دست دوستی ایران به سوی همسایگان

به گزارش جهان صنعت نیوز: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اگرچه روزهای اخیر را در آمریکای لاتین بوده و هنوز از راه نرسیده، راهی پاکستان می‌شود، توجه ویژه‌ای به اثرپذیری روابط آمریکا و کشورهای عربی منطقه از نتیجه انتخابات در ایالات متحده دارد و خوب می‌داند که سطح ارتباط و هماهنگی این کشورها با آمریکا در تصمیماتی که در قبال ایران می‌گیرند و مواضعی که در برابر ما اتخاذ می‌کنند، بسیار اثرگذار است. از همین‌رو است که در صفحه توئیتر خود به آنان یادآوری می‌کند «ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته است، اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم.»

او بامداد دوشنبه در توئیتی خطاب به همسایگان ایران نوشت: «پیامی صادقانه به همسایگان‌مان: ترامپ ۷۰ روز دیگر رفته است، اما مابرای همیشه اینجا می‌مانیم. شرط بستن روی خارجی‌ها برای تامین امنیت هرگز قمار خوبی نیست. دست خود را برای گفت‌وگو جهت حل اختلافات به سوی همسایگانمان پیش می‌آوریم. تنها با هم است که می‌توانیم آینده‌ای بهتر برای همه بسازیم.»

ناگفته نماند که او شب قبل از آن نیز در توئیت دیگری به زبان عربی همسایگان ایران را خطاب قرار داده و نوشته بود: «ترامپ رفت؛ ما و همسایگانمان ماندیم. تکیه به بیگانگان امنیت نمی‌آورد بلکه امید را بر باد می‌دهد. دست‌های خود را برای همکاری جهت تحقق منافع مشترک مردم و کشورهایمان دراز می‌کنیم. ما همه را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم چرا که تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش‌هاست. همه با هم برای ساخت آینده‌ای بهتر برای منطقه‌مان.»

اینکه کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات و… که از سکونت ترامپ در کاخ سفید راضی بودند و منافعشان تامین می‌شد، با روی کار آمدن بایدن چه رویه‌ای پیش گرفته و آیا دست همکاری و همراهی ایران را که بارها به سویشان دراز شده، پذیرا خواهند بود یا نه ؟ آنچه معلوم است اما تمایل ایران به استفاده از فرصت پدیده آمده است.

حالا که آن رییس‌جمهور کاسب کنار رفته و قدرت بستن قراردادهای آنچنانی برای فروش سلاح و… را ندارد، نباید زمان را از دست داد و برای بهبود روابط با کشورهای همسایه کاری نکرد. سخنان مقامات و مسوولان در ایران طی روزهای اخیر حاکی از تلاش است برای استفاده از همین فرصت. مثلا وقتی سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید «انتخابات آمریکا پیام بزرگی برای منطقه دارد و همان‌طور که وزیر خارجه گفته قمار برای خرید امنیت از روان‌پریشانی که جز پول و سلاح نمی‌اندیشند، نتیجه‌ای جز گذاشتن تخم‌مرغ در سبد غیرقابل اطمینان نیست. برخی از کشورهای همسایه همچنان به فکر خرید امنیت و وفاداری هستند و به لابی‌گری در کشورهای دیگر توجه می‌کنند.» یعنی «ایران دست دوستی به کشورهای همسایه دراز کرده و کشورهایی که خود را منزوی کرده‌اند برگشته و آرامش خود را در ترتیبات امنیتی منطقه‌ای پیدا کنند.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 151178
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا