تواند این امکان را برای همه رسانه‌ها و نیز همه علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی ایران فراهم کند که به آن دسترسی داشته باشند و با توجه به اینکه دنیای اینترنت این امکان را ایجاد کرده که با کمترین هزینه محتوای گزارش شرکت‌های دولتی را در اختیار همه قرار داده و آن را روی سایت سازمان قرار دهند چرا نباید چنین اتفاقی بیفتد. این نوشته از روابط عمومی سازمان برنامه می‌خواهد با درک دقیق از اینکه رانت اطلاعات تا چه اندازه برای رسانه‌ها و تحلیلگران و شهروندان مفید است که بدانند شرکت‌های دولتی در سال آینده به کدام سو می‌روند و در نیمه اول امسال با ۷۰ درصد بودجه کل کشور چه رفتاری داشته‌اند با سرعت محتوای این گزارش را روی سایت قرار دهد تا رانت‌زدایی شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 150908
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا