صنعت تایر در گرداب واردات دور خود می‌چرخد

به گزارش جهان صنعت نیوز: این صنعت که حدود ۱۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در صنایع جانبی آن مشغول به کار هستند تاکنون به واسطه حذف شدن تخصیص ارز دولتی از خرداد تا شهریورماه دو بار مشمول افزایش قیمت شده است؛ امری که گفته می‌شود تنها در مورد لاستیک‌های کامیون افزایش قیمتی چهار برابری صورت گرفته است.  در این راستا روز گذشته ستاد تنظیم بازار مصوب کرده  مانند قبل بر اساس تصمیمات این ستاد، فروش و عرضه لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با قیمت تمام‌شده طبق محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و از طریق سامانه جامع تجارت با حواله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها انجام و لاستیک‌های سواری نیز با مواد اولیه ارز نیمایی، در چارچوب ضوابط این سازمان مشروط بر اینکه تولید و فروش آن در سامانه جامع تجارت ثبت شود، راسا توسط واحدهای تولیدی قیمت‌گذاری شود.

تولیدکننده از همه طرف تحت فشار است

در همین رابطه مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌و‌گو با «جهان‌ صنعت نیوز» در مورد وضعیت تولیدکنندگان با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران می‌گوید: امروز وضعیت تمامی صنایع رابطه مستقیمی با مسائل اقتصادی کشور دارد. از این رو تولیدکنندگان تایر نیز از آنجا که بخشی از اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، وقتی این اقتصاد دچار مشکل باشد به طور طبیعی از مشکلات و شرایط آن متاثر خواهند شد. در این راستا یکی از موارد مهم در صنعت تایر به مبادلات خارجی کشور بازمی‌گردد. در این صنعت ۳۵ درصد مواد اولیه و ماشین‌آلاتش از خارج کشور وارد می‌شود و این امر نیاز به مناسبات بانکی بین‌المللی دارد. از سوی دیگر این صنعت نیازمند ارز است و با توجه به اینکه ارز در داخل کشور کمیاب بوده و مناسبات بانکی بین‌المللی نیز وجود ندارد، این مشکل عمومی اقتصاد دامن‌گیر صنعت تایر شده و چالش‌های اساسی مانند تامین‌، تخصیص و انتقال ارز برای آن ایجاد کرده است. بنابراین در این شرایط که بسیاری از کشورها قادر به کار کردن با ایران نیستند، تولیدکننده ما با محدوده کوچکی از انتخاب جهت خرید مواد اولیه و تامین قطعات روبه‌رو است.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: همچنین تورم فزاینده را نیز باید به مشکلاتی که ذکر شد اضافه کنیم. هر چند این تورم مشتریان را از تولیدکننده گلایه‌مند کرده ولی باید تاکید کرد که در سایه این تورم خود تولیدکننده با مشکلات بزرگ‌تر و بیشتری روبه‌رو شده است یعنی شما هر بار که استعلام می‌گیرید، قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است و هیچ ثباتی نیز در این زمینه وجود ندارد. شما فرض کنید با یک تولیدکننده دوده قرارداد بسته‌اید و پیش‌پرداخت نیز داده‌اید. این تولیدکننده دوده پس از چهار بار که بار شما را تحویل می‌دهد، برای بار پنجم می‌گوید قیمت‌ها تغییر کرده و تحویل کالا منوط به پرداخت تفاوت این قیمت است. به همین دلیل صنعت تایر به عنوان صنعتی که در آخرین مرحله محصول را به بازار عرضه می‌کند با توجه به این مشکلات، همواره انگشت اتهام به واسطه افزایش قیمت‌ها به سویش دراز است در حالی که مقصر تولیدکننده نیست و این کل زنجیره است که دچار مشکل بوده و باعث تحت فشار قرار گرفتن تولیدکننده از همه طرف شده است.

طرح مهمی که معطل  ۲۵ میلیون دلار است

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر همچنین در پاسخ به این سوال که غیر از ۳۵ درصد مواد اولیه که از خارج تامین می‌شود، چرا قیمت باقی این مواد در داخل کشور افزایش یافته است، توضیح می‌دهد: نخست اینکه خود تولیدکننده مواد اولیه نیز برای تولید خود نیاز ارزی دارد یعنی ناچار است بخشی از مواد و قطعات خود را با ارز از خارج تامین کند. دوم اینکه برخی از تامین‌کنندگان مواد اولیه داخلی مانند پتروشیمی‌ها از آنجا که این روزها قابلیت خوبی برای صادرات مواد خود دارند، طبعا انتظار هم دارند که قیمت مواد خود را به نرخ صادراتی از تولیدکننده بگیرند. به همین دلیل علاوه بر مواردی که ذکر شد، مسائلی مانند حقوق و دستمزد، هزینه‌های سربار و … همگی متاثر از فضای اقتصادی کشور باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.

تنها در پاسخ به این سوال که اکنون یکی از مشکلات صنعت تایر بحث واردات آن است و دلیل اینکه در سال جهش تولید این سیاست در دستور کار قرار گرفته، می‌گوید: صحبت ما در واقع این است که چرا به جای توجه به صنایع، واردات درمانی انجام می‌شود؟ یعنی به جای اینکه به مشکلات تولیدکننده رسیدگی شود، نخستین اقدامی که صورت می‌گیرد این است که ارز برای واردات تخصیص داده می‌شود. این یکی از مشکلات مهم ماست. سال گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تایر به کشور وارد شده است در حالی که یکی از کارخانه‌های ما در همین شرایط طرحی ارائه داده که با ۲۵ میلیون دلار مجموع نیازهای ارزی خود، چیزی حدود ۱۸ درصد نیاز کشور به تایرهای رادیال سنگین در داخل را کشور تولید و تامین کرده و اشتغالزایی نیز داشته باشد. این مساله برای تامین ۲۵ میلیون دلار متاسفانه بعد از دو سال هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و از آنجا که برای این کار کارخانه آماده و سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته، تولیدکننده مجبور شده بخشی از این پول را از منابع داخلی خودش تهیه کند. وی در ادامه تاکید می‌کند: در مقابل این ماجرا شما شاهد تخصیص ارز به وارد‌کننده برای تعادل بازار هستید، غافل از اینکه متعادل کردن بازار بر عهده تولیدکننده است. به همین دلیل سوال ما این است که چرا به این سادگی فرصت‌های اشتغال در کشور ما نادیده گرفته می‌شود؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر همچنین در مورد راهکار خود برای برون‌رفت این صنعت از مشکلات کنونی اظهار می‌کند: صنعت تایر، صنعتی بزرگ با شش دهه سابقه، متخصصان برجسته و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه است. به همین دلیل لازم است برای این صنعت یک استراتژی مشخص وجود داشته باشد. در واقع استراتژی روی کاغذ دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید قابلیت اجرا و پایش داشته باشد. در کشور ما استراتژی به اندازه کافی تدوین شده، اما هیچ‌گاه پایش در مورد واقعیات موجود صورت نمی‌گیرد. در نتیجه به اعتقاد من تا استراتژی مدون و قابل پایشی وجود نداشته باشد، هر اقدامی که صورت بگیرد، موقتی و مسکن‌وار خواهد بود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 150918
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا