طرحی که اثربخش نیست

 به گزارش جهان صنعت نیوز: اگرچه دولت پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای تهران را نشنیده گرفت، ولی خبر رسید که اعضای شورای شهر تهران برای حفظ جان خودشان به مدت دوهفته جلسات این شورا را به صورت آنلاین برگزار خواهند کرد در حالی که طبق قانون «جلسات شورا نمی‌تواند در محلی خارج از شورا برگزار شود» و طبق همین قانون، «برگزاری دو جلسه در ماه وظیفه شوراست.» ولی چیزی از انتشار این خبر نگذشته بود که دفتر رییس شورای شهر تهران تعطیلی دو هفته‌ای شورا را تکذیب کرد. در پی انتشار خبری مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای شورای شهر به نقل از رییس شورای شهر، دفتر محسن‌ هاشمی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «پیرو انتشار شایعاتی مبنی بر تعطیلی شورای شهر تهران، ضمن تکذیب شایعه یادشده اعلام می‌دارد که فعالیت شورای شهر تهران ادامه دارد و جلسه روز سه‌شنبه شورا به دلیل تشدید بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.»

طرح محدودیت تردد شبانه کرونایی!

همچنان اصرارها مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران ادامه داشت تا اینکه روز شنبه ۱۷ آبان حسن روحانی رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کونا، در حالی که همه منتظر شنیدن خبر و تصمیم این ستاد مبنی بر اعلام تعطیلی دوهفته‌ای تهران بودند، از اعمال محدودیت‌های تردد از ۶ عصر به بعد خبر داد و گفت: «یک محدودیت مهم مصوب در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مربوط به فعالیت کسب‌و‌کار در غیر از موارد ضروری مانند داروخانه‌ها و مواد غذایی بود. به مدت یک ماه از ۲۰ آبان تا ۲۰آذر پایان کار این مشاغل باید در تهران و مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت ساعت ۱۸ باشد.» موضوعی که انتقادات زیادی به همراه داشت چرا که اهم تردد مردم در ساعات کاری و تا قبل از ساعت ۶ عصر صورت می‌گیرد و این اعمال محدودیت تردد شبانه، قطعا نمی‌تواند باعث قطع زنجیره انتقال کرونا در بین شهروندان شود.

سرنوشت تعطیلی دو هفته‌ای تهران مشخص شد

در حالی که روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۹۲۳۶ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد و گفت که در طول ۲۴ ساعت ۴۵۹ نفر دیگر از هموطنان‌مان به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند، انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران پرونده تعطیلی دو هفته‌ای تهران را بست و طی اظهاراتی بیان کرد: «پس از بررسی ابعاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران، احتمال این تعطیلی منتفی و مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.»

بندپی تاکید کرد: «در حقیقت ۴۳ شهرستان که ابتدا اسامی آنها اعلام شد و ۴۴ شهرستان دیگر هم بعدا به آنها اضافه شدند، مشمول این تصمیم شدند. در استان تهران نیز این کار را اجرا می‌کنیم تا تاثیر آن را روی شیوع ویروس کرونا بررسی کنیم.»

به گفته استاندار تهران، در دو سه روز آینده وزارت کشور و بسیج طبق تفاهمنامه‌ای اقدامات مربوط به پیشگیری، شناسایی بهنگام، غربالگری و قرنطینه و اقدامات حمایتی از افراد نیازمند را اجرا خواهند کرد.

تکذیب یک خبر

البته در این میان بازار شایعات داغ است و در نقل قول از یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا اعلام شد: «رییس‌جمهوری دستور تعطیلی تهران را صادر کرده اما استانداری موافقت نمی‌کند.» خبری که البته تکذیب شد، ولی در اذهان عمومی این سوال را ایجاد کرد که چه دلیلی دارد دولت در برابر تعطیلی دو هفته‌ای تهران که شرایط بسیار حاد و خطرناکی را در کنار تشدید آلودگی و وارونگی هوا در این فصل سال دارد، مقاومت می‌کند؟

حتی برخی این سوال را مطرح می‌کنند که مگر دولت طبق قانون اساسی مسوول حفظ جان و سلامت مردم نیست؟ پس چرا در مقابل خیل عظیم فوتی‌های کرونا که هرروز در حال رکوردزنی است و به ۴۵۹ نفر در روز رسیده است، تا این حد بی‌تفاوتی نشان می‌دهد و این عدد باید به چه رقمی برسد که دولت ابراز نگرانی کرده و دست به تعطیلی دو هفته‌ای به منظور کنترل و قطع زنجیره ابتلا به کرونا بزند؟!

**طرح کاهش تردد شبانه بی‌تاثیر است

قاسم ساعدی، نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با «جهان ‌صنعت نیوز» نسبت به طرح محدودیت تردد از ساعت ۶ عصر به بعد انتقاد کرد و این طرح دولت را برای کاهش ابتلا به کرونا موثر ندانست.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجالس دهم و یازدهم تصریح کرد: «طرح دولت برای محدودیت تردد از ساعت ۶ عصر طرح جالبی نیست. اگر چه می‌تواند مانع ترددهای غیرضروری و تجمع در پارک‌ها و شب نشینی‌ها شود، ولی تاثیر زیادی در کاهش و قطع زنجیره انتقال ویروس‌کرونا ندارد چرا که مهم‌ترین بخش ترددها در جامعه در ساعات کاری ادارات قبل از ساعت ۶ عصر انجام می‌شود.»

او اضافه کرد: «دولت باید طرح‌هایی را اجرا کند که تاثیرگذار باشد؛ این طرح موفقی نخواهد بود ولی می‌تواند جلوی ترددهای غیرضروری که البته تاثیر حداقلی دارند را بگیرد.»

ساعدی همچنین شرایط تهران را خطرناک دانست و تاکید کرد که دولت باید به جای چنین طرح‌هایی که اثرحداقلی دارند به مدت دو هفته تهران را تعطیل کند و اجازه تردد را به افراد و خودروها ندهد و قرنطینه واقعی را اعمال کند تا نتیجه بخش باشد.

او ادامه این روند را برای کشور خطرناک دانست و تاکید کرد: «مسوولان ستاد کرونا باید به این فکر باشند که در زمستان که بسیار پرچالش و پرخطر خواهد بود، محدودیت در سازمان‌ها، ارگان‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی که کارگران و افراد تردد تنگاتنگی دارند، اعمال کنند و حداقل تعداد کارگران و کارمندان را به یک سوم روزانه برسانند. در غیر این صورت طرح محدودیت تردد از ۶ عصر به بعد اثرگذاری نخواهد داشت.»

نماینده دور یازدهم مجلس در انتقاد به طرح‌های دولت برای مقابله با کرونا که باعث بی‌اعتمادی مردم به تصمیمات دولت می‌شود، گفت: «مقاومت دولت برای تعطیلی دوهفته‌ای تهران به عنوان پرچالش‌ترین، خطرناک‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور، قابل قبول نیست. چه ایرادی دارد که این امر محقق شود؟ اگر همان زمان طرح پیشنهاد شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای، دولت آن پیشنهاد را اجرا می‌کرد، امروز شاهد افزایش آمار فوتی‌های کرونا نبودیم و به جای روزانه ۴۵۹ فوتی آمار را در همان حد ۱۵۰ نفر نگه می‌داشتیم.»

او همچنین تاکید کرد: «اگر این محدودیت‌ها اعمال نشود، شاهد بحران جدی در تهران خواهیم بود.»

نماینده مردم هویزه و دشت آزادگان تاکید کرد: «اگر چه محدودیت تردد از ساعت ۶ عصر در اروپا اجرا می‌شود و برنامه دولت الگو از این برنامه در حال اجرای اروپایی است، ولی بهتر است در کنار آن، تعطیلی دو هفته‌ای  تهران از سوی ستاد ملی کرونا به رییس‌جمهوری تکلیف شود، تا جلوی بی‌اعتمادی مردم به برنامه‌ها و تصمیمات دولت گرفته شود.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 150932
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا