کرونا جان می‌گیرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر بهداشت روز گذشته با ارسال پیامکی در سطح وسیع از هموطنان خواست: «لطفا تا جایی که می‌توانید از منزل خود خارج نشوید و به اماکن شلوغ تردد نکنید. خواهش می‌کنم حتما ماسک (سه لایه) بزنید و فاصله فیزیکی (۵/۱ متر) و شست‌وشوی دست‌ها (۲۰ ثانیه) را رعایت فرمایید. کرونا تعارف ندارد. /ارادتمند، نمکی، وزیر بهداشت.»

 اگر چه دولت خودش هم می‌داند که کرونا به کسی شوخی ندارد، ولی همچنان حفظ جان مردم برایش اولویت نیست که برنامه‌ای قاطع و جدی برای قطع زنجیره انتقال کرونا در دستور کار خود قرار دهد. چراکه با وجود همه پیگیری‌ها و آمار عجیب مرگ‌و‌میر شهروندان به دلیل ابتلا به کرونا، روز یکشنبه انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران آب پاکی را روی دست همه مطالبه‌کنندگان این موضوع ریخت و با اشاره به منتفی شدن تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: «پس از بررسی ابعاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران، احتمال این تعطیلی منتفی و مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.»

زمزمه تعطیلی دوهفته‌ای تهران قوت گرفت

ولی زمزمه‌های دوباره‌ای در این باره از عصر روز گذشته به گوش می‌رسد که می‌تواند تا حدی امیدوار‌کننده باشد. چرا که هم مجلس تمام اصولگرای منتقد دولت قصد دارد با طرحی دوفوریتی تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها را در این شرایط خطرناک کرونایی در دستور کار خود قرار دهد، هم صداهایی از ستاد کرونا به گوش می‌رسد که ممکن است این مطالبات و پیگیری‌ها را به نتیجه برساند. معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران روز گذشته طی گفت‌و‌گویی بر لزوم «تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کنترل زنجیره انتقال بیماری» تاکید کرد. نادر توکلی درباره پیشنهادات در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران به ایسنا گفته است: «برای انجام برنامه‌ریزی‌های بعدی و اینکه بتوانیم در حوزه بهداشت با تمرکز بر قرارگاه وزارت کشور و اقدامات منسجمی که برای افزایش تست‌ها صورت گرفته است، موفق عمل کنیم، باید یک فاز موقت تعطیلی دو هفته‌ای در تهران را داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.»

البته پیش از این علاوه بر محسن‌ هاشمی رییس شورای شهر تهران، عبدالحسین روح‌الامینی رییس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران هم خواستار تعطیلی دوهفته‌ای تهران شده بودند. رییس کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران در این باره خبر داده بود که «تمامی اعضا در این نشست بر اتخاذ تصمیمات فوری مثل تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران با در نظر گرفتن همه ملاحظات تاکید کرده‌اند.» زهره الهیان، عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم با ابراز نگرانی از افزایش آمار فوتی‌های کرونا و شرایط تهران گفته است: «در نشست مشترک نمایندگان با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونای تهران، فرمانده ستاد و استاندار تهران با پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت موافقت کرده‌اند.»

با وجود همه خبرها مبنی بر موافقت ارگان‌های مسوول با تعطیلی دوهفته‌ای تهران، معلوم نیست مخالف اصلی این موضوع چه کسی است که به سادگی سلامت و حفظ جان ملت را به بازی گرفته است! حتی در این اوضاع مشخص نیست متولی تعطیلی تهران در شرایط بحرانی فعلی چه نهاد یا ارگانی است که مسوولیت این کار را بر‌عهده نمی‌گیرد.

البته مجلس اصولگرای مخالف دولت قصد دارد دست به کار شده و در طرحی دوفوریتی که به پیشنهاد عبدالاحسین روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت و رییس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران تهیه شده است، دولت را ملزم به اجرای قانون جهت تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها کند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد، بیش از اینکه جنبه مردمی داشته باشد، باز هم بوی سیاسی‌کاری و تقابل با دولت را می‌دهد.

ورود مجلس به تعطیلی دوهفته‌ای تهران

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم با اعلام خبر تهیه طرح دوفوریتی تعطیلی دوهفته‌ای تهران و کلانشهرها در مجلس، بر ضرورت این اقدام تاکید کرد و به «جهان‌صنعت» گفت: «بسیاری از خبرگان، کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان بر این عقیده‌اند که با توجه به آمار بالای مرگ‌و‌میر به دلیل کرونا در تهران و کلانشهرهایی که شرایط آنها از وضعیت بحرانی عبور کرده است، حداقل باید دو هفته تعطیل شوند.»

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: «این پیشنهادی است که ما به ستاد مقابله با کرونا داده‌ایم البته که باید در این زمان هم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و خودش را بازسازی کند و شرایط بعد از تعطیلی دوهفته‌ای مدیریت شود تا پس از آن دوباره همه چیز به شرایط قبل از تعطیلی برنگردد.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس یازدهم تصریح کرد: «دولت باید محدودیت‌ها را به نحوی مدیریت کند که بتواند زنجیره انتقال کرونا را قطع کند.»

رییس کمیسیون بهداشت مجلس بدون در نظر گرفتن شرایط مالی دولت، شعارهای انتخاباتی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را تکرار کرد و گفت: «البته در این دو هفته تعطیلی، دولت باید از نظر معیشتی ملزومات زندگی اقشار آسیب‌پذیر را فراهم کند و آنها را مورد حمایت و کمک قرار دهد و به امان خدا رها نکند.» موضوعی که ممکن است دولت به دلیل ناتوانی در انجام تعهد و هزینه‌کرد آن، با تعطیلی و قرنطینه دوهفته‌ای تهران و کلانشهرها تا‌کنون مخالفت کرده باشد.

شهریاری همچنین در ادامه به نامه سید رضا تقوی رییس مجمع نمایندگان استان تهران به قالیباف رییس مجلس مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای تهران اشاره کرد و گفت که شرایط این روزهای تهران بسیار خطرناک و نگران‌کننده است.

نامه مجمع نمایندگان استان تهران به قالیباف

در بخشی از نامه سیدرضا تقوی رییس مجمع نمایندگان استان تهران به قالیباف مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای سراسری استان تهران آمده است: «… اتخاذ تصمیمی قاطع و فوری در این باره می‌تواند فرصت اجرای دقیق و به موقع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا توسط ستاد استانی و مجموعه شبکه سلامت استان تهران را بیش از پیش فراهم سازد. همچنین این امر مهم موجبات همکاری و همدلی میان بخشی فی‌مابین بخش دولتی و خصوصی، گروه‌های جهادی، نیروهای مردمی، بسیج، دستگاه‌های کشوری و قوای لشکری را فراهم خواهد آورد. بنابراین مجمع نمایندگان استان تهران از جنابعالی انتظار دارد از جایگاه ریاست قوه مقننه موضوع تعطیلی سراسری در استان تهران به مدت دو هفته را به فوریت و تا وصول نتیجه پیگیری فرمایید.»

شهریاری همچنین با انتقاد از طرح محدودیت تردد شبانه از ساعت شش عصر به «جهان‌صنعت» گفت: «به نظرم این طرح بیشتر شبیه به شوخی است و از شش عصر به بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این محدودیت، ترافیک و اجتماعات را تا قبل از ساعت شش عصر شدیدتر می‌کند و به مردم می‌گوید تا قبل از ساعت شش عصر هرکاری که دارید انجام دهید. در نتیجه این کار یعنی سرازیر کردن مردم به بازار و مراکز خرید که بسیار خطرناک است.»

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه انتقادات خود به این طرح محدودیت تردد شبانه گفت: «به نظرم باید به افرادی که چنین ایده و فکرهای خاصی ارائه می‌دهد جایزه داد. این ایده‌ها و پذیرش آن جای تعجب زیادی دارد.»

شهریاری از عدم پذیرش درخواست تعطیلی دوهفته‌ای تهران توسط دولت ابراز تعجب کرد و گفت: «باید دولت دلیل این مقاومت را توضیح دهد، ولی شاید کمیته‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی که در دولت مشورت می‌دهند، دلایلی دارند با تعطیلی دوهفته‌ای تهران موافقت نمی‌کنند و رییس‌جمهوری هم نظرشان را می‌پذیرد. این در حالی است که مقام رهبری در جلسه‌ای که با سایر مسوولان داشت، تاکید کردند هرچه مسوولان بهداشت و درمان گفتند باید عمل شود.»

ستاد حفظ جان رییس‌جمهوری!

نماینده دور یازدهم مجلس در پاسخ به اینکه به نظر شما آیا این طرح دوفوریتی در مجلس به نتیجه می‌رسد، گفت: «ستاد ملی مقابله با کرونا را نمی‌توان ملی دانست و بیشتر شبیه ستاد حفظ سلامت آقای رییس‌جمهور است تا مردم. قبلا گفته شد که این ستاد اختیارات فراقانونی دارد یعنی حتی اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی هم به آن داده شده است تا اگر تصمیم می‌گیرد، اجرایی شود؛ ولی در این‌باره گوش شنوایی نیست.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس یادآور شد: «مردم حرفشان را به مجلس منتقل می‌کنند و نمایندگان از طرف وکلای خود تحت فشارند. ما هم به عنوان نمایندگانی که سوگند خورده‌ایم پیگیر امور و مطالبات مردم باشیم، طرح دوفوریتی تعطیلی دوهفته‌ای تهران و کلانشهرها را به صحن مجلس داده و پیگیری می‌کنیم. اگر به هر دلیل گفته شود اجرای این طرح به صلاح نیست، این مسوولیت دیگر از عهده ما ساقط است و ما وظیفه نمایندگی خود را انجام داده‌ایم.»

اصرار به تعطیلی دوهفته‌ای تهران از سوی مردم و برخی مسوولان ادامه دارد ولی دولت همچنان با توصیه و راهکارهای بهداشتی سعی در عادی جلوه دادن شرایط کرونایی کشور دارد. این در حالی است که شرایط تهران از وضعیت قرمز و بحران گذشته و آمار فوتی کرونایی را اگر قرار باشد طبق گفته مسوولان ستاد ملی کرونا ضرب در سه کنیم، نتیجه عدد فاجعه باری خواهد شد که ممکن است برخی آن را مصداق تشویش اذهان عمومی بدانند. بنابراین بدون ذکر آمار فوتی‌ها از دولت این درخواست وجود دارد که به جای توصیه‌های بهداشتی و فرار به جلو، برنامه‌ای عملی برای کاهش ادامه زنجیره کرونا در پیش گیرد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 151184
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا